Onderscheidingen van Wladimir Saltykoff

Robert

Onderscheidingen van Wladimir Saltykoff

Berichtdoor Robert » 22 Aug 2018, 21:11

Beste,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik ben geen verzamelaar, maar zoek hulp bij het achterhalen van informatie over onderscheidingen die uit een heel recente erfenis komen.

Mijn opa was een militair vlieger aan wie een andere thread is gewijd op dit forum (viewtopic.php?t=750). Een collega van hem, Wladimir Saltykoff, is in 1946 helaas vermist geraakt tijdens een vlucht van NL naar Engeland. Dit is ook beschreven in het boek 'Dutchies in de Fleet Air Arm', blz. 165. Op dat moment was Wladimir's verloofde, Wil, inmiddels goed bevriend geraakt met mijn oma. Ze had niet veel directe familie meer, omdat die grotendeels was omgekomen in Duitse concentratiekampen. Maar Wil was er bij ons thuis altijd bij; ze was onze 'derde oma'. Helaas is ze twee weken geleden overleden, een half jaar voor haar 100e verjaardag. Tijdens haar leven heeft ze twee echtgenoten overleefd met wie ze erg gelukkig was, maar op tafel stond altijd een grote foto van Wladimir, met daarbij twee soorten onderscheidingen. De eerste is een pin en de tweede een kastje met medailles. Een lange intro misschien, maar het kan verklaren waarom bij onze familie niet alles bekend is over de afkomst van de onderscheidingen. Wij waren in de veronderstelling dat ze allemaal van Wladimir waren, maar twijfelen hier aan. Hopelijk kunnen leden van dit forum er meer over zeggen:

• De pin zat altijd op het portret van Wladimir en het bevat o.a. de kleuren van het vliegerkruis. Het lijkt ook erg op wat Wladimir draagt op de foto in het boek. Een van de delen van de pin -alleen de blauwe kleur is nog herkenbaar- is beschadigd. In genoemde boek en op deze website (http://www.onderscheidingen.nl/decorand ... c_s01.html) staat dat hij ook een distinguished service cross zou hebben ontvangen. Wie kan ons vertellen om welke onderscheidingen dit gaat?
  • De medailles in het kastje komen mij niet bekend voor; het lijkt ook in niets op de onderscheidingen van mijn opa. Foto's moet ik in een volgend bericht posten, want die passen hier helaas niet meer bij. Er zitten volgens mij geen Vliegerkruis en Distinguished Service Cross bij. Tevens zit er een medaille bij waar 1917-1918 op staat. ...Dus zijn dit onderscheidingen uit WO1 en daarom van iemand anders afkomstig, mogelijk uit Wil's familie?
Excuseer mij als ik niet de juiste terminologie gebruik of het niet goed herken; ik ben niet erg bekend met deze materie. Alvast dank voor eventuele reacties.

Gr. Robert

IMG_0400.JPG
wladi.JPG
onderscheiding3.JPG

Robert

Re: Onderscheidingen van Wladimir Saltykoff

Berichtdoor Robert » 22 Aug 2018, 21:12

Dit zijn de foto's die horen bij vorige bericht.

onderscheiding1.JPG
onderscheiding2.JPG

moos

Berichtdoor moos » 23 Aug 2018, 10:59

Zo uit het blote hoofd van links naar rechts. Mobilisatie Oorlogskruis, Lid Orde Oranje Nassau, Trouwe Dienstmedaille (zilver? 24 jaar onderofficier), Mobilisatiekruis 1914-1918, Vierdaagse kruis.

Dit lijken me dus NIET de medailles van Wladimir, maar mogelijk van een andere echtgenoot?

Het setje van drie is wel van hem.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Aug 2018, 09:27

moos schreef:Zo uit het blote hoofd van links naar rechts. Mobilisatie Oorlogskruis, Lid Orde Oranje Nassau, Trouwe Dienstmedaille (zilver? 24 jaar onderofficier), Mobilisatiekruis 1914-1918, Vierdaagse kruis.

Dit lijken me dus NIET de medailles van Wladimir, maar mogelijk van een andere echtgenoot?

Het setje van drie is wel van hem.

Gezien de geschatte leeftijd van deze persoon is het goed mogelijk dat hij de 2e onderscheiding van links heeft ontvangen voor 1994, wat het de "Eremedaille in de Orde van Oranje Nassau" maakt (in 1994 vervangen door de graag "Lid in de Orde van Oranje Nassau", uitgereikt tot 1996). Het lijkt trouwens de miniatuurversie zo te zien en niet de "grootmodel" versie, aangezien die significant groter is (zie hieronder een vergelijking met een MOK van een Lid OvON). Daarnaast is verkleuring heel normaal bij dit soort onderscheidingen, maar het lint van deze onderscheiding lijkt sowieso smaller en het lijkt ook alsof er nooit een nassaublauwe buitenrand aan heeft gezeten; is er misschien met het blote oog wel een (voormalig) nassau-blauwe rand te zien? Ook bijzonder is de opmaak van de EM; door het ringetje en het lint omgeslagen als een mini-halskruis, waardoor de medaille hangt ipv dat deze er "op gemaakt" is.

image (10).jpeg
https://www.bovomed.nl/wp-content/uploads/photo-gallery/thumb/image%20(10).jpeg
image (10).jpeg (33.09 KiB) 204 keer bekeken
"If you've done it, it ain't bragging"

René

Berichtdoor René » 24 Aug 2018, 13:26

Robert schreef:De pin zat altijd op het portret van Wladimir en het bevat o.a. de kleuren van het vliegerkruis. Het lijkt ook erg op wat Wladimir draagt op de foto in het boek. Een van de delen van de pin -alleen de blauwe kleur is nog herkenbaar- is beschadigd. In genoemde boek en op deze website (http://www.onderscheidingen.nl/decorand ... c_s01.html) staat dat hij ook een distinguished service cross zou hebben ontvangen.

De batonreeks ('pin') op de foto vertegenwoordigt - van links naar rechts - het Vliegerkruis, het Oorlogsherinneringskruis met drie gespen en het Distinguished Service Cross (UK).

Het blauwe gerafelde 'uiteinde' aan de batonreeks past ook bij het DSC. (https://en.wikipedia.org/wiki/Distinguished_Service_Cross_(United_Kingdom))

Vliegerkruis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegerkruis
Oorlogsherinneringskruis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogsherinneringskruis
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Terug naar “Vliegerkruis”