Observatie over de Inhuldigingsmedaille 1898 en legpenning

Roel
Moderator

Observatie over de Inhuldigingsmedaille 1898 en legpenning

Berichtdoor Roel » 18 Jul 2007, 15:23

In het boek (een rommelmarktvondst van 50ct!) "Herinneringen aan mevrouw van Loon-Egidius, dame du palais van H.M. Koningin Wilhelmina voor Amsterdam" door R. W. Cleverens lees ik dat zij ontvangt:

31 augustus 1898

Hare Majesteit de Koningin in het wit gekleed met het grootkruis van den Willemsorde en H.M. de Koningin Moeder met het grootkruis der Nederlandsche leeuw, kwamen de zaal binnen alwaar de geheele Hofhouding H.H.M.M. opwachtte, en sprak een ieder aan en namen onze gelukwenschen met deze dubbele feestdag in ontvangst. Wij bedankten H.H.M.M. voor de ons toegezonden draagmedaille aan blauw en geel lint (die entre nous soit dit, heel lelijk is) maar natuurlijk toch op prijs gesteld moet worden. Het is echter een ding dat beter past op de livreirok van den Lakei, die de medaille ook gekregen heeft.

Even verder lees ik, na de feesten van de inhuldiging op 6 september 1898:

Een paar maanden na de feesten ontving ik nog van H.M. de Koningin eene groote zilveren médaille tot herinnering aan de plechtige inhuldiging. Ik vind de médaille niet heel mooi en niet fijn genoeg bewerkt.

Hoewel deze dame schijnbaar niet snel tevreden is met een medaille, is dus interessant om te lezen dat de Inhuldigingsmedaille is uitgegeven voor de inhuldiging op 6 september 1898 en zelfs voor 31 augustus 1898 (Dag dat Koningin Wilhelmina 18 is geworden en Koningin Moeder Emma niet langer Regentes is)

Daarnaast ontving zij zowel de Inhuldigingsmedaille en de zilveren legpenning. Erik Muller schrijft op zijn site onderscheidingen.nl dat de zilveren Penning naar "Hoge vertegenwoordigers, leden van het Comité voor Nationale Huldiging" is gegaan en de draagmedaille naar "Hovelingen en bediendes"

Ook het boek van A.C. Zuidema "Koninklijke Medailles" schrijft niets over het dubbel toekennen van medailles/penningen en zo vroeg voor de gelegenheid toekennen van medailles...

Foute herinneringen? Of leuke nieuwe weetjes?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Aug 2007, 21:06

Hoi Roel,

Er zijn na de inhuldigingsfeesten diverse penningen geslagen en uitgedeeld. Zelfs zoveel dat er in 1899 een boek aan is gewijd: 'Beschrijving van de gedenk-, strooi, prijs- en draagpenningen, gedenk- en penningplaten, draagtekens, enz. vervaardigd naar aanleiding van de inhuldiging van H.M. Wilhelmina Koningin der Nederlanden'.

Het hoeft dus niet persé dé Inhuldigingspenning 1898 te zijn.

Gr.,

Erik

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 02 Sep 2007, 08:42

weet je misschien ook wie de schrijver van het boek is?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 02 Sep 2007, 19:39

Ik had niet aan de mogelijkheid gedacht dat het ook een andere penning zou kunnen zijn Erik! Aangezien ze schrijft dat ze hem van de Koningin kreeg ging ik het er van uit dat het `de `penning was!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Herinneringsmedailles”