Inhuldigingsmedaille 2013

JvdB

Inhuldigingsmedaille 2013

Berichtdoor JvdB » 03 Nov 2013, 16:32

Op deze heugelijke dag stond ik opgesteld in het ere detachement.
Kan iemand mij vertellen of er uberhaupt al medailles zijn uitgereikt, buiten de medailles die door Rutte aan het selecte gezelschap zijn uitgereikt.

Spraakverwarring

Re: Inhuldigingsmedaille 2013

Berichtdoor Spraakverwarring » 03 Nov 2013, 16:34

Jazeker: zie o.a. dit topic viewtopic.php?f=78&t=3163
Was je deel van een militair detachement? Vraag dan even je commandant!
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

JvdB

Berichtdoor JvdB » 03 Nov 2013, 16:38

ik maakte deel uit van een civiele eenheid.
bedankt voor je antwoord, ik ga er achteraan.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Nov 2013, 16:43

Succes, en zoals altijd op dit forum zien we graag de eventuele andere onderscheidingen die je mag dragen!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Coen88

Berichtdoor Coen88 » 18 Nov 2013, 01:34

Over iets meer dan drie weken krijg ik de inhuldigingsmedaille (eindelijk) uitgereikt. Als iemand nog bepaalde foto's wilt roept u maar! Ik laat hem dan ook opmaken, daar wil ik ook wel foto's van maken, al is mijn enige andere onderscheiding het zilveren vierdaagsekruis voor 5 maal dus geen indrukwekkende set ;).

Maar nu heb ik een vraag:

Ik was in de veronderstelling dat de inhuldigingsmedaille 2013 vier nassaublauwe banen op het oranje lint heeft omdat wimlex de vierde koning van nederland is. Nu lees ik zojuist op wikipedia dat dit is omdat het de vierde inhuldigingsmedaille is. Kan natuurlijk toeval zijn, omdat ze zijn begonnen met medailles bij wilhelmina (1 blauwe baan, eerste koningin), en het toeval is dat de vierde inhuldigingsmedaille vier blauwe banen krijgt terwijl wimlex de vierde koning is. Ik vraag me af, puur uit interesse, of het aantal blauwe banen staat voor het aantal inhuldigingsmedailles of voor de hoeveelste koning/koningin deze staat.

RbP

Berichtdoor RbP » 18 Nov 2013, 08:57

Coen88 schreef:....Maar nu heb ik een vraag:

Ik was in de veronderstelling dat de inhuldigingsmedaille 2013 vier nassaublauwe banen op het oranje lint heeft omdat wimlex de vierde koning van nederland is. Nu lees ik zojuist op wikipedia dat dit is omdat het de vierde inhuldigingsmedaille is. Kan natuurlijk toeval zijn, omdat ze zijn begonnen met medailles bij wilhelmina (1 blauwe baan, eerste koningin), en het toeval is dat de vierde inhuldigingsmedaille vier blauwe banen krijgt terwijl wimlex de vierde koning is. Ik vraag me af, puur uit interesse, of het aantal blauwe banen staat voor het aantal inhuldigingsmedailles of voor de hoeveelste koning/koningin deze staat.

Het is niet logisch dat vier nassau-blauwe banen voor de vierde Koning staat, want drie nassau-blauwe banen stond niet voor de derde koning. Het meest logische is dus dat de vier banen de logische "opvolging" is van de drie banen in de voorafgaande inhuldigingsmedaille; en dus voor de vierde inhuldigingsmedaille.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Herman V

Berichtdoor Herman V » 18 Nov 2013, 09:11

Coen,

Het is de vierde inhuldigingsmedaille die wordt uitgegeven. Koning Willem I, II en III hebben geen inhuldigingsmedaille hangend aan een lint uitgegeven.

Tot nu toe zijn uitgegeven (de afbeeldingen zijn elders op deze site te bewonderen)
Koningin Wilhelmina één nassaublauwe baan op een oranje lint,
Koningin Juliana twee blauwe banen,
Koningin Beatrix drie blauwe banen en
Koning Willem Alexander vier blauwe banen.

Het heeft niets met de zoveelste man of vrouw als koning of koningin te maken. Het is puur de vierde medaille die voor een inhuldiging wordt ingesteld zoasl RbP ook al meldt.

Herman

Sqeek

Berichtdoor Sqeek » 18 Jan 2014, 18:38

Zag dit topic. Dus dacht zal een foto plaatsen van de medaille opgemaakt.

Inhuldigingsmedaille 2013 opgemaakt.
Bijlagen
001.jpg

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Jan 2014, 08:18

Mooie set! Mag je trots op zijn!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Herinneringsmedailles”