Koninklijk Besluit Bronzen Kruis van H. Pomantow & foto

Ralph Kolen

Koninklijk Besluit Bronzen Kruis van H. Pomantow & foto

Berichtdoor Ralph Kolen » 14 Apr 2010, 16:16

Via ebay kwam ik in contact met de kleinzoon van H. Pomantow, drager van het Bronzen Kruis.

Hieronder staat de tekst van het Koninklijk Besluit, een (slechte) foto van het document & medaille en als laatste een foto van een groep soldaten met helemaal rechts H. Pomantow, voor de gene die geïnteresseerd zijn.

1 April 1945.
No. 68

Op de voordracht van Onzen Minister van Overzeesche Gebiedsdeelen van 22 maart 1947, 6e afdeeling no.9;

hebben goedgevonden en verstaan:

toe te kennen:
a.i enz.
b. het "bronzen kruis" aan:
1. enz.
9. den manadoneesch Fuselier der Infanterie van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch leger H. Pomantow, stamboeknummer 40676, wegens:

"Op den 7den augustus 1945 ontvlucht uit het Japansche Interneeringskamp Babelthaup op het eiland Palau (Westelijke Carolinen) en overgestoken naar het door de Amerikanen bezette eiland Peleliu 50 mijl z.w van Palau, hetgeen grootendeels zwemmenden en gedeeltelijk per bamboevlot plaats vond. Duur van den oversteek 6 dagen.

Deze ontsnapping ging met groot levensgevaar gepaard, omdat door anderen aangewende ontvluchtingspogingen door de Japanners, na wreede mishandeling met den dood waren gestraft.

Na te zijn opgenomen door een passeerende Amerikaansche destroyer, konden nog tijdig op een handig medegevoerde schets de militaire gegevens worden verstrekt van de op het eiland Palau aanwezigen munitie-opslag-plaatsen, voedselvoorraden en krijgsgevangenenkampen, terwijl tevens het voornemen der Japanners kon worden bekend gemaakt, om alle geinterneerden bij de komst der Amerikanen te dooden, hetgeen thans door de Amerikanen, middels het zenden van radioberichten, kon worden voorkomen.

Door zijn moedig gedrag heeft hij derhalve het leven zijner kameraden weten te redden."
10. enz.

Onze Minister van Overzeesche Gebiedsdeelen is belast met de uitvoering van dit besluit, waarvan afschrift zal worden gezonden aan den Kanselier der Nederlandsche Orden

's-Gravenhage, den 1 april 1947
w.g. WILHELMINA

De Minister van Overzeesche
gebiedsdeelen,
w.g. J.A. Jonkman
Bijlagen
Koninklijk Besluit  H. Pomantow.jpg
Groepsfoto H. Pomantow.jpg

Henk-Willem
Moderator

Re: Koninklijk Besluit Bronzen Kruis van H. Pomantow & foto

Berichtdoor Henk-Willem » 14 Apr 2010, 19:39

Ebay objectnummer: 270529327945
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Ralph Kolen

Re: Koninklijk Besluit Bronzen Kruis van H. Pomantow & foto

Berichtdoor Ralph Kolen » 14 Apr 2010, 19:48

Haha, jij bent snel :wink:

De kleinzoon had eerst alleen de foto en tekst van Wikipedia in zijn advertentie staan. Normaal gesproken klik ik dan meteen verder maar om een of andere reden heb ik toch een mail gestuurd. Na vele mails over en weer om uit te leggen wat ik nou precies bedoelde kreeg ik de tekst van het Koninklijk Besluit toegestuurd, waarna hij deze ook heeft bijgevoegd op eBay.

Als "footnote"; de eerste prijs van €1800,- was alleen voor de medaille. De uiteindelijke vraagprijs was, inclusief Koninklijk Besluit, €4.055,15.

Heb deze set dus maar aan mij voorbij laten gaan :P

Terug naar “Bronzen Kruis”