Inhuldigingsmedaille 2013

jan08

Berichtdoor jan08 » 28 Jan 2013, 21:07

30 april 2013 is het zo ver: de inhuldiging van (nu nog) kroonprins Willem-Alexander. Iemand al een ontwerp voorbij zien komen of in gedachte voor de inhuldigingsmedaille?

officier

Re: Inhuldigingsmedaille 2013

Berichtdoor officier » 28 Jan 2013, 22:22

jan08 schreef:30 april 2013 is het zo ver: de inhuldiging van (nu nog) kroonprins Willem-Alexander. Iemand al een ontwerp voorbij zien komen of in gedachte voor de inhuldigingsmedaille?

Benieuwd wie de opdracht krijgt de medaille te ontwerpen. Mogelijk Hans van Houwelingen, ontwerper van de huwelijksmedaille 2002? Wie bepaalt overigens het lint?
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Jan 2013, 07:12

Decbeleid? Hierover bij jullie al iets bekend?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 29 Jan 2013, 17:57

Compleet berust op onderbuikgevoelens, maar misschien "een lint, 27 mm breed, donker oranje met in het midden 4 smalle Nassau blauwe banen. De vier banen staan voor de vierde inhuldigingsmedaille (Wilhelmina had één baan, Juliana twee, Beatrix drie en Willem-Alexander dus vier)"

;-)

Oftwel..."doorgerekend" met de gegevens van de Inhuldigingsmedaille 1980, zoals omschreven op www.onderscheidingen.nl!
"If you've done it, it ain't bragging"

DECBELEID

Berichtdoor DECBELEID » 04 Feb 2013, 13:42

Nee bij ons is ook niets bekend, blijft wel de vraag of er überhaupt een onderscheiding voor komt. Koningin Beatrix heeft ook geen onderscheiding ingesteld voor haar 25 regeringsjubileum zoals haar moeder en grootmoeder wel gedaan hadden. Kortom het is aan onze nieuwe Koning of hij een inhuldigingsmedaille 2013 in gaat stellen.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 04 Feb 2013, 17:33

Maar Willem-Alexander heeft wel een Huwelijksmedaille laten instellen (ofja, HM voor WA)
Lid van SRO en OMSA

jan08

Berichtdoor jan08 » 12 Feb 2013, 21:47

Het ontwerp van de bijzondere €2,- munt voor de troonwisseling staat hier: http://www.knm.nl/ Misschien een idee/indicatie voor de inhuldigingsmedaille?

officier

Berichtdoor officier » 12 Feb 2013, 22:42

jan08 schreef:Het ontwerp van de bijzondere €2,- munt voor de troonwisseling staat hier: http://www.knm.nl/ Misschien een idee/indicatie voor de inhuldigingsmedaille?

Mocht de eventuele inhuldigingsmedaille 2013 zowel koningin Beatrix als koning Willem-Alexander portretteren, dan zou het voor het eerst sinds de inhuldiging van koningin Wilhelmina zijn dat zowel de oude als de nieuwe vorst op de inhuldigingsmedaille staan. Op de inhuldigingsmedaille 1898 stonden de portretten van koningin Wilhelmina en haar moeder Koningin-Regentes Emma. Op de inhuldigingsmedaille 1948 stonden de portretten van koningin Juliana en prins Bernhard. Op de inhuldigingsmedaille 1980 stond alleen het portret van koningin Beatrix.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

officier

Berichtdoor officier » 12 Feb 2013, 22:55

officier schreef:Op de inhuldigingsmedaille 1898 stonden de portretten van koningin Wilhelmina en haar moeder Koningin-Regentes Emma. Op de inhuldigingsmedaille 1948 stonden de portretten van koningin Juliana en prins Bernhard. Op de inhuldigingsmedaille 1980 stond alleen het portret van koningin Beatrix.

Afbeelding
Inhuldigingsmedaille 1898

Afbeelding
Inhuldigingsmedaille 1948

Afbeelding
Inhuldigingsmedaille 1980

RD

Berichtdoor RD » 18 Feb 2013, 01:53

Het lijkt mij het meest logisch dat alleen de beeltenis van de nieuwe Koning op de nieuwe inhuldigingsmedaille komt, hij wordt die dag immers ingehuldigd. Voorts ligt het voor de hand dat het een oranje lint krijgt met vier blauwe strepen, zoals hiervoor al betoogd, hoewel de IH48 ook nog rood-wit-blauwe banen aan de buitenkanten van het lint heeft. Ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door RD op 04 Mei 2013, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Roob

Berichtdoor Roob » 12 Apr 2013, 09:38

Ik heb vorige maand navraag gedaan bij het Nationaal Comité Inhuldiging m.b.t. de inhuldigingsmedaille en kreeg daar gisteren een antwoord op. Zie hieronder.

Subject: RE: Contactformulier NCI: Inhuldigingsmedaille
Date: Thu, 11 Apr 2013 16:59:26 +0200

(...)

Allereerst excuses voor de zeer late reactie. Na het lezen van uw vraag heb ik even gebeld met het ministerie van Defensie. Zij konden mij vertellen dat er een inhuldigingsmedaille komt. Die komt niet van het ministerie van Defensie, maar van de Kanselarij. Ik hoop u zo voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Angela de Bruin
Communicatie Nationaal Comité Inhuldiging
http://www.mijndroomvooronsland.nl
Twitter: @droomvoorland
........................................................................
RVD / Ministerie van Algemene Zaken
Binnenhof 19| 2513 AA Den Haag
........................................................................

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: no-reply@rijksoverheid.nl [mailto:no-reply@rijksoverheid.nl]
Verzonden: zondag 3 maart 2013 14:42
Aan: Inhuldiging
Onderwerp: Contactformulier NCI: Inhuldigingsmedaille
Onderwerp: Inhuldigingsmedaille
Bericht:
Komt er een inhuldigingsmedaille 2013, als herinnering voor de militairen en voor de politieagenten die rond 30-4-2013 in Amsterdam ingezet worden? Zie ook: viewtopic.php?f=78&t=2971

Dit bericht kan informatie bevatten die niet voor u is bestemd. Indien u niet de geadresseerde bent of dit bericht abusievelijk aan u is toegezonden, wordt u verzocht dat aan de afzender te melden en het bericht te verwijderen. De Staat aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het elektronisch verzenden van berichten. This message may contain information that is not intended for you. If you are not the addressee or if this message was sent to you by mistake, you are requested to inform the sender and delete the message.The State accepts no liability for damage of any kind resulting from the risks inherent in the electronic transmission of messages.

Coen88

Berichtdoor Coen88 » 16 Apr 2013, 09:12

Ey lui, ben nieuw hier, ik lees af en toe wel eens mee. Goed om te horen dat er een herinneringsmedaille komt, maar ik vraag me wel af wie er eentje gaat krijgen? Ik ben zelf geselecteerd om in een erecompagnie te dienen met de troonswisseling, op zich al een hele eer, maar een herinneringsmedaille zou zeker mooi zijn!

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Apr 2013, 07:07

Leuk feitje. 70% van de bezoekers aan het forum de afgelopen week kwamen voor dit onderwerp!

Daarom de vraag is hier nog nieuws over te melden? Zijn er al aantallen bekend? Ontwerpen? etc....
Lid van SRO en OMSA

jan08

Berichtdoor jan08 » 25 Apr 2013, 13:57

Roel schreef:Leuk feitje. 70% van de bezoekers aan het forum de afgelopen week kwamen voor dit onderwerp!

Daarom de vraag is hier nog nieuws over te melden? Zijn er al aantallen bekend? Ontwerpen? etc....

Leuk feitje idd.

Naar verluidt krijgen een flink aantal militairen i.i.g. deze medaille. O.a. de bruggenbouwers die momenteel al bezig zijn (http://www.defensie.nl/landmacht/actuee ... _Amsterdam). Bron: uit ''de wandelgangen''.

officier

Berichtdoor officier » 25 Apr 2013, 18:31

jan08 schreef:Naar verluidt krijgen een flink aantal militairen i.i.g. deze medaille. O.a. de bruggenbouwers die momenteel al bezig zijn (http://www.defensie.nl/landmacht/actuee ... _Amsterdam). Bron: uit ''de wandelgangen''.

Er worden/zijn 3300 medailles geslagen, vergelijkbaar met 1980. Toen zijn er 3240 medailles uitgereikt. Ter vergelijking, voor het huwelijk in 2002 zijn ongeveer 12000 medailles uitgereikt.

marinemman

Berichtdoor marinemman » 25 Apr 2013, 18:48

Vraag wij liggen er met ons schip komen wij ook in aanmerking voor deze medaille? Wij geven de saluutschoten en staan op paradeerrol.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 25 Apr 2013, 20:17

marinemman schreef:Vraag wij liggen er met ons schip komen wij ook in aanmerking voor deze medaille? Wij geven de saluutschoten en staan op paradeerrol.
Of de (gehele) bemanning van de Hr. Ms/Zr. Ms. Evertsen stakjes de medaille krijgt weet ik zo niet. In algemene zin geldt echter dat iemand wel een significante bijdrage geleverd moet hebben aan de troonswisseling. Iemand die bijvoorbeeld alleen als genodigde in de Nieuwe Kerk erbij is, komt niet in aanmerking. Verder: bedenk dat de 3300 medailles niet alleen voor Defensie zijn maar ook bv voor politie etc. Je commandant weet wellicht meer?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RbP

Berichtdoor RbP » 26 Apr 2013, 20:15

Vandaag is het Besluit in het Staatsblad gepuliceerd,; zie bijlage.
(bron: officielebekendmakingen.nl)

Wat betreft de toekenning stelt artikel 1 van het Besluit:
"Ter gelegenheid van de inhuldiging van Onze zoon Willem-Alexander, Prins van Oranje, wordt een herinneringsmedaille ingesteld, die de naam zal dragen van «Inhuldigingsmedaille 2013» en die op voordracht van Onze Minister die het aangaat bij koninklijk besluit wordt toegekend."

De nota van toelichting stelt daarbij dat:
"Deze Inhuldigingsmedaille wordt bij koninklijk besluit toegekend aan personen die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de inhuldiging, welke bijdrage hun dagelijkse werkzaamheden betekenisvol te boven gaat. Voorts wordt deze herinneringsmedaille toegekend aan een beperkt aantal personen die aanwezig zijn bij de inhuldigingsplechtigheid."

Rob
Bijlagen
Instellingsbesluit Inhuldigingsmedaille 2013 stb-2013-163.pdf
(285 Bytes) 124 keer gedownload
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Coen88

Berichtdoor Coen88 » 28 Apr 2013, 12:24

Hmm, dus ik als lid van de erewacht kan het waarschijnlijk op m'n buik schrijven? Zou erg jammer zijn!

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Apr 2013, 13:51

Coen88 schreef:Hmm, dus ik als lid van de erewacht kan het waarschijnlijk op m'n buik schrijven? Zou erg jammer zijn!
Waarom denk je dat? Juist de mensen die met ceremonieel bezig zijn verrichten een taak die boven hun normale dagelijkse werkzaamheden uitgaat, lijkt me. Maar goed, speculeren over wie wel en wie niet lijkt me misschien niet heel zinvol.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Apr 2013, 13:52

officier schreef:Er worden/zijn 3300 medailles geslagen, vergelijkbaar met 1980. Toen zijn er 3240 medailles uitgereikt. Ter vergelijking, voor het huwelijk in 2002 zijn ongeveer 12000 medailles uitgereikt.
Waar kan ik dat getal van 3300 verifiëren?

officier

Berichtdoor officier » 28 Apr 2013, 20:55

Spraakverwarring schreef:
officier schreef:Er worden/zijn 3300 medailles geslagen, vergelijkbaar met 1980. Toen zijn er 3240 medailles uitgereikt. Ter vergelijking, voor het huwelijk in 2002 zijn ongeveer 12000 medailles uitgereikt.

Bij de "rijksmunt" (Koninklijke Nederlandse Munt). Daar zijn/worden ze geslagen.

Coen88

Berichtdoor Coen88 » 28 Apr 2013, 21:47

Coen88 schreef:Hmm, dus ik als lid van de erewacht kan het waarschijnlijk op m'n buik schrijven? Zou erg jammer zijn!
Waarom denk je dat? Juist de mensen die met ceremonieel bezig zijn verrichten een taak die boven hun normale dagelijkse werkzaamheden uitgaat, lijkt me. Maar goed, speculeren over wie wel en wie niet lijkt me misschien niet heel zinvol.

Misschien niet nee, ben benieuwd. Maarja, in die redenatie klinkt het wel logisch, al vind ik dat de mensen van de diplomatieke beveiliging en de lui die achter een geweer op de daken liggen zo'n medaille meer verdienen dan ik zelf. Ook al zijn ze wel bezig met hun dagelijkse taken, ze zijn wel juist de lui die bereid zijn hun leven te riskeren mocht er iets gebeuren.

RbP

Berichtdoor RbP » 30 Apr 2013, 22:10

officier schreef:

Bij de "rijksmunt" (Koninklijke Nederlandse Munt). Daar zijn/worden ze geslagen.

Volgens de site van het koninklijk huis zijn er van de inhuldigingsmedaille 1980 geen 3240, maar 12.750 herinneringsmedailles toegekend. De 3240 betreft de inhuldigingsmedaille van Juliana uit 1948. Bij gelijke aantallen maakt dat de kans op toekenning bijna 4x zo groot. Waarschijnlijk is de Koninklijke Nederlandse Munt niet de enige instantie die de inhuldigingsmedaille slaat.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Roob

Berichtdoor Roob » 01 Mei 2013, 11:59

Het was een mooie dag gisteren. Het zijn de blaren op mjn rechtervoet meer dan waard geweest.

Ik heb veel mensen vanuit vele windstreken gezien, die naar het Amsterdamse afgereist waren om zich daar belangeloos lang in te zetten voor een mooi verloop van deze historische dag. Bij veel disciplines zaten er ook vrijwilligers bij. Soms wel met een restrictie qua taakstelling t.o.v. beroepscollega's en daardoor wellicht lastiger om in aanmerking te komen voor een Inhuldigingsmedaille.

Het lijkt me mooi als Z.K.H. deze vrijwilligers toch als bedankje ook een inhuldigingsmedaille zou toekennen, als concrete invulling aan het belang dat het koninklijk huis aan vrijwilligerswerk hecht.

Ik heb er een droom voor de koning van gemaakt: https://deeljouwdroom.nl/participants/17548.

Terug naar “Herinneringsmedailles”