Vraag Trouwe Dienst onderscheiding

Joe

Vraag Trouwe Dienst onderscheiding

Berichtdoor Joe » 08 Okt 2010, 11:00

Even een vraag:
Als een actief dienende militair een trouwe dienst medaille heeft ontvangen, mag hij die dan nog wel (in zijn groep) dragen als hij officier wordt?
En vanaf welk moment tellen zijn dienstjaren om in aanmerking te komen voor de trouwe dienst medaille als officier?
Vanaf moment van aanstelling als onderofficier of als officier?
Ik kan nl nergens vinden dat de trouwe dienst medaille voor onderofficieren niet gelijktijdig gedragen mag worden met de trouwe dienst medaille van de officier.
En hoe zit dat nou voor veteranen? De niet meer actief dienende militairen bedoel ik dan. :lol:
Joe.

Roel
Moderator

Re: Vraag Trouwe Dienst onderscheiding

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2010, 11:26

Ja je mag hem dragen! Zo'n soort sets heb ik wel eens gezien! Ik geloof zelfs dat er op het forum meer over te vinden is!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

René

Berichtdoor René » 08 Okt 2010, 14:52

Joe schreef:En vanaf welk moment tellen zijn dienstjaren om in aanmerking te komen voor de trouwe dienst medaille als officier?
Vanaf moment van aanstelling als onderofficier of als officier?

De dienstjaren om in aanmerking te komen voor de Trouwe Dienstmedaille als officier vangen aan op het moment van benoeming tot officier.

In jouw voorbeeld duid jij de situatie waarin een onderofficier reeds zijn Medaille voor Eerlijke en Trouwe Dienst heeft mogen ontvangen en dus na 15 jaar als officier tevens zijn Trouwe Dienstmedaille als officier in ontvangst mag nemen.
Het zou ook kunnen voorkomen dat een militair pas na bijna 27 jaar zijn/haar eerste Trouwe Dienstmedaille in ontvangst mag nemen (net geen 12 jaar in een rang onder Tweede-luitenant + 15 jaar in een rang als officier).

Reeds verkregen onderscheidingen mogen immer gedragen worden.
Hierbij geldt wel dat een onderscheiding in een hogere graad de (gelijke) onderscheiding in een lagere graad vervangt (in geval de Medaille voor Eerlijke en Trouwe Dienst onder de rang van Tweede-luitenant vervangt de zilveren medaille de bronzen).
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Joe

Berichtdoor Joe » 08 Okt 2010, 17:46

Hartstikke helder Rene. Bedankt voor deze uitleg.
Groeten, Joe

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 09 Okt 2010, 19:44

............in aanmerking te komen voor de Trouwe Dienstmedaille als officier.........

Men spreekt bij het zogenaamde jeneverkruis nooit over "trouwe dienst". Het ding heet officieel "Ereteken voor langdurige dienst als officier". De ge-"trouw"-heid spreekt daarbij vanzelf! :D

DFC Kuperus

Berichtdoor DFC Kuperus » 15 Okt 2010, 20:02

René schreef:
Joe schreef:Reeds verkregen onderscheidingen mogen immer gedragen worden.
Hierbij geldt wel dat een onderscheiding in een hogere graad de (gelijke) onderscheiding in een lagere graad vervangt (in geval de Medaille voor Eerlijke en Trouwe Dienst onder de rang van Tweede-luitenant vervangt de zilveren medaille de bronzen).

Het klinkt logisch en ik vind het ook logisch, maar is dit ook in enig voorschrift vastgelegd?

Ik vraag dit omdat ik in het "Naamboek Onderofficieren" Koninklijke Marine 2002 iets heel opmerkelijks lees: achter de daar vermelde namen staan ook de verkregen onderscheidingen, ik lees dan b.v.
BM-MARM-ZM24 of BM-HMV4-MARM-NATO-ZM24.
Kortom achter ieder reeks komt (indien verkregen) de vermelding ZM24. Ook in het naamboek 2004 lees ik dit, kennelijk toch geen vergissing.
In de staat van dienst worden deze verkregen onderscheidingen ook vermeld. Dat wil dus n.m.m. zeggen dat de militair bij het opgeven van zijn onderscheidingen zowel de bronzen en eventueel verkregen zilveren en gouden medailles mag vermelden. Kennelijk heeft men dat in het naamboek nu ook gedaan, al begrijp ik de volgorde niet.

Komt dus de vraag op; is het wel zo logisch dat de zilveren- de bronzen medaille vervangt?

Dick Kuperus

René

Berichtdoor René » 16 Okt 2010, 10:09

DFC Kuperus schreef:
René schreef:
Joe schreef:Reeds verkregen onderscheidingen mogen immer gedragen worden.

Het klinkt logisch en ik vind het ook logisch, maar is dit ook in enig voorschrift vastgelegd?

In het Besluit Trouwe Dienst Medaille, artikel 5. lid 1 staat geschreven 'Bij toekenning van de zilveren en de gouden medaille mogen respectievelijk de eerder toegekende bronzen en zilveren medaille niet meer worden gedragen.'

Bron: handboek onderscheidingen van het Ministerie van Defensie, blz 139.

DFC Kuperus schreef:Ik vraag dit omdat ik in het "Naamboek Onderofficieren" Koninklijke Marine 2002 iets heel opmerkelijks lees: achter de daar vermelde namen staan ook de verkregen onderscheidingen, ik lees dan b.v.
BM-MARM-ZM24 of BM-HMV4-MARM-NATO-ZM24.
Kortom achter ieder reeks komt (indien verkregen) de vermelding ZM24. Ook in het naamboek 2004 lees ik dit, kennelijk toch geen vergissing.
In de staat van dienst worden deze verkregen onderscheidingen ook vermeld. Dat wil dus n.m.m. zeggen dat de militair bij het opgeven van zijn onderscheidingen zowel de bronzen en eventueel verkregen zilveren en gouden medailles mag vermelden. Kennelijk heeft men dat in het naamboek nu ook gedaan, al begrijp ik de volgorde niet.
Dick Kuperus

Op zich is het niet vreemd dat zowel de BM (Bronzen Medaille) als de ZM24 (zilveren medaille) staan genoemd in de reeks.
De desbetreffende militair heeft immers beide onderscheidingen verkregen.
De reeks verkregen onderscheidingen lijkt mij, zo op het eerste gezicht, gevormd te worden door de afkortingen van de onderscheidingen op alfabetische volgorde.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

DFC Kuperus

Berichtdoor DFC Kuperus » 16 Okt 2010, 12:15

Inderdaad René, de onderscheidingen zijn daar op alfabetische volgorde geplaatst, dit was mij ontgaan omdat ik uit voorgaande naamboeken wist dat dergelijke reeksen altijd in volgorde van belangrijkheid waren geplaatst. Ook werd toen bij het verkrijgen van bij voorbeeld de zilveren medaille, de eerder verkregen bronzen medaille niet meer vermeld.

Al met al ben ik een stuk wijzer geworden, bedankt!

Terug naar “Onderofficieren en manschappen Krijgsmacht”