Huisorde van Oranje en de verschillende graden dragen

Marijn

Huisorde van Oranje en de verschillende graden dragen

Berichtdoor Marijn » 22 Aug 2007, 21:53

Ik kom het in mijn eigen literatuurcollectie niet duidelijk tegen: Je hebt de eremedailles, die voor Kunst en Wetenschappen en die voor Voortvarendheid en Vernuft. Als je deze ooit hebt mogen ontvangen, kan je die dan tegelijk dragen met een andere graad in de Huisorde van Oranje (ridder, off., comm. of grootkruis)? Want hoewel de rang van de eremedailles gelijk staat aan commandeur, is het géén commandeur.

Ik weet wel dat bijvoorbeeld mr. R.J.E.M. van Zinnicq Bergmann zowel de Orde van Trouw en Verdienste had (gelijk aan Ridder, alleen blauw emaille ipv rood) én het commandeurskruis (grootofficier?) in de Huisorde.

Alleen kan het dus niet expliciet terugvinden.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Aug 2007, 08:50

Bij de verandering van de Orde in 30 november 1969 zijn de Eremedailles voor Kunst en Wetenschap en voor Voortvarendheid en Vernuft losgekoppeld van de orde.

De Huisorde bestaat dus uit:

Grootkruis, Groot Erekruis (Commandeur) en Erekruis (Ridder 1) (Rood emaille). Voor personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt ten aanzien van de Vorst(in).

De Orde van Trouw en Verdienste is nu alleen voor trouwe dienst van hofpersoneel (Blauw emaille in zilver en goud)

De Kroonorde bestaat uit:

Grootkruis, Groot Erekruis met plaque, Groot Erekruis (Commandeur), Erekruis met rozet (Officier) en Erekruis (Ridder) en kent drie eremedailles (goud, zilver en brons). (Wit emaille).

De Kroonorde is voor buitenlanders.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Marijn

Berichtdoor Marijn » 29 Aug 2007, 19:23

Roel, dank je voor je info! dat beantwoord mijn vraag. Dat zou dus in pricipe betekenen dat je de eremedailles mét de riddergraden tegelijk zou kunnen dragen. Mag ik vragen waar je die info uit hebt? Zou kunnen betekenen dat ik er keihard overheen gelezen heb. :oops: Bij mijn weten zijn er geen literaire brinnen die ik, ten aanzien van de dragers, kan raadplegen? Ben benieuwd of er idd dergelijke combinaties hebben bestaan.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Aug 2007, 21:04

Hoi Marijn,

Het boek over de Huisorde ligt nog steeds op een uitgever te wachten. Ik hoop dat Cees Mulder er snel een vindt, want het wordt tijd dat het uitkomt!

Voor 1969 waren de Eremedailles de Huisorde overigens verwoven in de Huisorde. De draagvolgorde was toen:

1. Grootkruis
2. Grootofficier
2. Eremedaille voor Kunst en Wetenschap in goud
2. Eremedaille voor Voortvarendheid en Vernuft in goud
3. Commandeur
4. Officier
4. Eremedaille voor Kunst en Wetenschap in zilver
4. Eremedaille voor Voortvarendheid en Vernuft in zilver
5. Ridder 1e klasse
5. Eremedaille voor Voortvarendheid en Vernuft in brons
6a. Kruis van Verdienste in goud of zilver
6b. Eremedaille in goud, zilver of brons
6c. Zilveren medaille voor moed en zelfopoffering

Daarnaast stond nog de graad van Eredame, welke los stond van de overige graden.

Voor zover ik weet, konden 1 tot en met 6 niet naast elkaar worden gedragen. De graden onder 6 kunnen naast elkaar gedragen worden.

Gr.,

Erik Müller

Marijn schreef:Roel, dank je voor je info! dat beantwoord mijn vraag. Dat zou dus in pricipe betekenen dat je de eremedailles mét de riddergraden tegelijk zou kunnen dragen. Mag ik vragen waar je die info uit hebt? Zou kunnen betekenen dat ik er keihard overheen gelezen heb. :oops: Bij mijn weten zijn er geen literaire brinnen die ik, ten aanzien van de dragers, kan raadplegen? Ben benieuwd of er idd dergelijke combinaties hebben bestaan.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 30 Aug 2007, 22:41

Erik, dank je wel voor je antwoord. Dus de eremedailles gelijk aan de graad van comm. (goud) kunnen niet tezamen gedragen worden, netzoals die in zilver en ridder... En goud in combinatie met grootkruis bijvoorbeeld ook niet. Betekent dat je wel bevorderd kan worden van eremedaille naar een hogere graad? hmm... Ben benieuwd naar het boek!

marineman

Berichtdoor marineman » 31 Aug 2007, 15:05

Marijn,

kijk ook eens in het handboekondersceidingen vanaf bldz 157. Deze kun je vinden in de sectie literatuur van dit forum

mvg

fred

harrydeharigeaap

Berichtdoor harrydeharigeaap » 15 Okt 2007, 14:40

Heeft een van jullie enig idee waar afbeeldingen te vinden zijn van de huisorde van oranje en alle daaronder vallende ordes en medailles?

groeten Harry

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Okt 2007, 14:52

Beste Harry,

Hier is een Groot Erekruis te zien uit mijn collectie;

http://www.onderscheidingenforum.nl/viewtopic.php?t=192

Vanwaar deze interesse?
Lid van SRO en OMSA

harrydeharigeaap

Berichtdoor harrydeharigeaap » 16 Okt 2007, 18:15

Het is een orde/onderscheiding die een aparte geschiedenis heeft net als de huisorde van de gouden leeuw van nassau. Er waren vele gradaties en deze orde is helemaal gereorganiseerd met weer andere onderdelen als bijvoorbeeld de Kroonorde. Er zijn maar weinig afbeeldingen van deze orde te vinden en bijna helemaal geen afbeeldingen van de verschillende gradaties van voor de reorganisatie, overgens ook het geval bij de h.o. van de gouden leeuw van nassau, van de verschillende gradaties van uit de tijd van Willem III zijn maar 3 foto's op internet te vinden en in boeken al helemaal niet. Daarom was ik benieuwd of er mensen zijn die daar plaat materiaal van hebben of weten te vinden.

Groeten Harry

Marijn

Berichtdoor Marijn » 16 Okt 2007, 19:00

op najafcoins staat een grootkruis zover ik weet. Roel heeft Groot Erekruis. In zijn verzameling dan. Ergens op het Forum circuleert een foto van een generaal geloof ik met het `steckkreuz` / officier. Als je zoekt op eremedaille voortvarendheid en vernuft kom je ook een paar afbeeldingen tegen. En Paleis het Loo heeft een leuke collectie ...

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Okt 2007, 22:40

Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 17 Okt 2007, 11:06

Marijn schreef:En Paleis het Loo heeft een leuke collectie ...

leuke collectie?? een gigantische collectie :P alleen mag je er geen foto's maken :(

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 17 Okt 2007, 21:58

Ligt er aan wie het vraagt en aan wie je het vraagt, en waarvoor je de foto's wilt gebruiken uiteraard ;-)

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 18 Okt 2007, 14:06

ik had het aan een paar mensen gevraagd, en zei daarbij dat het mijn hobby was, maar nee, ik mocht geen foto's maken.
Heb jij er wel foto's mogen maken dan?

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 18 Okt 2007, 18:49

Beter: scans... maar dan wel tbv. publicaties en onder strikte voorwaarden.

Je kan er veel gedaan krijgen, als ze maar zeker weten dat je de foto's niet online gooit. Daarnaast is de bibliotheek ook altijd open voor serieus onderzoek. En ze hebben echt bijna alles wat op het gebied van Nederlandse onderscheidingen is gepubliceerd!

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 18 Okt 2007, 20:00

hebben ze daar ook een bibliotheek dan?

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 18 Okt 2007, 20:03

Jups, alleen toegankelijk op afspraak. Overigens hebben alle (rijks)musea dat.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 19 Okt 2007, 16:17

dat is mooi. ga ik zeker een keer hen.

Borrel

Berichtdoor Borrel » 26 Dec 2007, 22:42

Hierbij enkele foto's van de zilveren medaille voor voortvarendheid en vernuft en het officierskruis in de huisorde van oranje nassau.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Dec 2007, 13:01

Prachtige stukken, bedankt voor het plaatsen!
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 29 Dec 2007, 15:21

hele mooie onderscheidingen!
zijn er cijfers bekend hoeveel keer de zilveren medaille voor voortvarendheid en vernuft is uitgereikt?

Terug naar “Huisorde”