het huis van Oranje

oa de De Kroonorde, Huisorde, Zilveren Anjer, herinneringsmedailles etc.
Rein

het huis van Oranje

Berichtdoor Rein » 24 Feb 2010, 12:36

Dag
Op een laatst gehouden vlooienmarkt heb ik een tweetal reverspeldjes aangekocht.
Een exemplaar bestaat uit een oranje rondje met hierin een B afgedekt met een kroon.
Tweede exemplaar bestaat uit een tweetal schildjes waarvan de linker een blauw vlak met de nedetrlandse leeuw voorsteld en in het andere vlak de hoorn van de oranjes
geheel afgedekt met een kroon.
Wie kan me hierover informatie geven
Bij voorbaat dank
http://www.indienstvanoranje.nl/Joomla/ ... &Itemid=30
Medailles en uniformen/speciale kleding van hen die in dienst zijn /geweest van het Koninklijk Huis

Ed van Engeland
Moderator

Re: het huis van Oranje

Berichtdoor Ed van Engeland » 27 Feb 2010, 20:53

De "B" duidt m.i. op Bernard, het andere speldje met de Leeuw en de Hoorn op het Oranje-Huis. Interessant dat beide speldjes samen zijn gevonden en ook samen blijven. Rond de verloving tussen prinses Juliana en prins Bernard stond de vereniging van twee adelijke geslachten centraal; de gewone burger gaf er niks voor... De (overheidsgesteunde) euforie brak pas echt los toen het huwelijk aanstaande was.
Ofschoon dit forum zich richt op ridderorden, onderscheidingen en medailles vergt een juiste interpretatie ook enig inzicht in de achterliggende verhoudingen. Speldjes horen niet geheel tot dat kader, maar het is fijn dat uw verzoek ons forum bereikte. De gedachtegang is navolgbaar, soms zijn speldjes te beschouwen als uiting van "aanhorigheid" en soms ook als "draaginsigne".
Ik ben blij dat we wegens deze weg kennis kunnen nemen van uw aanwinsten.
- sic Gloria transit Mundi -

Terug naar “Onderscheidingen van het Koninklijk Huis”