Inhuldigingsmedaille 2013

Roel
Moderator

Re: Inhuldigingsmedaille 2013

Berichtdoor Roel » 01 Mei 2013, 15:25

Minister-president Rutte reikt donderdag 2 mei de eerste zogeheten Inhuldigingsmedaille 2013 uit. Deze medaille is een tastbare herinnering aan de inhuldiging van Koning Willem-Alexander. De uitreiking van de eerste medailles vindt plaats tijdens een speciale dankbijeenkomst die de gemeente Amsterdam in De Nieuwe Kerk organiseert.

De Inhuldigingsmedailles 2013 worden uitgereikt aan personen die een extra en actieve bijdrage hebben geleverd aan een goed verloop van de Inhuldigingsdag. Zeven mensen ontvangen de eerste medailles uit handen van minister-president Rutte. Zij staan tevens symbool voor hun collega’s van hulpdiensten, ambtelijke ondersteuning, politie, of Defensie. Burgemeester Van der Laan heeft veel van deze collega’s ook uitgenodigd voor de dankbijeenkomst in De Nieuwe Kerk.

De Inhuldigingsmedaille is ontworpen door Hans van Houwelingen en vervaardigd door de Koninklijke Nederlandse Munt. Ontwerper Van Houwelingen ontwierp ook de Huwelijksmedaille 2002. Op de voorzijde staat het portret van de Koning, op de achterzijde staat zijn monogram, en in de rand de datum van de troonswisseling.

Naar verwachting worden de overige Inhuldigingsmedailles dit najaar uitgereikt. De toekenning geschiedt bij Koninklijk besluit, op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken, die belast is met het Nederlandse decoratiestelsel. Hij ontvangt hiertoe de komende periode voorstellen van de gemeente Amsterdam, de Eerste en Tweede Kamer, ministeries en andere organisaties die direct betrokken waren bij de organisatie van de inhuldigingsdag.

Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Viper6

Berichtdoor Viper6 » 01 Mei 2013, 17:19

Ik heb zelf ook erewacht gestaan.
Er werden aantallen genoemd van 12000 stuks die er gemaakt zouden worden.
Dus het zal allemaal wel loslopen,t'was een prachtige dag!!

Ik mag toch aan nemen dat diegene die op de Dam hebben gestaan dat die er zeker 1tje krijgen.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 01 Mei 2013, 18:42

RbP schreef:Volgens de site van het koninklijk huis zijn er van de inhuldigingsmedaille 1980 geen 3240, maar 12.750 herinneringsmedailles toegekend. De 3240 betreft de inhuldigingsmedaille van Juliana uit 1948. Bij gelijke aantallen maakt dat de kans op toekenning bijna 4x zo groot. Waarschijnlijk is de Koninklijke Nederlandse Munt niet de enige instantie die de inhuldigingsmedaille slaat.
Het staat me bij dat ik de afgelopen dagen ergens een aantal van 19.000 heb gelezen voor de editie van deze troonswissleing, ik kan me alleen met geen mogelijkheid meer herinneren waar ik dat gezien heb. Ik ben trouwens ook benieuwd of Defensie nog enig werk maakt van de uitreiking of dat je t.z.t. een enveloppe met een oorkonde en een doosje met de medaille in je postvak aantreft. Weet iemand hoe dat de vorige keren is gegaan (inhuldiging 1980, huwelijk 2002)?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 01 Mei 2013, 18:57

Mocht iemand er een ontvangen dan houden wij ons hier aanbevolen voor foto's van voor- en achterzijde en van de oorkonde!
Lid van SRO en OMSA

Coen88

Berichtdoor Coen88 » 01 Mei 2013, 19:32

Spraakverwarring schreef:
RbP schreef:Volgens de site van het koninklijk huis zijn er van de inhuldigingsmedaille 1980 geen 3240, maar 12.750 herinneringsmedailles toegekend. De 3240 betreft de inhuldigingsmedaille van Juliana uit 1948. Bij gelijke aantallen maakt dat de kans op toekenning bijna 4x zo groot. Waarschijnlijk is de Koninklijke Nederlandse Munt niet de enige instantie die de inhuldigingsmedaille slaat.
Het staat me bij dat ik de afgelopen dagen ergens een aantal van 19.000 heb gelezen voor de editie van deze troonswissleing, ik kan me alleen met geen mogelijkheid meer herinneren waar ik dat gezien heb. Ik ben trouwens ook benieuwd of Defensie nog enig werk maakt van de uitreiking of dat je t.z.t. een enveloppe met een oorkonde en een doosje met de medaille in je postvak aantreft. Weet iemand hoe dat de vorige keren is gegaan (inhuldiging 1980, huwelijk 2002)?

Ik was er zelf niet bij (voor mijn tijd), maar collega's van mij waren wel bij het huwelijk. Die hebben de medaille thuisgestuurd gekregen. Let wel: dit zijn lui van het korps natres, reservisten dus, ik weet niet hoe het bij de beroepscollega's is gegaan.

Viper6

Berichtdoor Viper6 » 01 Mei 2013, 20:18

Ja hoor de huwelijksmedaille kreeg ik ook thuis gestuurd.
Zo ongeveer een half jaar na de bewuste dag!! Incl de oorkonde.
Ik stond toen ergens aan de route,dan had ik gister een beter plekje,twee stappen en ik stond op de blauwe loper.....bijwijze van dan...ahum.

Beroeps!!

Coen88

Berichtdoor Coen88 » 01 Mei 2013, 20:43

Viper6 schreef:Ja hoor de huwelijksmedaille kreeg ik ook thuis gestuurd.
Zo ongeveer een half jaar na de bewuste dag!! Incl de oorkonde.
Ik stond toen ergens aan de route,dan had ik gister een beter plekje,twee stappen en ik stond op de blauwe loper.....bijwijze van dan...ahum.

Beroeps!!

Dan stonden we op dezelfde plek haha :) ben benieuwd, als we er eentje krijgen dan gok ik dat het op dezelfde manier gebeurt.

Viper6

Berichtdoor Viper6 » 01 Mei 2013, 21:01

Ook Klu? Coen?

Coen88

Berichtdoor Coen88 » 02 Mei 2013, 12:56

Viper6 schreef:Ook Klu? Coen?

Nop, KL :)

Roob

Berichtdoor Roob » 02 Mei 2013, 17:28

Alex

Eerste inhuldigingsmedailles voor inzet troonswisseling

Berichtdoor Alex » 03 Mei 2013, 12:44

2 mei 2013
Vertegenwoordigers van onder meer Defensie, politie en gemeente hebben een zilveren inhuldigingsmedaille gekregen. Minister-president Mark Rutte reikte de eerste 8 onderscheidingen vanmiddag uit in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.
De 8 kregen de medaille voor hun actieve bijdrage aan het goede verloop van de inhuldigingsdag. De medewerkers werden tijdens de dankbijeenkomst geroemd om hun inzet. Rutte: "Deze 8 staan symbool voor de duizenden en duizenden mensen die net wat extra's hebben gedaan om de inhuldiging tot een succes te maken. Stuk voor stuk hebben ze op hun gebied knappe prestaties geleverd." Ook burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam maakte een compliment: "Wat een dag! Jullie hebben dat mogelijk gemaakt. Ik heb vele complimenten en dankbetuigingen ontvangen. Die waren aan jullie gericht."
Van Defensie kregen landmachtadjudant Ron van Baarsen en zijn luchtmachtcollega luitenant-kolonel Peter de Boer de 1e inhuldigingsmedailles. Baarsen: “Ik ben er stil van dat ik ben uitgekozen. Het was achter de schermen rennen en vliegen om iedereen op tijd op positie te hebben. Maar als het geheel dan eenmaal staat, voel je vooral trots."
Het eremetaal is een tastbare herinnering aan de inhuldiging van Koning Willem-Alexander. Het kleinood is vervaardigd door de Koninklijke Nederlandse Munt en ontworpen door Hans van Houwelingen. Leuk detail is dat Van Houwelingen ook de huwelijksmedaille 2002 ontwierp. Het portret van de Koning siert de voorzijde van de inhuldigingsmedaille. Op de achterkant staat zijn monogram, in de rand de datum van de troonswisseling 30-4-2013.
inhuldigingsmedaille 2013.jpg

Naar verwachting ontvangen zij, die zich hebben ingezet voor de troonswisseling, dit najaar tussen 1 september en 31 oktober de inhuldigingsmedaille. De toekenning hiervan geschiedt bij Koninklijk besluit, op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken, die belast is met het Nederlandse decoratiestelsel.
Van Baarsen heeft als stafonderofficier bij het Bureau Ceremonieel veel ervaring op het gebied van het afstemmen, organiseren en schriftelijk vastleggen van militair ceremonieel. Dit speelt een rol bij onder meer staatsbezoeken, staatsbegrafenissen en het aanbieden van geloofsbrieven van ambassadeurs aan het staatshoofd. Dankzij deze expertise en zijn toewijding leverde Van Baarsen een belangrijke bijdrage aan het slagen van de ceremoniële aspecten. Het opstellen van draaiboeken voor Defensieactiviteiten rond het Paleis en op de Dam zijn volledig toe te schrijven aan de adjudant.
Luitenant-kolonel De Boer bereidde een gecombineerde eenheid van leden van marechaussee, landmacht, luchtmacht, marine, adelborsten en cadetten voor op hun rol tijdens de troonswisseling. Dit resulteerde in een zeer goede uitvoering van de ‘paarse’ eenheid. "Een grote eer om de medaille van de minister-president te ontvangen. Ik heb een fantastische dag gehad de 30e, mijn detachement stond met 211 man aangetreden, inclusief de Luchtmachtkapel. En het verliep perfect. We stonden aan de blauwe loper toen het koningspaar en hun gasten de kerk uit kwamen, we hebben echt iedereen gezien", zei De Boer.
Inh med.jpg

Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... swisseling
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Marco_ronv

Berichtdoor Marco_ronv » 09 Mei 2013, 23:42

DECBELEID schreef:Nee bij ons is ook niets bekend, blijft wel de vraag of er überhaupt een onderscheiding voor komt. Koningin Beatrix heeft ook geen onderscheiding ingesteld voor haar 25 regeringsjubileum zoals haar moeder en grootmoeder wel gedaan hadden. Kortom het is aan onze nieuwe Koning of hij een inhuldigingsmedaille 2013 in gaat stellen.

Juliana en Wilhelmina hebben geen herinneringsmedaille ingesteld bij hun 25 jarig regeringsjubileum maar bij 25 jarig huwelijksjubileum :wink:
Beatrix heeft overigens ook bij haar 25 jarig huwelijksjubileum geen medaille ingesteld.

Alex

Criteria Inhuldigingsmedaille voor Defensie

Berichtdoor Alex » 10 Mei 2013, 13:14

06 mei 2013
Defensiemedewerkers die een extra en actieve bijdrage hebben geleverd aan de inhuldiging op 30 april, houden daar een tastbare herinnering aan over. Medio september wordt de zilveren ‘Inhuldigingsmedaille 2013’ via de commandantenlijn verstrekt. De medaille kent naast de militaire, een burger heren- en damesvariant.
De inhuldigingsmedaille wordt bij Koninklijk Besluit toegekend aan personen die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de inhuldiging. Er is sprake van ‘bijzondere inspanning’ als de werkzaamheden gepaard gaan met extra inzet en belasting, zowel qua intensiteit als diensttijden. De werkzaamheden overstijgen dus de normale dagtaak en kunnen niet binnen de reguliere dienst worden uitgevoerd.
Wie krijgt de medaille? De Defensieonderdelen dienen de komende weken een verzoek tot toekenning van de inhuldigingsmedaille in bij de Mandataris van Defensie, brigadegeneraal Hans Hardenbol. De mandataris inventariseert en keurt de aanvragen goed. Vervolgens gaat er een collectief verzoek van Defensie naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), dat belast is met het Nederlandse decoratiestelsel. BZK neemt het proces van toetsing en de uitwerking van de KB’s verder op zich. De onderscheidingen worden rijksbreed in september uitgereikt.

Binnen Defensie komen in aanmerking:
    Personeel ingezet op 30 april in Amsterdam ten behoeve van de inhuldiging, waarvoor deze inzet geen normale bedrijfsvoering is;
    Personeel ingezet op 30 april in Amsterdam ten behoeve van militaire bijstand en steunverlening;
    Personeel dat ingezet is geweest in: Defensie Stuurgroep Troonswisseling, HQ Management Cell/Beleidsteam Mandataris van Defensie, Joint Operations Center CP-300, organisatie Algemeen Regelingsofficier;
    Personeel niet behorende tot de eerste 3 genoemde categorieën, maar dat zich op zeer bijzondere wijze rechtstreeks heeft ingespannen voor de planning en uitvoering van de inhuldiging namens het Ministerie van Defensie.

Bron: mindef.nl
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Mei 2013, 07:15

Enkele duidelijke foto's!
Bijlagen
DSCN8330.JPG
DSCN8326.JPG
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Mei 2013, 07:15

Nog twee
Bijlagen
DSCN8336.JPG
DSCN8334.JPG
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 19 Mei 2013, 17:13

Misschien dat het antwoord hier al ergens staat, maar ik kon het niet vinden.
Is voor de de inhuldigingsmedaille dezelfde laser-techniek gebruikt als voor de huwelijksmedaille 2002?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 19 Mei 2013, 21:01

Henk-Willem schreef:Misschien dat het antwoord hier al ergens staat, maar ik kon het niet vinden.
Is voor de de inhuldigingsmedaille dezelfde laser-techniek gebruikt als voor de huwelijksmedaille 2002?

Ja, klopt.
Dezelfde kunstenaar en dezelfde techniek.
Ik heb het ergens gelezen, maar weet niet meer waar...

Walter :?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 20 Mei 2013, 10:44

Persoonlijk vind ik de oudere "reliëf" stijl veel mooier.
Lid van SRO en OMSA

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 20 Mei 2013, 20:27

Roel schreef:Persoonlijk vind ik de oudere "reliëf" stijl veel mooier.

Ja, klopt ook. Vind ik.

Walter :D

Terug naar “Herinneringsmedailles”