Medaille voor trouwe dienst voor de rang beneden officier

Roel
Moderator

Medaille voor trouwe dienst voor de rang beneden officier

Berichtdoor Roel » 28 Jun 2007, 11:01

De medaille voor eerlijke en trouwe dienst voor
militairen beneden de rang van officier.

Versie 10032004

Het K.B. van 19 februari 1825.

Voor militairen beneden de rang van officier en dienende bij het territoriaal Nederlands en het Nederlands-Indisch leger, wordt een medaille voor eerlijke en trouwe dienst ingesteld.
De voorzijde draagt de Koninklijke mantel met een kroon, waarop een -W-, naar de stichter koning Willem 1
De keerzijde draagt het Rijkswapen rustende op wapentrofeeën, met het omschrift: voor trouwe(n) dienst(.)
Het lint is oranje geel, breed 37 mm, de doorsnede van de medaille loopt van 35 mm naar 37 mm.
Bij de eerste uitgave werd de militaire diensttijd vanaf 1 januari 1814 gerekend.
Veldtochten door de militair gemaakt telden bij deze berekening extra mee, zodat reeds in juli 1825 de eerste bronzen medailles zijn uitgereikt aan hen die de veldtochten van 1814 - 1815 hadden meegemaakt.

Nederlandse militairen. (territoriaal)

Voor 12 jaar trouwe dienst: bronzen medaille
Voor 24 jaar trouwe dienst: zilveren medaille

Nederlands-Indische militairen. (K.N.I.L.)

Voor 12 jaar trouwe dienst: bronzen medaille
Voor 24 jaar trouwe dienst: zilveren medaille

Het K.B. no. 40 van 11 februari 1859.

Ingesteld wordt een gouden medaille voor 36 dienstjaren, groot 27 mm (territoriaal)
Voor 6, 18 en 30 dienstjaren werden er onderscheidingstekens ingesteld, waarvan de uitreiking dus voor en
tussen die van de medailles viel.
Zij bestonden uit chevrons gemaakt van rood garen met een breedte van 15 mm.
Men kreeg de eerste chevron na 6, de tweede na 18 en de derde na 30 dienstjaren.
De chevrons mocht men blijven dragen, dit in tegenstelling tot een lagere voorafgaande medaille.

Het K.B. no. 98 van 18 september 1860.

Ingesteld wordt een gouden medaille voor 50 dienstjaren, groot 37 mm, voor het K.N.I.L.
De medailles worden toegekend aan Europeanen na 12, 24 en 50 dienstjaren en voor de Afrikanen,
Ambonezen en Inlanders na 12, 24 en 30 effectieve dienstjaren in de tropen.

NB. Voor Europeanen werd 1 dienstjaar in de tropen gelijkgesteld aan 2 dienstjaren in Europa.

Het K.B. no. 47 van 28 mei 1861.

Alle penningen aan de Munt geslagen voortaan voorzien moesten worden van een in de rand geklopt
muntteken nl. de Mercuriusstaf in een ovaal.

Het A.O. no. 43 van 1879.

De medaille wordt toegekend aan Europeanen na 12, 24 en 50 dienstjaren en voor de Afrikanen, Ambonezen
en Inlanders na 12, 24 en 40 dienstjaren.
Bij de bronzen medaille kon een gratificatie van Fl. 12,- verleend worden, bij de gouden Fl. 50,-
NB. Voor Europeanen werd 1 dienstjaar in de tropen gelijkgesteld aan 2 dienstjaren in Europa.

Het K.B. no. 22 van 12 augustus 1895.

De rode chevrons ingesteld in 11 februari 1859 komen te vervallen.
Ingesteld werden een op donkerblauw onderofficierslaken geborduurde kroon met een -W-.
In rood garen voor 6 dienstjaren, in zilverdraad voor 18 dienstjaren en in gouddraad voor 30 dienstjaren.

Het K.B. no. 30 van 18 februari 1904.

Opnieuw ingesteld worden de bronzen, zilveren medaille, groot 37 mm, voor respectievelijk 12 en 24
dienstjaren en de gouden medaille, groot 27 mm, voor 36 dienstjaren.
De geborduurde kroon met een -W- in rood garen voor 6 dienstjaren.
Ingesteld wordt een gesp in brons, groot 40 mm., met de Romeinse cijfers XVIII, gedragen op het lint van de
bronzen medaille voor 18 dienstjaren
Ingesteld wordt een gesp in zilver, groot 40mm. met de Romeinse cijfers XXX, gedragen op het lint van de
zilveren medaille voor 30 dienstjaren.
Tevens werd als voorzijde van de medaille bepaald: het Rijkswapen met de wapentrofeeën
Vervallen verklaard worden de geborduurde kroon met -W- in zilver en gouddraad voor 18 en 30 dienstjaren.

Het K.B. van 10 maart 1908.

Ingesteld wordt een gesp in zilver, groot 40 mm. met de Romeinse cijfers XVIII, gedragen op het lint van de
zilveren medaille voor 18 dienstjaren.
De gouden medaille in 37 mm komt te vervallen.
De medailles worden nu toegekend aan Europeanen en daarmee gelijkgestelden na 6, 12 en 25 tropenjaren.
Aan de Inlanders na 6, 12 en 30 tropenjaren.

NB. De gratificatie wordt nu: voor Europeanen fl. 12,- bij de brozen medaille, voor Inlanders fl. 12,- bij de zilveren medaille en fl. 50,- voor beide groeperingen bij de gouden medaille.
Geen gratificatie voor Europeanen bij de zilveren medaille en voor Inlanders bij de bronzen medaille.

Het K.B. no. 74 van 30 mei 1913.

De medailles opgemaakt gedragen dienen te worden in plaats van hangend aan het lint

Het K.B. no. 85 van 14 juni 1928.

De afmetingen van de medailles worden teruggebracht naar 27 mm
De gespen, XVIII en XXX, van het Nederlandse leger vervallen
De gesp, XVIII, van het K.N.I.L. blijft gehandhaafd, maar wordt nu 28 mm groot.
(vervallen in 1950 na opheffing van het K.N.I.L.)

Het kabinetsbesluit van 3 oktober 1947.

Aan belanghebbenden zal een verguld zilveren medaille worden uitgereikt en zodra de goudpositie het toelaat kunnen deze medailles worden omgewisseld voor een gouden exemplaar.
Vermeld dient te worden dat na de bevrijding de uitreiking van de medailles enige tijd vertraagd is geweest. Dit was deels te wijten aan onvoldoende beschikking over goud, deels moest worden gewacht op een gewijzigde wet ter berekening van de diensttijd.

Het K.B. no. 22 van 25 januari 1951.

Het K.B. no. 30 van 18 februari 1904 wordt ingetrokken.
De -W- op de Koninklijke mantel wordt vervangen door de -J- van Juliana.
Het Rijkswapen met de wapentrofeeën wordt definitief de voorzijde. De tekst wordt nu: voor trouwe dienst
i.v.m. de beperkte goud voorraad worden alleen verguld zilveren medailles uitgereikt, deze kunnen nadien
worden omgewisseld voor een gouden medaille.

Het K.B. no. 21 van 3 november 1953.

Omwisseling is uitgesloten, er wordt een gratificatie regeling ingesteld per 1 januari 1953. Militairen die voor deze datum wel de verguld zilveren medaille, doch geen gratificatie hebben ontvangen, krijgen alsnog de gouden medaille uitgereikt echter alleen tegen inlvering van de verguld zilveren medaille.
Deze worden met de -W- of de -J- geslagen aan de Rijksmunt.

Het K.B. no. 282 van 20 mei 1983.

Ingaande 1 januari 1984 keert de -W- op de Koninklijke mantel terug op de medaille en wordt weer als voorzijde gedragen. De medaille wordt gedragen in opgemaakte vorm en is aldus 40 mm breed.

Ontwerpers.

1825 J.H.Simon signatuur: Simon F. 35.0 mm voor trouwen dienst. zonder muntteken
1825 J.P. Schouberg signatuur: I.P. Schouberg F. 36.0 mm voor trouwen dienst. zonder muntteken
1825 J.P. Schouberg signatuur: I.P. Schouberg F. 36.0 mm voor trouwen dienst zonder muntteken
1825 D. van der Kellen signatuur: geen 36.2 mm voor trouwen dienst. zonder muntteken
en P. van de Goor
1851 D. van de Kellen jr. signatuur: geen 36.4 mm voor trouwe dienst. zonder muntteken
1861 onbekend signatuur: geen 37.0 mm voor trouwe dienst met muntteken
1904 J.C. Wienecke signatuur: geen 37.0 mm voor trouwen dienst met muntteken
1928 signatuur: geen 27.0 mm voor trouwen dienst met/zonder muntteken
1951 signatuur: geen 27.0 mm voor trouwe dienst met/zonder muntteken

Diverse uitvoeringen.

voor trouwen dienst (.) (met of zonder punt) zijn van voor 1851, Ø 35 en 36 mm
voor trouwe dienst. (met punt) zijn uit de periode 1851-1861, Ø 36 mm
voor trouwe dienst (zonder punt) met Mercuriusstaf zijn van na 1861, Ø 36.5 en 37 mm
voor trouwen dienst (zonder punt) vanaf 1904, met Mercuriusstaf, Ø 37 mm
voor trouwen dienst (zonder punt) vanaf 1928, zonder/met Mercuriusstaf, Ø 27 mm
.

NB. In de overgangsperiode na 1861 zijn er ook medailles van oude stempels geslagen met -punt- en de Mercuriusstaf in een Ø 36.0 mm.

Koninklijke Marine.

Het K.B. no. 61 van 5 januari 1845.

Ingesteld worden:
Een bronzen medaille van 36 mm: voor 12 jaar trouwe dienst.
Een zilveren medaille van 36 mm: voor 24 jaar trouwe dienst.

Tot aan het K.B. no. 61 van 5 januari 1845 werd aan militairen van de Koninklijke Marine de medaille van de Landmacht uitgereikt.
Met de instelling van de medaille voor de Koninklijke Marine ontvingen zij deze.

De vorm en uitvoering zijn als die van de Landmacht, alleen ligt het Rijkswapen, aan de achterzijde, op twee gekruiste ankers.
Langs de rand van deze zijde de tekst: voor trouwe(n) dienst(.) en koninklijke marine

Als voorzijde de Koninklijke mantel met de -W-

Het K.B. no 67 van 13 april 1859.

Ingesteld worden:
Voor 36 jaar trouwe dienst: een gouden medaille van 27 mm
Voor 50 jaar trouwe dienst: een gouden medaille van 37 mm

Het K.B. no. 108 van 30 december 1927.

De afmetingen van de medailles worden teruggebracht naar 27 mm, met uitzondering van de gouden medaille van 37 mm.
de tekst is hetzelfde en de voorzijde blijft de Koninklijke mantel met de -W-

NB. Mij is niet bekend of de gouden medaille van 37 mm is ingetrokken.

Het K.B. no. 22 van 25 januari 1951.

De Koninklijke Marine behoudt de -W-, naar de stichter Koning Willem I, op de koninklijke mantel en draagt deze tevens als voorzijde. Zij volgt dus niet de Land en Luchtmacht in de verandering van de -W- naar de -J-
De tekst wordt nu: voor trouwe dienst

Diverse uitvoeringen.

Nog nadere research noodzakelijk.

periode 1845-1861 Ø 36.0 mm voor trouwe dienst. zonder muntteken
periode 1861-1905 Ø 37.0 mm voor trouwe dienst. met muntteken
periode 1905-1927 Ø 37.0 mm voor trouwen dienst. met muntteken (ontw. Wienecke)
periode 1927-1951 Ø 27.0 mm voor trouwen dienst. met/zonder muntteken
periode na 1951 Ø 27.0 mm voor trouwe dienst met/zonder muntteken

De Koninklijke Marine heeft ook nog afzonderlijke medailles gekend en wel voor de Militaire Loodsdienst, de Marine Reserve en de Militaire Kustwacht later de Marine Kustwacht geworden.

Geraadpleegde bronnen:

Bax W.F. Ridderorden, Eeretekenen. Draagtekens en Penningen
Bax W.F. De Geuzenpenning, juli 1954
Cats B.C. Trouwe Dienst Medailles, Mars et Historia, 05\01\1975
Cats B.C. De geschiedenis van de gouden medaille voor eerlijke en trouwe dienst
Neut v.d. J.R. Langdurige, eerlijke en trouwe dienst bij de Nederlandse Krijgsmacht.

Bovenstaande informatie is beschikbaar gesteld door marineman Waarvoor dank!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Joop

Berichtdoor Joop » 05 Sep 2007, 10:09

Heb altijd gedacht dat men een Gouden Medaille kreeg bij 40 jaar trouwe dienst Of zijn dit sprookjes :?:

Joop
There are more airplanes at the bottom of the ocean than there are submarines in the sky;

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 05 Sep 2007, 10:16

Zover ik weet heeft de Trouwe dienst medaille voor de zeemacht bestaan in een uitvoering voor 50 jaar. Dat was de "langste". Daarna komt 36 jaar. Zonder Tropenjaren. Ik geloof niet dat er een medaille voor 40 jaar dienst is geweest ?
Lid van SRO en OMSA

Joop

Berichtdoor Joop » 05 Sep 2007, 13:39

Roel

Klopt je hebt 12-24-36 en 50 jaar
Kan niets vinden over tropen jaren.
Zal tzt eens kijken naar de oorkonde die ik erbij heb of daar tropen jaren bij zitten
Geduld zit ingepakt sta voor een verhuizing.

Het K.B. no 67 van 13 april 1859.

Ingesteld worden:
Voor 36 jaar trouwe dienst: een gouden medaille van 27 mm
Voor 50 jaar trouwe dienst: een gouden medaille van 37 mm

Joop
There are more airplanes at the bottom of the ocean than there are submarines in the sky;

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 05 Sep 2007, 18:36

mooi stuk tekst, heel erg bedankt daarvoor :D

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 11 Sep 2007, 09:46

De tekst is geschreven door gebruiker johanherman. Hij heeft geen problemen met de publicatie hier en zal tzt nog meer teksten schrijven.

Bedankt!
Lid van SRO en OMSA

Joop

Berichtdoor Joop » 11 Sep 2007, 10:51

Roel Rijks schreef: Zonder Tropenjaren.

Roel,

Bij mijn 12 jarige dus de bronzen waren de tropenjaren wel mee gerekend.

Joop

Jan

Berichtdoor Jan » 12 Sep 2007, 12:53

Het klopt, bij mijn bronzen en zilveren medaille zijn de tropenjaren/maanden meegeteld. Bij 35 dienstjaren krijg je een maandsalaris mee naar huis. Heb net de 36 niet volgemaakt voor de gouden. :cry: :cry: Ben met 35 en een half de dienst verlaten.

Groeten Jan
Kennis en Kunde
Spreuk van de Torpedomaker

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Sep 2007, 14:54

Welkom op het forum Jan.

Joop en Jan, indien mogelijk zou ik het erg interessant vinden om jullie medaille sets te zien...
Lid van SRO en OMSA

Joop

Berichtdoor Joop » 13 Sep 2007, 08:47

Roel,

Hier dan de gevraagde set zie dat hij niet zo mooi is maar ja hij is al oud. :lol:

Afbeelding

Joop

Jan

Berichtdoor Jan » 13 Sep 2007, 17:10

Roel, Hoe krijg ik een foto in dit bericht geplakt?? Bij Dutchfleet .net zit daar een aparte knop voor. Hoe :?: :?: :?: :?:

Groeten, Jan van den Bogert
Kennis en Kunde

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 13 Sep 2007, 19:40

dan moet je naar http://www.imageshack.us gaan. je foto uploaden, en dan de onderste link van het rijtje hier plaatsen tussen

Joop

Berichtdoor Joop » 13 Sep 2007, 20:18

Jan schreef:Roel, Hoe krijg ik een foto in dit bericht geplakt?? Bij Dutchfleet .net zit daar een aparte knop voor. Hoe :?: :?: :?: :?:

Jan,

Kijk hier neem geen imageshack
http://www.onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?t=13
We zitten niet bij Dutchfleet :lol:

Joop

Jan

Berichtdoor Jan » 14 Sep 2007, 11:35

Roel, als het even meezit hier is ieAfbeelding Het was een hoop gepuzzel,kan het niet makkelijker :? :?
Ook nog het koopvaardij margrietje erbij. Iedere militair mocht dit dragen als hij affiniteit met de koopvaardij had :!:

Groeten, Jan
Kennis en Kunde

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 14 Sep 2007, 11:38

Mooie sets mannen! Helaas kan het momenteel niet makkelijker. Ik ben bezig met een upload functie!
Lid van SRO en OMSA

Joop

Berichtdoor Joop » 14 Sep 2007, 12:01

Jan schreef:Ook nog het koopvaardij margrietje erbij. Iedere militair mocht dit dragen als hij affiniteit met de koopvaardij had :!:

Jan,

Onbescheiden vraag wat voor een affiniteit had jij met de koopvaardij :?:

Joop

Jan

Berichtdoor Jan » 15 Sep 2007, 12:29

Joop,van mijn nulde tot mijn twaalfde jaar op de binnenvaart gevaren en nog een jaartje op de koopvaardij.Daarna dus 35 jaar bij de Koninklijke Marine. Mijn vader was begonnen op de grote vaart en later naar de binnenvaart. Vandaar dus 8) 8)

Groeten Jan van den Bogert
Kennis en Kunde

vincent94

Re: Medaille voor trouwe dienst voor de rang beneden officie

Berichtdoor vincent94 » 15 Jun 2013, 17:32

Ik heb een nieuwe Trouwe Dienst medaille binnengekregen, maar ik kan hem niet in een bepaald model plaatsten

Het gaat om een Bronzen medaille van 36,36 mm op de schuifmaat. opschrift: voor trouweN dienst(zonder punt). er staat geen Mercuriusstaf op. Als ik alleen het van het opschrift uitga, dan is hij periode 1904-1928, maar ik heb ergens het idee dat hij ouder is(voornamelijk door de kleinere diameter). Weet iemand om welk type dit gaat?

Heeft iemand een idee waar ik het boek van Neut over de trouwe dienst medailles kan vinden, ik kan hem op internet nergens vinden.
Bijlagen
IMG_0063.JPG
IMG_0064.JPG

Hbo

Berichtdoor Hbo » 15 Jun 2013, 19:14

Vincent,

Volgens mij is dit de Trouwe Dienst medaille voor landmacht en mariniers 1825-1851. Op deze uitvoering stond het opschrift 'Voor Trouwen Dienst' en volgens mij zonder punt.

Waarom jouw medaille een kleinere diameter heeft zou ik niet kunnen zeggen, ik heb het idee dat men het brons eraf schraapte om ervan te kunnen leven in zware tijden, maar dat is gewoon een gedachte

groet

vincent94

Berichtdoor vincent94 » 15 Jun 2013, 20:45

bedankt voor uw reactie en ik denk ook dat het enerzijds een medaille uit de periode 1825-1851 is of anderzijds 1904-1928 is, maar ik denk niet dat het gewicht van de medaille te wijten is aan het afschrapen van het brons. Ten eerste denk ik dat het niet rendabel is op een aantal honderdste grammen brons te verkopen en de rand van de medaille is gaaf en strak. Ik heb meer het idee dat het een variatie of een oude/aangepaste stempel is.

Vriendelijke groet.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 16 Jun 2013, 09:05

Het is inderdaad wat vergezocht misschien, zeker omdat het brons betreft. :D Voor de ontvanger is het dan misschien minder interessant dan voor degene die de medailles vervaardigd, die heeft er meer belang bij dat hij minder brons gebruikt dan waarvoor de opdrachtgever voor betaald. Maar misschien is wat dat betreft een oude/aangepaste stempel meer voor de hand.

Het zou hier overigens niet gaan om honderdste grammen, wat het soortelijk gewicht voor brons in de 19e eeuw was weet ik niet, maar nu is dat 8,5g/cm3 of 8,5mg/mm3. De formule voor het berekenen van de inhoud = pi x r2 x h

bij een diameter van 37 mm en een dikte van 2,5 mm is de inhoud 2688mm3.
Als je dit vermenigvuldigd met het soortelijk gewicht kom je uit op 22,8 gram

bij een diameter van 36,4 mm en een dikte van 2,5 mm is de inhoud 2601,6mm3
Als je dit vermenigvuldigd met het soortelijk gewicht kom je uit op 22,1 gram

Dat is dus een verschil van 0,7 gram per medaille en dat lijkt me voor een producent van medailles wel van belang.
In het boekje van Joep van Hoof ('Een bewijs van belangstelling en welwillendheid', De medaille voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst, 2007) wordt aangegeven dat eerste stempelmaker werkte bij de Munt in Brussel, bij het uitbreken van de revolutie in België in 1830 voegde hij zich aan de zijde van de Belgen, hierdoor heeft de productie van medailles 2 jaar stil gelegen en is uiteindelijk de productie in 1832 weer opgestart bij de Munt in Utrecht. De nieuwe stempels zijn toen door een Nederlandse stempelmaker vervaardigd. Leuk om te weten is dat in het KB van 1825 ook geen afmetingen wordt vermeld, dus in die zin was de stempelmaker ook vrij om de diameter te bepalen, het vergelijken van meerdere medailles uit diverse periodes zou de uitkomst kunnen bieden.

groet Hidde

vincent94

Berichtdoor vincent94 » 21 Jun 2013, 09:46

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord! :lol:

Terug naar “Onderofficieren en manschappen Krijgsmacht”