Bijzondere draagwijze lint grootkruis Kard. W.M. van Rossum

Rogier

Bijzondere draagwijze lint grootkruis Kard. W.M. van Rossum

Berichtdoor Rogier » 19 Jul 2009, 11:27

Bijgevoegd een deel van een schilderij uit 1913 voorstellende Kardinaal Wilhelmus Marinus van Rossum (1854-1932).
Het lijkt alsof hij kruislings voor de borst het lint van een grootkruis draagt - mogelijk van de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Ik zoek bevestiging of hij inderdaad met de Nederlandse Leeuw is onderscheiden en of er meer voorbeelden zijn van het op deze bijzondere - en onjuiste - wijze dragen van een onderscheiding.
Wie helpt?
Bijlagen
rossum, WM van.jpg
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Ed van Engeland
Moderator

Re: Bijzondere draagwijze lint grootkruis

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Jul 2009, 14:46

Het is inderdaad een merkwaardige draagwijze Rogier. Het schilderij is vervaardigd door Huib Luns (1881-1942) in 1913, dus twee jaar nadat de redeptorist Van Rossum, als eerste Nederlander sinds de middeleeuwen, tot kardinaal was verheven.

Afbeelding

Hierboven een andere foto van Van Rossum, waarop hij net zichtbaar het halslint van de Orde van de Nederlandse Leeuw draagt. Helaas is niet goed te zien of het de commandeur is, of de als halslint gedragen sjerp van het grootkruis, al vind ik het lint wel erg breed voor een commandeurskruis.
Bij zowel de commandeur als het grootkruis behoort een borstster. Het portret van Luns is niet voldoende gedetailleerd om vast te stellen welk borstkruis wordt gedragen, het borstkruis gaat grotendeels schuil achter het lint, maar gegeven de net zichtbare sterpunt zou het het borstkruis van het grootkruis kunnen zijn.
Op een foto, die ik heb van kardinaal De Jong, die drager vas van het Grootkruis, is te zien dat deze de sjerp gewoon over de rechter schouder draagt en op onderstaande foto van de priester-staatsman Mgr. Willem Hubert Nolens, commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw, zijn zijn wereldlijke versierselen duidelijk zichtbaar. Hieruit concludeer ik, dat het dragen van de kardinaalskleding geen beletsel was om de wereldlijke decoraties op de voorgeschreven wijze te dragen.
Omtrent de graad van de Orde van de Nederlandse Leeuw die aan Van Rossum is verleend heb ik tot nog toe geen informatie kunnen vinden, maar ik neig ertoe te veronderstellen dat dit het Grootkruis is.

Afbeelding
- sic Gloria transit Mundi -

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 19 Jul 2009, 16:29

(hoge) (katholieke) kerkelijke dienaren dragen het grootkruis wel vaker zo. Er staat volgens mij 1 nieuwsbericht met foto waar een dienaar het net zo draagt.
Ik ga even zoeken naar dat bericht.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 19 Jul 2009, 16:47

Ik heb gezocht, maar ik heb hem niet kunnen vinden. Sorry. Ik zal hem dan wel niet geplaatst hebben.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 19 Jul 2009, 17:26

Zou het zijn omdat anders de onderscheiding onder de "cape" verdwijnt?

Rogier

Berichtdoor Rogier » 19 Jul 2009, 18:57

Heren,
Tot dusver bedankt voor de snelle en degelijke reacties en foto's. Vooral de link naar de "ijzerhandel" was overtuigend, jammer dat ik die zelf tijdens het surfen niet ben tegengekomen.

Met hartelijke groet,
Rogier

Terug naar “Orde van de Nederlandse Leeuw”