Hulp gevraagd bij het dateren van ordetekenen ON ('40-'49)

Ralph Kolen

Hulp gevraagd bij het dateren van ordetekenen ON ('40-'49)

Berichtdoor Ralph Kolen » 21 Apr 2011, 22:03

Beste allemaal, ik heb een vraag ivm het dateren van ordetekens in de Orde van Oranje-Nassau. Hierbij ben ik specifiek op zoek naar de kenmerken van de ordetekenen die zijn uitgereikt voor verdiensten tijdens WWII.

Heb al gevonden dat het Portugese bedrijf Casa das Condecorações Hélder Cunhain ordetekenen maakte voor de regering in ballingschap. Kan ik aannemen dat exemplaren van deze Portugese maker voornamelijk/alleen tijdens WWII zijn uitgereikt en niet in de jaren kort daarop ('46, '47, '48, '49)?

Is het mogelijk om deze latere uitgave ('46 t/m '49) te herkennen? En, als laatste vraag, zit er verschil in de ordetekenen die zijn uitgegeven aan Nederlanders en aan buitenlanders (en is hierin dan nog een eventuele opdeling in mogelijk?)?

Weet dat ik nu heel veel tegelijkertijd vraag, en dat dit iets is wat waarschijnlijk ook niet zo 1, 2, 3 uitgelegd/bekend is. Maar aangezien ik hier toch heel er benieuwd naar ben wil ik er toch proberen achter te komen :D

Roel
Moderator

Re: Hulp gevraagd bij het dateren van ordetekenen ON ('40-'4

Berichtdoor Roel » 16 Mei 2011, 13:19

De Regering in ballingschap in Londen moest soms onderscheidingen uitreiken en had niet meer de beschikking over de leveranciers in bezet gebied.
Bij Britse leveranciers konden ze ook niet altijd tercht omdat matrijzenmakers in de oorlogsindustrie gewild waren en die beschikbaar waren voor de Britse regering werkten.

Daarom ging de Nederlandse regering voor ordetekenenen naar het buitenland en kwam begrijpelijker wijze terecht bij neutrale landen in Europa zoals Zweden (C.F. Carlman, Stockholm, die Ordetekens van de Nederlandse Leeuw aanmaakte) en Portugal.(Casa Condecoracoes Herder Cunha, Lissabon, die Ordetekens van Oranje Nassau, inclusief eremedailles, aanmaakte)

Over de laatse heeft Ralph Kolen een oproep om hulp gevraagd.

Over de eremedailles behorende bij de Orde van Oranje Nassau kunnen we duidelijk zijn:
Bij de bestelling werd een foto van voorzijde en keerzijde meegestuurd. Helaas werd de maatvoering niet vermeld, waardoor de Portugese leverancier de gebruikelijke maat van Portugese medailles hanteerde en eveneens hun lintbreedte.
De Portugese makelij heeft de bevestiging aan de kroon ook met een scharnier in de binnenkant van deze kroon.

Op de Portugese Eremedaille staat geen zilvermerken ingeslagen terwijl in de Nederlandse makelij boven op de rand een zwaardje van het zilvermerk staat alsmede op het kruis op de bol (beiden op de keerzijde).

Afmeting Nederlandse makelij:
diameter: 26,9 mm, dikte 2,06 mm kroon 20,71 mm grootste breedte, hoogte 18,2 mm
lintbreedte: 27 mm

Portugese makelij:
diameter: 30,16 mm, dikte 2,72 mm kroon 25,47 mm grootste breedte, hoogte 20,68 mm
lintbreedte: 37 mm De randen zijn donkerblauw, bijna zwart.

De cassete was oranje voorzien van een goudkleurige kroon op het delsel.
In de binnenzijde paars waarop het gouden merk van Casa Condecoracoes Herder Cunha, Lisboa Portugal
Het fluweelachtige bedje is blauw (zie scan als bijlage)

NB: gemeten met een electronische schuifmaat

Omdat ik geen ridderkruizen heb kunnen bestuderen moet ik het hierbij laten.

Verschillende makelij versierselen werden door de restitutieplicht jaren lang hergebruikt zodat je kan stellen dat als de voorraad op was, die ooit nogmaals werd (her)gebruikt.

Hartelijke groeten,
Henny Meijer, Venray
Bijlagen
Eremedailles ON Ned en Portugal.jpg
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Herman V

Berichtdoor Herman V » 17 Mei 2011, 21:25

Ralph,

zelf heb ik in bezit een Commandeur halskruis gemaakt door Casa das Condecorações Hélder Cunha.
Ik heb me laten vertellen dat de slag van Hélder herkenbaar is aan de geribbelde randen van het kruis. Ik voeg 2 foto's bij. Van niet al te beste kwaliteit, ben ik bang.

Herman
Bijlagen
Aanmaak Helder Cunha Portugal  az.png
Aanmaak Helder Cunha Portugal (geribbelde armen van het kruis).png

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 30 Mei 2011, 23:39

Dank u beiden voor de uitleg (en Roel voor de bemiddeling).

Heb zelf een Officier in de Orde van Oranje-Nassau (civiel) van de firma Casa Condecoracoes Herder Cunha. Zal binnenkort een foto posten als aanvulling op dit onderwerp.

Terug naar “Orde van Oranje Nassau”