René schreef:Joe schreef:Reeds verkregen onderscheidingen mogen immer gedragen worden.
Hierbij geldt wel dat een onderscheiding in een hogere graad de (gelijke) onderscheiding in een lagere graad vervangt (in geval de Medaille voor Eerlijke en Trouwe Dienst onder de rang van Tweede-luitenant vervangt de zilveren medaille de bronzen).
Het klinkt logisch en ik vind het ook logisch, maar is dit ook in enig voorschrift vastgelegd?
Ik vraag dit omdat ik in het "Naamboek Onderofficieren" Koninklijke Marine 2002 iets heel opmerkelijks lees: achter de daar vermelde namen staan ook de verkregen onderscheidingen, ik lees dan b.v.
BM-MARM-ZM24 of BM-HMV4-MARM-NATO-ZM24.
Kortom achter ieder reeks komt (indien verkregen) de vermelding ZM24. Ook in het naamboek 2004 lees ik dit, kennelijk toch geen vergissing.
In de staat van dienst worden deze verkregen onderscheidingen ook vermeld. Dat wil dus n.m.m. zeggen dat de militair bij het opgeven van zijn onderscheidingen zowel de bronzen en eventueel verkregen zilveren en gouden medailles mag vermelden. Kennelijk heeft men dat in het naamboek nu ook gedaan, al begrijp ik de volgorde niet.
Komt dus de vraag op; is het wel zo logisch dat de zilveren- de bronzen medaille vervangt?
Dick Kuperus