31 augustus 1898
Hare Majesteit de Koningin in het wit gekleed met het grootkruis van den Willemsorde en H.M. de Koningin Moeder met het grootkruis der Nederlandsche leeuw, kwamen de zaal binnen alwaar de geheele Hofhouding H.H.M.M. opwachtte, en sprak een ieder aan en namen onze gelukwenschen met deze dubbele feestdag in ontvangst. Wij bedankten H.H.M.M. voor de ons toegezonden draagmedaille aan blauw en geel lint (die entre nous soit dit, heel lelijk is) maar natuurlijk toch op prijs gesteld moet worden. Het is echter een ding dat beter past op de livreirok van den Lakei, die de medaille ook gekregen heeft.
Even verder lees ik, na de feesten van de inhuldiging op 6 september 1898:
Een paar maanden na de feesten ontving ik nog van H.M. de Koningin eene groote zilveren médaille tot herinnering aan de plechtige inhuldiging. Ik vind de médaille niet heel mooi en niet fijn genoeg bewerkt.
Hoewel deze dame schijnbaar niet snel tevreden is met een medaille, is dus interessant om te lezen dat de Inhuldigingsmedaille is uitgegeven voor de inhuldiging op 6 september 1898 en zelfs voor 31 augustus 1898 (Dag dat Koningin Wilhelmina 18 is geworden en Koningin Moeder Emma niet langer Regentes is)
Daarnaast ontving zij zowel de Inhuldigingsmedaille en de zilveren legpenning. Erik Muller schrijft op zijn site onderscheidingen.nl dat de zilveren Penning naar "Hoge vertegenwoordigers, leden van het Comité voor Nationale Huldiging" is gegaan en de draagmedaille naar "Hovelingen en bediendes"
Ook het boek van A.C. Zuidema "Koninklijke Medailles" schrijft niets over het dubbel toekennen van medailles/penningen en zo vroeg voor de gelegenheid toekennen van medailles...
Foute herinneringen? Of leuke nieuwe weetjes?