Echt of replica?

Joshua

Echt of replica?

Berichtdoor Joshua » 28 Apr 2014, 20:10

Kan iemand mij misschien vertellen of dit een echt vliegerkruis is of niet?

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie sterk is uit innerlijke overtuiging, faalt nooit!

Herman V

Re: Echt of replica?

Berichtdoor Herman V » 29 Apr 2014, 08:34

Joshua, deze is een naslag. Kijk maar eens hoe grof en onduidelijk de vogel is.
Deze naslag zie je wel vaker.

grtn
Herman

PS: De Bronzen Leeuw en het Kruis van Verdienste die je bij 'even voorstellen' hebt gepost zijn wel correct. Het KV is een mooie naoorlogse Koninklijke Begeer versie.

Joshua

Berichtdoor Joshua » 29 Apr 2014, 15:05

Herman, bedankt voor de snelle reactie. Ik ben nu blij dat ik niet tot koop ben overgegaan, scheelt me toch 350 euro! Nogmaals dank!

En deze dan?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Herman V

Berichtdoor Herman V » 30 Apr 2014, 18:50

Replica, sorry.

Als je ooit een origineel gezien hebt op een duidelijke afbeelding of in je hand hebt gehad, dan valt het verschil in kwaliteit en slag gelijk op.
Van het Vliegerkruis zijn heel veel naslagen in omloop. Origineel zijn er slechts plm. 725 uitgereikt.

Herman

Joshua

Berichtdoor Joshua » 30 Apr 2014, 19:48

Herman, wederom weer heel erg bedankt. Ook deze werd mij aangeboden voor boven de €300,- en kwam van een bekende verzamelaar. Ik moet toch zeggen dat ik het nog steeds erg moeilijk vind om deze onderscheiding te beoordelen op originaliteit. Gelukkig dat ik het forum hiervoor om advies kav vragen.

Ik heb ondertussen een oproep gedaan op het forum, in het topic 'gezocht', wellicht dat er iemand er een wilt verkopen.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 01 Mei 2014, 10:04

Joshua, op dit forum zijn door Jan Viotta een paar scherpe afbeeldingen gezet van een origineel Vliegerkruis uit zijn eigen collectie. Ik heb deze kruizen in het echt mogen bewonderen en zijn zonder twijfel origineel. Als je van deze afbeeldingen een vergelijking met de door jou getoonde kruizen maakt moeten de verschillen je duidelijk opvallen.

Om er een paar weg te geven: STIRLING betekend een zilvergehalte. Zijn boven getoonde VK's van zilver of wit niet-magnetisch metaal?
De afwerking van de randen van boven getoonde kruizen is allerbelabberst. De keerzijde ziet er uit als 'gatenkaas'. De originelen zijn mooi glad en uiteraard zijn de randen keurig glad en egaal afgewerkt. Ook is de symmetrie van het originele kruis via een afbeelding van de keerzijde mooi te zien. Replica's tonen uit balans en vaak zit de bal niet in het midden. Heel vaak is de bal (op 12 uur waar de ring doorheen gaat) niet glad. Een 100 % bewijs dat het een replica betreft is dat soms de bal is vervangen door een ring. Dit kwam gewoon niet voor bij de originelen.
Om maar een paar kenmerken te noemen.

Als je goed op dit forum zoekt kom je een behoorlijk wat afbeeldingen tegen van Vk's. Check die maar eens goed. Dat helpt je al op weg.

grt
Herman

Joshua

Berichtdoor Joshua » 04 Mei 2014, 20:12

Herman,

Wederom bedankt voor je tekst en uitleg. Hier kan ik wat mee.

Ik had de afbeelding, die geplaatst is door Jan Viotto, ook al gezien. Helaas, kan ik deze niet vergroten. Maar goed, ik ben alweer wat wijzer geworden. Ik wacht gewoon weer rustig af, totdat er weer een voorbij komt.

Ik heb ondertussen al een bronzen kruis weten te bemachtigen.

Terug naar “Vliegerkruis”