Welke onderscheiding is dit??

Cees

Welke onderscheiding is dit??

Berichtdoor Cees » 08 Jul 2010, 07:00

Op zolder vond ik deze foto van een voor mij onbekend persoon, hij draagt een onderscheiding die lijkt op een ridderorde. Echter het lint komt niet overeen met de ridder orde. Geen idee wie en van wanneer de foto dateert?
Wie kan mij info verschaffen over deze persoon met zijn onderscheiding??

met vriendelijke groet, Cees
Bijlagen
Onderscheiding.JPG

Roel
Moderator

Re: Welke onderscheiding is dit??

Berichtdoor Roel » 08 Jul 2010, 07:19

Het is wel de Orde van Oranje Nassau. Vertekening in de kleuren zie je vaak op oude foto's die verkeerd zijn afgedrukt, overbelicht of bijvoorbeeld uit een krant komen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Cees

Berichtdoor Cees » 08 Jul 2010, 09:02

Hallo Roel, bedankt voor je snelle reactie, toch nog een vraag over de ridder orde. Is het mogelijk dat bij het afdrukken de verdeling van de kleuren op de medaille verandert? Ik kan me voorstellen dat de kleur moeilijk te onderscheiden is, maar de kleurverdeling verandert toch niet bij afdrukken? Zelf heb ik geen ervaring met foto's met daar een medaille op dus vandaar mijn vraag. Het is een foto die in een lijst heeft gezeten en geen kopie uit een krant.
Heb jij misschien een idee welke periode deze foto zou kunnen zijn of is dat niet af te leiden aan de ridder orde?

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie, met vriendelijke groet Cees

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Jul 2010, 09:19

Als je goed kijkt zie je in de buitenkant (weerszijde) een iets donkere kleur. Dit is de buitenste blauwe baan.
Daarna een iets lichtere baan. Dit is de dunne witte baan. Daarna in het midden een donkere kleur, dit is Oranje.
Lid van SRO en OMSA

Cees

Berichtdoor Cees » 08 Jul 2010, 09:30

Hallo Roel, ik begrijp nu wat je bedoelt bedankt voor je uitleg. Deze man is dan Ridder in de Orde van Oranje Nassau? Als ik wil weten wie deze man is, kan ik dan ergens via die Ridder Orde opzoek gaan of is dat onbegonnen werk denk je? Heb jij misschien een idee wat voor functie deze persoon had en uit welke periode stamt?

Sorry een hoop vragen, maar ben nieuwsgierig wie dit is :D

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Jul 2010, 10:43

Vragen is altijd goed Cees :)

Het is natuurlijk overduidelijk een geestelijke. Ik ben zelf niet zo thuis in de functies van geestelijke dus of hij nu een pastoor, prediker of iets anders is kan ik je niet zeggen. Het lijkt me onbegonnen werk om, zonder aanknopingspunten, na te gaan wie dit is.... Je weet niets, geen achternaam etc?
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 08 Jul 2010, 22:44

Afgebeeld is een rooms-katholieke geestelijke, geen parochiepriester, maar één met een hogere "rang". Zonder kleuren is het lastig te bepalen om welke "rang" het gaat, het kan een bisschop zijn, maar ook een kardinaal (hoewel er weinig Nederlandse kardinalen zijn geweest).

Hij draagt de "toog", dit kledingstuk is vervaardigd van zwart laken en wordt beschouwd als dagelijkse kleding; dit ter onderscheiding van de liturgische kleding die wordt gedragen tijdens de eredienst. De toog van een bisschop is afgezet met paars (dit tenue wordt aangeduid als "klein paars"), die van een kardinaal met rood tenue wordt aangeduid als "klein rood"). Rond het middel wordt een rode of paarse sjerp gedragen.
De opname is te dateren tussen ca. 1920 en 1950.
Aangezien hij geen "rabat" (befje) draagt kan worden uitgesloten dat het gaat om een prelaat uit de bisdommen Roermond, 's-Hertogenbosch of Breda. Dan blijven over de bisdommen Utrecht (aartsbisdom), Haarlem en sinds 1955 het bisdom Rotterdam en 1956 het bisdom Groningen en Leeuwarden. Het kan zelfs een missie-bisschop zijn van één van de missiegebieden in Azië, Afrika of Zuid-Amerika of een vicaris-generaal.

Het kan echter ook nog een geestelijke zijn die een erefunctie bekleed, zoals: Bisschop-Troonassistent (Assistens Throno Pontificio) van ZH de Paus (afgeschaft 1968), Titulair- / Honorair Apostolisch Protonotaris (afgeschaft 1968), Huisprelaat van ZH de Paus (afgeschaft 1968), Huiskapelaan van ZH de Paus (afgeschaft 1968), Kapelaan tot ZH de Paus (afgeschaft 1968).

Ik heb in mijn verzameling afbeeldingen van vrijwel alle Nederlandse bisschoppen en deze monseigneur lijkt op geen van hen. Voor zover ik weet is er geen database met protretten van Nederlandse geestelijken, dus hem identificeren is een toevalstreffer. Wellicht dat oude nummers van de Katholieke Illustratie of De Maasbode een uitkomst kunnen bieden.
- sic Gloria transit Mundi -

Cees

Berichtdoor Cees » 09 Jul 2010, 18:27

Wat een informatie krijg ik al van jullie hartstikke leuk hoor.
De combinatie van een geestelijke met een ridder Orde is dat nog een aanknopingspunt van zoeken of is dat gewoonweg onbegonnenwerk en zo als je aangeeft een toevalstreffer?

Het gaat hier om een portretfoto welke mogelijk hier in de boederij heeft gehangen. Ik woon in Nieuw-Schoonebeek wat tegen de Duiste grens ligt, is het wat dat ik bij de Katholieke kerk zoiets kan navragen? Of komt deze persoon niet uit deze omgeving vandaan?

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 09 Jul 2010, 22:22

Het was (voor de oorlog) zeker geen gewoonte dat elke pastoor een ridderorde kreeg. Toch waren er wel geestelijken die werden gedecoreerd met de Orde van Oranje Nassau, meestal was dit wegens bepaalde maatschappelijke verdiensten. Een aantal pastoors en dekens was sinds het einde van de 19de eeuw actief in het RK-vakbondswerk of de organisatie van RK-beroepsgroepen zoals tuinders, veehouders etc., eveneens, in een tijd waarin de gezondheidszorg nog in de kinderschoenen stond, waren het vaak geestelijken die belangrijke initiatieven namen om de ziekenzorg, geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg te verbeteren. Voorts waren RK-geestelijken actief in het onderwijs en de maatschappelijke zorg. Overigens werden niet uitsluitend de mannen gedecoreerd, maar ook vrouwelijke kloosterlingen of leden van congregaties zoals de Zusters van Liefde (Tilburg).
De meeste bisschoppen werden gedecoreerd met de Orde van de Nederlandse Leeuw. Zoals ik eerder aangaf, werd in bepaalde katholieke geïllustreerde tijdschriften melding gemaakt van zulke decoraties, meestal met een portretje van de decorandus. Je zou eens kunnen kijken of ze in de bibliotheek van de Katholieke Universiteit van Nijmegen ingebonden jaargangen van zulke tijdschriften ter inzage (of op microfilm) hebben.
- sic Gloria transit Mundi -

Harm85

Berichtdoor Harm85 » 13 Jul 2010, 16:40

Gelet op de kleding van deze geestelijke lijkt het te gaan om een priester die een eretitel heeft van die van of erekaplaan van ZH de Paus of de eretitel van Ereprelaat van ZH. (deze gunstbewijzen zijn nog steeds in gebruik). Dat het om een priester gaat blijkt uit het feit dat het borstkruis van een bisschop afwezig is. Met betrekking tot de rabat of de boord is deze bij mijn weten ook zo in de zuidelijke bisdommen gedragen. De knopen op de mouwen van de togen geven het idee dat deze foto uit de jaren 1920-1965 komt.

Cees

Berichtdoor Cees » 24 Jul 2010, 14:12

Iedereen bedankt voor de opmerkingen en waardevolle tips, ik ben zeker een stuk verder gekomen met zoeken. Nu ik vakantie heb ga ik zeker verder met het proberen op te zoeken van deze persoon.

Bedankt iedereen en prettige vakantie allemaal.

Cees

Berichtdoor Cees » 13 Aug 2010, 19:21

Onbekend maakt onbemind..

Ik ben eruit, Piet Kleine van de historische vereniging uit Schoonebeek heeft de man op de foto herkend.
De persoon op de foto is pastoor Theodorus Huurdeman die enige jaren in Nieuw-Schoonebeek op de kansel heeft gestaan. (1917-1930) Hij werd toen benoemd tot Deken van Klazinaveen en later tot Vicaris-Generaal van het bisdom Utrecht.
Hij kwam bij bijzondere gebeurtenissen en vieringen nog vaak terug in zijn oude Parochie vandaar dat de foto hier op de boerderij heeft gehangen??

Als pastoor van Nieuw Schoonebeek, werd Mrg. door H.M. de Koningin voor zijn baanbrekend werk geridderd; hier vierde hij ook zijn zilveren priesterjubileum en 12 1/2-jarig pastoraat. Hij was Deken van Nieuw Amsterdam toen op den 14en Mei 1930 de benoeming tot vicaris-generaal van het Aardsbisdom volgde.

http://www.groenegraf.nl/fotodetail.php?id=1439

Terug naar “Orde van Oranje Nassau”