6 jaar trouwe dienst vraag

Janssen

6 jaar trouwe dienst vraag

Berichtdoor Janssen » 23 Feb 2014, 21:52

Hallo,

Ik heb een vraag betreffende het onderscheidingsteken voor 6 jaar trouw dienst. Ik heb op dit forum artikelen
gevonden over onderscheidingstekens voor trouwe dienst. Als ik het goed begreep werd het onderscheidingsteken
in de vorm van een geborduurde W met kroon erop in het leven geroepen ter vervanging van de rode chevrons. Toch
heb ik hier nog een paar vragen over, die ik niet kon terugvinden op het forum. Ik doe de laatste veel onderzoek naar de KMar
en ik ben verschillende foto's tegengekomen (ik heb een paar als bijlage toegevoegd) waarop marechaussees te zien zijn
met de geborduurde W. Het rare hiervan is dat ik heel veel foto materiaal heb van de Marechaussee van voor 1940 en
maar een handjevol marechaussees heb gezien die dit teken op hun mouw droegen, terwijl op veel foto's ook wat marechaussees/wachtmeesters
tussen zaten die volgens mij wel wat jaren in het wapen gediend hebben maar die dit teken niet droegen. Kan iemand mij vertellen hoe dit bij
de KMar geregeld was ? En kon het ook zo zijn dat een Marechaussee zowel de geborduurde W met kroon én 12 jaar trouw dienst medaille kon dragen?

Het K.B. no. 30 van 18 februari 1904.

Opnieuw ingesteld worden de bronzen, zilveren medaille, groot 37 mm, voor respectievelijk 12 en 24
dienstjaren en de gouden medaille, groot 27 mm, voor 36 dienstjaren.
De geborduurde kroon met een -W- in rood garen voor 6 dienstjaren.
Ingesteld wordt een gesp in brons, groot 40 mm., met de Romeinse cijfers XVIII, gedragen op het lint van de
bronzen medaille voor 18 dienstjaren
Ingesteld wordt een gesp in zilver, groot 40mm. met de Romeinse cijfers XXX, gedragen op het lint van de
zilveren medaille voor 30 dienstjaren.
Tevens werd als voorzijde van de medaille bepaald: het Rijkswapen met de wapentrofeeën
Vervallen verklaard worden de geborduurde kroon met -W- in zilver en gouddraad voor 18 en 30 dienstjaren.

..........

Het K.B. no. 22 van 25 januari 1951.

Het K.B. no. 30 van 18 februari 1904 wordt ingetrokken.
De -W- op de Koninklijke mantel wordt vervangen door de -J- van Juliana.
Het Rijkswapen met de wapentrofeeën wordt definitief de voorzijde. De tekst wordt nu: voor trouwe dienst
i.v.m. de beperkte goud voorraad worden alleen verguld zilveren medailles uitgereikt, deze kunnen nadien
worden omgewisseld voor een gouden medaille.

Ik heb een deel van het artikel dat ik op dit forum had gevonden gequote. In het K.B. no. 30 van 18 februari 1904 wordt dit onderscheidingsteken genoemd (volgens mij al
in een eerder artikel) en in het K.B. no. 22 van 25 januari 1951 wordt geschreven dat het K.B. no. 30 van 18 februari 1904 wordt ingetrokken. Dus als ik het goed begrijp werd
de geborduurde W met kroon tot 1951 uitgereikt ?
Bijlagen
Johannes Wondergem in dient op 7-10-1929 tot na 1940..jpg
Wachtmeester Jol.1940.jpg
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.

Ed van Engeland
Moderator

Re: 6 jaar trouwe dienst vraag

Berichtdoor Ed van Engeland » 24 Feb 2014, 11:53

Om met het laatste te beginnen, je komt de gekroonde W nog wel eens tegen op de service dress jas (khaki-mélé) van onderofficieren zoals deze van 1941 tot 1963 werd gedragen. Het insigne kwam in 1951 te vervallen, maar aangezien de drager het dikwijls in de mouw had laten borduren en het verwijderen ervan schade aan de stof zou opleveren, werd ook wel gedoogd dat het kon worden doorgedragen totdat de jas werd vervangen.
Per MB van 30-1-1951, Nr.1034, werd de gekroonde W vervangen door een rode gekroonde J, maar dat was van korte duur, per MB van 5-4-1951, Nr.197751, kwam ook dat insigne te vervallen.
Het was de bedoeling dat bij toekenning van de bronzen medaille de gekroonde W kwam te vervallen, maar om bovengenoemde reden kon het dus voorkomen dat zowel de gekroonde W als de Trouwe Dienst medaille gelijktijdig werden gedragen (ook als miniatuur of als baton).

De vraag waarom iemand iets niet draagt, is moeilijker te beantwoorden dan de vraag waarom iemand wel iets draagt...
- sic Gloria transit Mundi -

Terug naar “Onderofficieren en manschappen Krijgsmacht”