Mogelijkheid tot aanvraag marinemedaille

Daan

Mogelijkheid tot aanvraag marinemedaille

Berichtdoor Daan » 25 Dec 2013, 23:33

Ik heb een vraag m.b.t. het aanvragen van een marinemedaille.

Mijn opa (83 jaar) verteld altijd met trots over zijn tijd bij de Marine. Hij heeft als instrumentenmaker 6,5 jaar bij de Marine Luchtvaart Dienst dienst gezeten. Waarvan ongeveer 3 jaar varend op de Karel Doorman. Een vliegdekschip wat Nederland heeft gehad.

Zou het mogelijk zijn om voor hem een Marinemedaille aan te vragen, en wat zou hier dan de procedure voor zijn?

Is er iemand bekent met een soortgelijk geval?

Op basis van onderstaande info, kan ik een aanname doen dat er evt. wel een mogelijkheid is. Maar of dit ook gedaan wordt, en hoe lang het dan kan duren is mij onbekend? Als iemand mij hiermee verder kan helpen, alvast bedankt!

In artikel 4 van het "Vernieuwd instellingsbesluit marinemedaille" staat het volgende;
Artikel 4
De marinemedaille wordt toegekend aan de militair die op of na 18 januari 1985 in werkelijke dienst is en die:
a. ten minste 36 maanden, opgebouwd uit perioden van minimaal 30 aaneengesloten dagen, dienst heeft verricht aan boord van een varend schip, bij een vliegtuigsquadron van de Koninklijke marine, bij een operationele eenheid van het korps mariniers, en bovendien

Ook wordt er in artikel 6 het volgende vermeld;
Artikel 6
In bijzondere gevallen kan de minister afwijken van de voorwaarden, genoemd in artikel 4.

RbP

Re: Mogelijkheid tot aanvraag marinemedaille

Berichtdoor RbP » 26 Dec 2013, 00:21

Daan schreef:...
In artikel 4 van het "Vernieuwd instellingsbesluit marinemedaille" staat het volgende;
Artikel 4
De marinemedaille wordt toegekend aan de militair die op of na 18 januari 1985 in werkelijke dienst is en die:
a. ten minste 36 maanden, opgebouwd uit perioden van minimaal 30 aaneengesloten dagen, dienst heeft verricht aan boord van een varend schip, bij een vliegtuigsquadron van de Koninklijke marine, bij een operationele eenheid van het korps mariniers, en bovendien

Ook wordt er in artikel 6 het volgende vermeld;
Artikel 6
In bijzondere gevallen kan de minister afwijken van de voorwaarden, genoemd in artikel 4.

Ik ken geen gevallen waarin is afgeweken van het criterium "in werkelijke dienst". Ik heb wel een aantal keer gehoord dat een aanvraag is afgewezen juist omdat men ten tijde van de aanvraag niet (meer) in werkelijke dienst was.

Hoewel ook hier geldt "niet geschoten is altijd mis", denk ik persoonlijk dat een dergelijk verzoek weinig kans heeft. Overigens is de minister alleen verplicht op een dergelijk verzoek te antwoorden als het door je opa zelf is gedaan.

Veel succes
Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Hbo

Berichtdoor Hbo » 26 Dec 2013, 20:37

Ik vermoed dat je opa sowieso niet in aanmerking komt. Je geeft aan dat hij 6,5 jaar bij de MLD heeft gezeten en 3 jaar heeft gevaren op de Hr. Ms.Karel Doorman(1948-1968), daardoor durf ik met zekerheid te stellen dat hij ten tijde van de invoering van de marinemedaille (1985) niet in (werkelijke) dienst zat van de Marine en derhalve niet in aanmerking komt voor de Marinemedaille. Wat Rob aangeeft is volgens mij ook waar, al voldeed hij aan de criteria en had hij op of na 1985 in dienst gezeten, is het volgens mij niet makkelijk alsnog een krijgsmachtdeelmedaille te ontvangen als je niet meer in dienst zit.

Daarnaast luidt artikel 4:
1. De marinemedaille wordt toegekend aan de militair die op of na 18 januari 1985 in werkelijke dienst is en die:
b. ten minste 6 maanden heeft gediend aan boord van een schip ingedeeld bij de Standing Naval Force Atlantic (STANAVFORLANT), bij de Standing Naval Force Channel (STANAVFORCHAN), bij de Standing Naval Force Mediterranean (STANAVFORMED) of bij Matchmaker, of
c. ten minste 6 maanden dienst heeft verricht bij een eenheid der zeemacht in de Nederlandse Antillen, het voormalig Nederlands Nieuw-Guinea of het voormalig Koninkrijksdeel Suriname dan wel ten minste 6 maanden dienst heeft verricht bij een buitenlandse operationele marine-eenheid dan wel dienst heeft verricht bij een onderdeel van de Koninklijke landmacht of van de Koninklijke luchtmacht, dat in één van de hiervoor genoemde gebieden was ingezet.
2. Behalve in de gevallen, genoemd in het eerste lid, wordt de marinemedaille toegekend aan de militair die ten minste 72 maanden, opgebouwd uit perioden van minimaal 30 aaneengesloten dagen, dienst heeft verricht aan boord van een varend schip, bij een vliegtuigsquadron van de Koninklijke marine of bij een operationele eenheid van het korps mariniers.
3. Met operationele dienst als bedoeld in het eerste lid, onder a, of het tweede lid, wordt gelijkgesteld:
operationele dienst die door de militair der zeemacht is verricht bij een operationele eenheid van de Koninklijke landmacht, de Koninklijke luchtmacht of de Koninklijke marechaussee, voorzover die dienst naar het oordeel van de bevelhebber der zeestrijdkrachten vergelijkbaar is met deze operationele dienst.

Artikel 4, lid 1a geldt in combinatie met lid 1b of 1c. Dat betekent dat naast 36 maanden operationele dienst men ook tenminste 6 maanden overzee of aan boord van een NAVO vloot hebben gediend. Is dit niet het geval moet men 72maanden operationele dienst hebben verricht.

Maar ik kan me je poging wel voorstellen, in het kader van ere wie ere toekomt, had ik wellicht eenzelfde poging gewaagd!

Daan

Berichtdoor Daan » 31 Dec 2013, 19:01

Bedankt voor de reacties!

Ik ga is kijken of ik via het intranet nog wat informatie hierover kan vinden, en of ik deze vraag elders kan stellen binnen de organisatie.

Ik houd er uiteraard rekening mee dat dit niet het gewenste resultaat oplevert. Maargoed, heb ik het in ieder geval geprobeerd. Nee heb je, ja kan je krijgen ;).

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 01 Jan 2014, 17:46

Daan schreef:Ik ga is kijken of ik via het intranet nog wat informatie hierover kan vinden, en of ik deze vraag elders kan stellen binnen de organisatie.
Als je grootvader op 18 januari 1985 al uit dienst was dan kun je je de moeite besparen denk ik. En als hij nu 83 jaar is, dan is die kans vrij groot. Geboortejaar is dan 1930; schepelingen gingen destijds volgens mij met 50 jaar met FLO, dat maakt zijn FLO-datum in 1980 moet hebben gelegen. Je zou eens navraag kunnen doen bij de Afdeling Decoratiebeleid en Toekenning Onderscheidingen, per mail bereikbaar op onderscheidingen@mindef.nl Die zullen je waarschijnlijk doorsturen naar een personeelsfunctionaris van de KM maar daar ben ik helaas niet in thuis.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “Onderofficieren en manschappen Krijgsmacht”