MWO en BK, augustus 1940

Ed van Engeland
Moderator

MWO en BK, augustus 1940

Berichtdoor Ed van Engeland » 10 Jan 2011, 19:00

Uit Vrij Nederland, 10-8-1940.
MWO aan J. v. Staveren / W. v. Lier (zie Maaldrink, blz.87 / 101)

Afbeelding
- sic Gloria transit Mundi -

Ralph Kolen

Re: MWO en BK, augustus 1940

Berichtdoor Ralph Kolen » 10 Jan 2011, 21:09

Interessant stuk. Er rijst bij mij alleen wel de vraag over de genoemde onderscheidingen en rangen in de laatste paragraaf.

Is het toeval dat alleen officieren en onderofficieren het Bronzen Kruis met eervolle vermelding hebben mogen ontvangen, en geen manschappen? Doet me een beetje lijken op de (oude) scheiding in Engeland van de Military Cross en Military Medal, al hebben in dit Nederlandse geval ook officieren het Bronzen Kruis ontvangen (iets wat bij de Military Cross en Military Medal dan weet niet mogelijk zou zijn geweest).

Ed van Engeland
Moderator

Re: MWO en BK, augustus 1940

Berichtdoor Ed van Engeland » 13 Jan 2011, 22:35

Ralph Kolen schreef:Interessant stuk. Er rijst bij mij alleen wel de vraag over de genoemde onderscheidingen en rangen in de laatste paragraaf.

Is het toeval dat alleen officieren en onderofficieren het Bronzen Kruis met eervolle vermelding hebben mogen ontvangen, en geen manschappen? Doet me een beetje lijken op de (oude) scheiding in Engeland van de Military Cross en Military Medal, al hebben in dit Nederlandse geval ook officieren het Bronzen Kruis ontvangen (iets wat bij de Military Cross en Military Medal dan weet niet mogelijk zou zijn geweest).

Het lijkt erop dat de gewoonte die in Nederlands-Indië werd gevolgd - de commandant van een eenheid (in dit geval een koopvaardijschip) - een hogere decoratie toe te kennen dan zijn ondergeschikten is gehandhaafd; onderscheid moet er zijn :)
- sic Gloria transit Mundi -

Terug naar “(identificatie van) Dragers van dapperheidsonderscheidingen”