Vliegerkruis replica?

SJ

Vliegerkruis replica?

Berichtdoor SJ » 26 Feb 2009, 18:09

Dit vliegerkruis wordt mij aangeboden. Is te zeggen of deze origineel of een replica is? Wat is ongeveer de waarde in beide gevallen?
Alvast bedankt voor de hulp.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nedmed

Berichtdoor nedmed » 26 Feb 2009, 21:20

Volgens mij is het een copie, dit omdat :
*de achterkant niet glad is afgewerkt
*het stempel aan de achterkant afwijkt
*de albatros een haaksnavel heeft
*de korreling onregelmatig en grof is
*de sluitspeld aan de achterkant ontbreekt (voor zover ik dat kan zien aan de bovenkant van het lint)
" het is niet allemaal goud wat er blinkt.."

Herman V

VK

Berichtdoor Herman V » 27 Feb 2009, 10:42

Ik sluit me aan bij Nedmed.

De doos is wel akkoord. Maar of dit een Vliegerkuis doos is? Lijkt me meer een Kruis van Verdienste doos.

Ik heb een gelijk uitziend Vliegerkruis jaren geleden gekocht als een origineel. Sinds enige tijd heb ik een origineel VK en als je ze beide met een goede juweliersloupe bekijkt zie je de verschillen heel goed.
Alles vermelde details van nedmed zie je dan in het oog springen.

Als je hem echt wil hebben betaal dan een prijs die past bij een kopie. Inclusief de doos zou ik dan zo'n 20 a 25 euro betalen.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 27 Feb 2009, 12:34

De doos van het VK hoort wit te zijn. Die van het KV was blauw, dus dit is zo goed als zeker een KV doos.

Verder lijkt het VK mij inderdaad een kopie, alleen al kijkend naar de ophanging

SJ

Berichtdoor SJ » 27 Feb 2009, 13:33

Bedankt voor de reacties. Ik was nog benieuwd naar de gemiddelde prijs van een origineel Vliegerkruis. Ik heb er nog niet eerder één te koop gezien.

nedmed

Berichtdoor nedmed » 27 Feb 2009, 21:13

Een origineel vliegerkruis met doos ligt zo rond de 300
" het is niet allemaal goud wat er blinkt.."

Borrewinckel

Meer over deze VK

Berichtdoor Borrewinckel » 08 Mei 2009, 23:33

Deze reactie was op een door Kepie geplaatste VK / BK foto!

Deze VK is zeker geen Gaunt (waar zijn de veren op de borst?) of Spink (borst zou glad moeten zijn) versie, misschien Begeer? Vergelijk hoe grof deze VK is in vergelijking met de BK ernaast. Het is mijn ervaring dat als de details binnen de kroon in orde zijn de rest wel klopt. Wat staat op de achterkant? De BK lijkt me wel echt. In Engeland wordt al jaren een fake VK aangeboden, alles klopt behalve de aanhang en de achterkant. Ik ben er potverdrie al 2x in gelopen met aankoop van een valse kraai. Op Ebay verkoopt iemand met regelmaat Poolse nep VK's. Ik heb deze Nederlandse verkoper middels Ebay / PayPal kunnen dwingen aangeboden nep VK's van de term REPLICA te voorzien. Ik heb mijn lesje nu wel geleerd. Als ik 2 jaar eerder dit forum gevonden had, was me dit niet overkomen.

Karel Vermeer

Militariaforum

Berichtdoor Karel Vermeer » 11 Jun 2009, 13:30

Heb de foto van een andere site www.nederlandsemilitariaforum.nl gehaald. Volgens mij is dat dezelfde kepie. Als ik die medaille zo zie lijkt deze wel veren te hebben? ( Is de derde van rechts) zie geen verschil met die van Viota.
Bijlagen
opwvpv.jpg
vk
opwvpv.jpg (210.84 KiB) 12909 keer bekeken
2w4mmpf.jpg
2w4mmpf.jpg (491.96 KiB) 12909 keer bekeken

Borrewinckel

Valse VK's

Berichtdoor Borrewinckel » 11 Jun 2009, 21:35

Zijn m.i. op de 2de foto allemaal replicas . De meeste hebben sowieso de verkeerde lint aanhechting. Die komen overeen met een fake die ik in Engeland had gevonden. Hebben allemaal dezelfde platte ring aanhechting. Is nooit zo gemaakt. Die met bobbel aanhechting zijn of te grof of de aanhechting staat scheef of zo grof dat die nooit van Begeer / Gaunt / Spink afkomstig kunnen zijn. Overigens is die met de gesp ook verdacht. In het boek van "Vis" staat dat goed beschreven. Blijkbaar komen een hoop namaak VK's uit Polen. Onder een loup kan je echt goed zien of het valse kraaien zijn.

Borre

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 11 Jun 2009, 22:01

Borre, eens, behalve t.a.v. de derde van rechts - die ziet er goed uit (van de foto althans), maar kan ook een laat exemplaar van Begeer zijn. Maar daarvoor zou je de achterkant moeten zien.

Borrewinckel

Valse VK's

Berichtdoor Borrewinckel » 12 Jun 2009, 01:07

Jan, maar dat is dan ook de enige die er behoorlijk "uitziet" voor zover dat hier mogelijk te zien is. Indien er op het forum geen plek bestaat waarop de "real" van de "fake" goed beschreven staat, met uitvergrotingen en aanwijzingen, zouden we daar toch een begin mee kunnen maken. Zo iets als Naberhuis aangeeft op zijn MWO site, bij voorbeeld. Er moet hier al heel veel materiaal over bestaan. Wat denk jij? Groet, Borre

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 12 Jun 2009, 07:48

ik heb al eea omtrent Vliegerkruizen geplaatst op deze site - kijk maar bij Verzameling Jan Viotta.. O.a. voorbeelden van de drie "officiele" versies (Spink, Gaunt en Rijksmunt), en van een na-oorlogs exemplaar van Begeer. De foto van een paar posts hierboven komt daar ook vandaan.

Interessant idee inderdaad om een apart topic er aan te wijden gezien het grote aantal neppers wat op de markt komt - echter, hoe meer info beschikbaar komt, hoe beter de neppers worden... en gelukkkig is het niet zo ingewikkeld als met de MWO!

Ik heb zelf het geluk de verschillende uitvoeringen in mijn verzameling te hebben, en wil best helpen met vragen /expertise etc waar ik kan. Uiteindelijk is direct vergelijk met een standmodel de beste manier. Beste om een pb-tje te sturen..

rood

Re: Vliegerkruis replica?

Berichtdoor rood » 14 Sep 2010, 17:05

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 14 Sep 2010, 21:03

Deze lijkt sterk op het exemplaar bovenaan deze thread.. maar dan pruisisch opgemaakt. Lijkt me geen originele..

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

martijn

Berichtdoor martijn » 28 Jan 2011, 23:18

Heeft iemand ook de foto's van de achterkanten van de originele versie?

Martijn

Terug naar “Vliegerkruis”