informatie over de orde van Oranje-Nassau

jca

informatie over de orde van Oranje-Nassau

Berichtdoor jca » 27 Feb 2011, 22:56

Beste Forumleden,

Ik heb van mij opa een 'certificaat' geerft. Ik ben mij nu een beetje aan het verdiepen in het 'certificaat'. Misschien dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven over deze orde. Ik heb natuurlijk al wel veel opgezocht op internet, maar veel dingen zijn mij nog redelijk onduidelijk.
Waarom zijn er verschillende gradaties in deze orde? En waarom heeft mijn opa deze onderscheiding in het goud gekregen? Ik zou het natuurlijk geweldig vinden om bij dit certificaat ook de daadwerkelijke medaille te hebben, maar ik denk dat mijn opa zijn medaille terug heeft gestuurd naar de Kanselarij der Nederlandse Orden. Deze brief zit namelijk ook bij het certificaat. Er staat mij ook iets van bij dat hij zijn lintje op zijn pak had op zijn begrafenis. Helaas is mijn opa overleden toen ik nog erg jong was en is er vrij weinig bekent over deze onderscheiding. Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om bijvoorbeeld een extra medaille aan te vragen zodat ik die bij het certificaat kan bewaren?
Ik lees veel op dit forum dat er nogal heftig gereageerd word door forumleden die vinden dat je zo'n medaille alleen mag bezitten als je hem ook verdient hebt. Ik heb deze medaille natuurlijk niet verdient en het is ook niet mijn bedoeling om mensen te beledigen met mijn vragen.

P.S. Ik heb een foto bijgevoegd van het certificaat en er even wat rode lijnen in gezet, omdat ik op andere diverse fora las dat veel mensen dit soort certificaten willen namaken.

Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen. Alvast bedankt!
Bijlagen
orde.jpg

Spraakverwarring

Re: informatie over de orde van Oranje-Nassau

Berichtdoor Spraakverwarring » 27 Feb 2011, 23:15

jca schreef:Beste Forumleden,
Ik heb van mij opa een 'certificaat' geerft. Ik ben mij nu een beetje aan het verdiepen in het 'certificaat'. Misschien dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven over deze orde. Ik heb natuurlijk al wel veel opgezocht op internet, maar veel dingen zijn mij nog redelijk onduidelijk.
Waarom zijn er verschillende gradaties in deze orde? En waarom heeft mijn opa deze onderscheiding in het goud gekregen?
Hallo en welkom!

Over de Orde van Oranje-Nassau is algemene informatie o.a. te vinden op deze site of deze site. In het kort: er bestaan zoveel gradaties omdat er, zeker vroeger, bij toekenning vooral gekeken werd naar de maatschappelijke positie van iemand die werd onderscheiden. Een minister werd ridder of officier in die orde bij zijn afscheid, zijn chauffeur kreeg een bronzen eremedaille. In 1994 werd het Nederlandse decoratiestelsel gereorganiseerd: vanaf toen gold vooral de waarde van de verdienste en niet zozeer de maatschappelijke positie. De eremedailles werden toen niet langer verleend en vervangen door de graad "lid in de orde van Oranje-Nassau", die vanaf die datum werd verleend.

Waarom jouw grootvader werd onderscheiden is zo niet te zeggen, wellicht dat de Kanselarij der Nederlandse Orden je daarover meer kan vertellen. Een eremedaille in goud werd destijds o.a. verleend aan mensen die langdurig in het verenigingsleven iets belangrijks hadden betekend (b.v. langdurig voorzitter geweest van een vereniging met landelijke uitstraling) maar ook b.v. bij een langdurig ambtsjubileum (40 jr) of pensionering van een ambtenaar van middelbaar niveau. Is zoiets voor jouw grootvader van toepassing? Als ik het certificaat zo zie was jouw grootvader bij verlening bijna op de dag af 60 jaar oud, 40 jaar ambtenaar zou dus kunnen.

jca schreef:Ik zou het natuurlijk geweldig vinden om bij dit certificaat ook de daadwerkelijke medaille te hebben, maar ik denk dat mijn opa zijn medaille terug heeft gestuurd naar de Kanselarij der Nederlandse Orden. Deze brief zit namelijk ook bij het certificaat. Er staat mij ook iets van bij dat hij zijn lintje op zijn pak had op zijn begrafenis. Helaas is mijn opa overleden toen ik nog erg jong was en is er vrij weinig bekent over deze onderscheiding. Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om bijvoorbeeld een extra medaille aan te vragen zodat ik die bij het certificaat kan bewaren?
Nee, dat is helaas niet mogelijk. Althans, niet op officiële wijze. Wel zou je wellicht een exemplaar kunnen kopen van een verzamelaar.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

jca

Berichtdoor jca » 27 Feb 2011, 23:28

Beste Spraakverwarring,

Dank voor het snelle antwoord. Mijn grootvader was erg lang in dienst bij de politie, het kan dus zijn dat hij voor zijn werkzaamheden deze eremedaille kreeg?
Ik zal de Kanselarij mailen met mijn vraag of ze misschien weten waarom mijn grootvader de eremedaille heeft mogen ontvangen.
Ik heb ook begrepen dat er een eremedaille met gekruiste zwaarden bestaat, maar dat is dan geen burgermedaille of begrijp ik dat verkeerd?
Ik zou niet weten hoe ik in contact kom met een verzamelaard die deze eremedaille te koop heeft. Op ebay staan een aantal eremedailles, maar dat zijn niet de gouden. Ook zou ik nep van echt nooit kunnen onderscheiden. Misschien als een van de leden dit bericht leest en in het bezit is van deze medaille mij die zou willen verkopen?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Mar 2011, 12:39

jca schreef:Dank voor het snelle antwoord. Mijn grootvader was erg lang in dienst bij de politie, het kan dus zijn dat hij voor zijn werkzaamheden deze eremedaille kreeg?
Niet onmogelijk!

jca schreef:Ik zal de Kanselarij mailen met mijn vraag of ze misschien weten waarom mijn grootvader de eremedaille heeft mogen ontvangen.
Ik heb ook begrepen dat er een eremedaille met gekruiste zwaarden bestaat, maar dat is dan geen burgermedaille of begrijp ik dat verkeerd?
De uitvoering "met de zwaarden" wordt uitgereikt voor verdiensten primair aan de krijgsmacht. Zowel de eremedailles als de ridderlijke graden kennen de uitvoering "met de zwaarden".

Laat nog eens weten of u van de kanselarij antwoord heeft gehad!
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

jca

Berichtdoor jca » 05 Mar 2011, 12:53

Beste Spraakverwarring,

Aangezien u aangaf dat bij bv. een langdurig ambtsjubileum de medaille werd uitgereikt moest ik gelijk aan zijn politiewerk denken. Ik heb een brief op de post gedaan richting de Kanselarij der Nederlandse Orden (kon geen mailadres vinden). En wacht hun antwoord af. Indien ik iets terug krijg, zal ik dat op dit forum posten.

Terug naar “Orde van Oranje Nassau”