Kruis van Verdienste 2 maal gezagsvoerder TJ Zuidema

nedmed

Kruis van Verdienste 2 maal gezagsvoerder TJ Zuidema

Berichtdoor nedmed » 01 Jul 2007, 22:36

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gezagsvoerder T.J Zuidema:

Kruis van Verdienste op voordracht nr 21089 van 31 Juli 1943

"Als Gezagsvoerder van het S.S VAN SPILBERGEN, dat in begin 1942 eenige troepen te Oosthaven (SUMATRA) zou debarkeerden, zeer doortastenden beleidvol optrad, alsmede uitnemende zeemanschap betoonde bij het, zonder loods, veilig naar buiten te brengen van zijn schip, onder moeilijke navigatorische omstandigheden.

Kruis van Verdienste ten tweede male op voordracht nummer 8677 van 15 Juni 1946

"Als gezagsvoerder bij de Nederlandse Koopvaardijvloot waardevolle diensten aan de oorlogsvoering bewees door gedurende meer dan twee jaren op moedige en beleidvolle wijze het gezag op zijn schip te hebben uitgeoefend in gebieden, waar door de oorlogsomstandigheden voortdurend groote gevaren van vijandelijke handelingen werden gelopen."

Er zijn in totaal minder dan 50 personen geweest die het Kruis van Verdienste onderscheidingen twee maal verdiend hebben

De totale set bestaan naast de afgebeelde oorkondes uit verschillende gelukwensen en uitreiksels van de diverse besluiten, ook zit er een ontslag bewijs bij dat verklaard dat T.J. Zuidema verlof krijgt met aansluitend pensioen "tijdens oorlog doorgevaren laaste verlof 1934"

Al met al een uniek set waar ik erg trots op ben

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 01 Jul 2007, 22:47

Daar mag je zeker trots op zijn. Prachtige en zeldzame set!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Kruis van Verdienste”