Militaire Willems-Orde voor commandotroepen vanwege inzet Afghanistan

Rogier

Militaire Willems-Orde voor commandotroepen vanwege inzet Afghanistan

Berichtdoor Rogier » 08 Feb 2016, 11:42

Het korps commandotroepen krijgt de Militaire Willems-Orde uitgereikt voor hun buitengewone inzet in Afghanistan.
De Rijksvoorlichtingsdienst maakte dat maandag bekend. Koning Willem-Alexander reikt de onderscheiding op 15 maart uit op het Binnenhof in Den Haag.
De Militaire Willems-Orde is de oudste en hoogste Nederlandse ridderorde en dapperheidsonderscheiding. De koning is Grootmeester van de Orde.
Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert heeft het korps voor deze onderscheiding voorgedragen op advies van het Kapittel der Militaire Willems-Orde.

Erkenning
De onderscheiding werd op 30 april 1815 door koning Willem I ingesteld als erkenning van uitstekende daden van moed, beleid en trouw in de strijd. De eerste Militaire Willems-Orde werd uitgereikt aan erfprins Willem Frederik van Oranje-Nassau voor zijn daden tijdens de Veldtocht van 1815 tegen Napoleon.
De onderscheiding is vaker uitgereikt aan militaire eenheden, zowel binnenlandse als buitenlandse. De Onderzeebootdienst kreeg in 1947 als laatste Nederlandse eenheid deze militaire eer voor hun inzet tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Eind 2014 ontving oud-commando Gijs Tuinman de Militaire Willems-Orde uit handen van koning Willem-Alexander voor zijn heldhaftig en moedig optreden in Afghanistan. Het ging hierbij vooral om een aantal operaties in het najaar van 2009 toen hij leiding gaf aan enkele tientallen militairen van Taskforce 55 in Uruzgan.
Bron: http://www.nu.nl/politiek/4211183/militaire-willems-orde-commandotroepen-vanwege-inzet-afghanistan.html
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Hbo

Re: Militaire Willems-Orde voor commandotroepen vanwege inzet Afghanistan

Berichtdoor Hbo » 08 Feb 2016, 13:06

Mijns inziens wel een terechte beslissing. Weet iemand of de 'orange lanyard' ook gedragen mag worden en door wie? Of is dit koord destijds alleen in het leven geroepen voor de 82 airborne?

Rogier

Berichtdoor Rogier » 08 Feb 2016, 17:01

De 'orange lanyard' is (tot dusver) exclusief aan militairen van Amerikaanse eenheden verleend. Niet alleen aan de met de Militaire Willems-Orde onderscheiden 82nd Airborne Division maar ook aan andere eenheden, zoals de 101st Airborne Division en IXth Army Air Force Troop Carrier Command. Het is niet te verwachten dat leden van het KCT dat koord mogen gaan dragen; dat mogen militairen van andere Nederlandse met de Militaire Willems-Orde onderscheiden eenheden ook niet. Bij mijn weten de Polen ook niet.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Hbo

Berichtdoor Hbo » 08 Feb 2016, 20:28

Bij mijn weten mogen inderdaad enkel diegene die actief zijn geweest bij de betreffende Amerikaanse eenheden tijdens Market Garden een oranje koord dragen. Het betreft dus hier een specifieke operatie waarvoor een RMWO is verleend, en dat geldt volgens mij ook voor de Poolse brigade.
Hebben de Nederlandse eenheden die tijdens of na de tweede wereld oorlog niet hun RMWO ontvangen voor hun totale staat van dienst vanaf oprichting tot uitreiking?
M.b.t. de Willemsorde die verleend gaat worden aan het KCT, ook hier betreft het een specifieke periode. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat je diegene die actief zijn geweest als commando gedurende één van de missies in Afghanistan een 'orange lanyard' verleend. De toekenningscriteria moed, beleid en trouw, waarvoor de eenheid de onderscheiding krijgt, is een direct gevolg van hun optreden in Afghanistan. Op zich zou het toch niet raar zijn als zij een oranje koord zouden dragen?
(Ik bedoel dus niet dat alle commando's dit koord zouden mogen dragen, militairen van de overige RMWO eenheden dragen het koord immers ook niet)
Laatst gewijzigd door Hbo op 08 Feb 2016, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

RbP

Berichtdoor RbP » 08 Feb 2016, 22:08

Rogier schreef:De 'orange lanyard' is (tot dusver) exclusief aan militairen van Amerikaanse eenheden verleend. Niet alleen aan de met de Militaire Willems-Orde onderscheiden 82nd Airborne Division maar ook aan andere eenheden, zoals de 101st Airborne Division en IXth Army Air Force Troop Carrier Command. Het is niet te verwachten dat leden van het KCT dat koord mogen gaan dragen; dat mogen militairen van andere Nederlandse met de Militaire Willems-Orde onderscheiden eenheden ook niet. Bij mijn weten de Polen ook niet.

Dat zou dus betekenen dat de "orange lanyard" in feite een afzonderlijke "onderscheiding" is en niet direct is gekoppeld aan de toekenning van de Militaire Willems-Orde aan betreffende eenheid.

Overigens ben ik erg benieuwd naar de motivering van de toekenning. Zonder af te willen doen aan de inzet van de leden van het KCT valt het wel op dat "het KCT" voor inzet in Afghanistan (in korte tijd) is onderscheiden met twee individuele MWO's, een Bronzen Schild en nu nog een MWO voor de het Korps als geheel (en dan doe ik nog geen recht aan alle andere individueel toegekende dapperheidsonderscheidingen).
Een buitenstaander zou zo maar kunnen denken dat Nederland nagenoeg alleen commando's in Afghanistan heeft ingezet of dat alleen commando's in gevechtssituaties zijn geraakt.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

moos

Berichtdoor moos » 11 Feb 2016, 13:32

Overigens ben ik erg benieuwd naar de motivering van de toekenning.

Als het inderdaad het behalen van een hoop dapperheidsonderscheidingen in een korte tijd het criterium is dan vraag ik me af waarom het regiment Genietroepen nooit een MWO heeft gekregen. 6 MWO's en een veelvoud aan "lagere" dapperheidsonderscheidingen gedurende de inval van mei 1940 in de omgeving Rotterdam / Dordrecht.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

RD

Berichtdoor RD » 14 Feb 2016, 14:21

moos schreef: 6 MWO's en een veelvoud aan "lagere" dapperheidsonderscheidingen gedurende de inval van mei 1940 in de omgeving Rotterdam / Dordrecht.

Betreffende onderscheidingen aan genisten zijn verleend met name voor het heldhaftig optreden van ponteniers en torpedisten op het Eiland van Dordrecht, de bruggen over de Oude Maas en over het Hollands Diep en niet bij Rotterdam.

moos

Berichtdoor moos » 15 Feb 2016, 17:39

Betreffende onderscheidingen aan genisten zijn verleend met name voor het heldhaftig optreden van ponteniers en torpedisten op het Eiland van Dordrecht, de bruggen over de Oude Maas en over het Hollands Diep en niet bij Rotterdam.

Aha, vandaar het opschrift Rotterdam in het vaandel van de genie.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 15 Feb 2016, 20:01

moos schreef:Aha, vandaar het opschrift Rotterdam in het vaandel van de genie.
Dat was met name vanwege de strijd om de Maasbruggen. Hetzelfde opschrift tref je aan op het vaandel van het Regiment Verbindingstroepen en met dezelfde reden: het IIe bataljon van het Depot Genietroepen was namelijk de verbindingstroepen die pas later (1949) een eigen wapen en regiment zijn gaan vormen. Van 1874 tot 1949 maakten de Verbindingstroepen deel uit van het Wapen der Genie.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

moos

Berichtdoor moos » 15 Feb 2016, 21:10

Dank voor deze les in mijn eigen regiments geschiedenis, maar we dwalen af.
Het ging over een veelvoud van dapperheidsonderscheidingen (een stuk of 100) voor acties in/rond/bij/tussen Rotterdam en Dordrecht die niet geleid hebben tot een MWO voor de genie.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 16 Feb 2016, 11:19

Excuus, ik liet me een beetje meeslepen geloof ik. Waarom (het vaandel van) het Regiment Genietroepen nooit een MWO of andere dapperheidsonderscheiding heeft ontvangen zou ik echt niet weten. Misschien heeft nooit iemand de moeite genomen een voordracht te doen? Lijkt me dat dat wel uit te zoeken moet zijn.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RbP

Berichtdoor RbP » 16 Feb 2016, 23:05

moos schreef:Dank voor deze les in mijn eigen regiments geschiedenis, maar we dwalen af.
Het ging over een veelvoud van dapperheidsonderscheidingen (een stuk of 100) voor acties in/rond/bij/tussen Rotterdam en Dordrecht die niet geleid hebben tot een MWO voor de genie.

Ter verduidelijking; het is niet mijn stelling dat het aantal toegekende (hoge) dapperheidsonderscheidingen aan individuele leden van het KCT de aanleiding zou zijn voor de toekenning van de MWO aan het Korps als geheel.

Het valt mij echter op dat met name (de leden van) het KCT de hoge dapperheidsonderscheidingen krijgen; alsof militairen van andere eenheden niet (meermaals / veelvuldig) in gevechtssituaties zijn beland waarvoor (wellicht ook) een hoge dapperheidsonderscheiding zou kunnen worden toegekend.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 20 Feb 2016, 18:18

RbP schreef: Het valt mij echter op dat met name (de leden van) het KCT de hoge dapperheidsonderscheidingen krijgen; alsof militairen van andere eenheden niet (meermaals / veelvuldig) in gevechtssituaties zijn beland waarvoor (wellicht ook) een hoge dapperheidsonderscheiding zou kunnen worden toegekend.Rob

Ik denk dat de lat wat hoger is gelegd.

René

Berichtdoor René » 18 Mar 2016, 14:28

Overigens zeer bijzonder dat tot op heden nog niet duidelijk is of het KCT nu ook het opschrift 'AFGANISTAN 2005-2010' in het Vaandel mag gaan voeren. (bron: https://twitter.com/DefensieOnline/status/710814715048497152.

Persoonlijk had ik verwacht dat in het verlengde van de toekenning van de MWO hier ook toe besloten zou zijn.
Wel meerdere opschriften mogen voeren, maar niet het opschrift gerelateerd aan de toekenning van de MWO komt op mij als een zeer ongebruikelijk over.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

moos

Berichtdoor moos » 18 Mar 2016, 23:35

Vaandel opschriften is een aparte discipline waar in de nabije toekomst nog menig ei over gelegd zal gaan worden.

Iedere eenheid is vrij om een aanvraag tot een toekenning van een vaandel opschrift in te dienen.

Invloed van de acties, gewonden, gesneuvelden en dapperheidsonderscheidingen zijn een paar criteria die in de aanvraag meetellen.

Ik ben er van overtuigd gezien de recente geschiedenis dat er meerdere opschriften Afghanistan met een datum gaan komen.

Wat ik me ook heel goed realiseer zoals uit de geschiedenis is gebleken dat dit zo maar decennia kan gaan duren eer het rond is voor alle eenheden.

René

Berichtdoor René » 19 Mar 2016, 09:14

moos schreef:Vaandel opschriften is een aparte discipline waar in de nabije toekomst nog menig ei over gelegd zal gaan worden.

Iedere eenheid is vrij om een aanvraag tot een toekenning van een vaandel opschrift in te dienen.

In dit specifieke geval had ik gehoopt (helaas niet verwacht) dat Defensie pro-actief zou zijn en het niet af zou laten hangen van een verzoek van het KCT.
Dat de logica van toekenning MWO icm het Vaandelopschrift (zeker gezien de geschiedenis bij andere eenheden) ook door Defensie zou zijn onderkend.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 21 Mar 2016, 16:23

moos schreef:....Iedere eenheid is vrij om een aanvraag tot een toekenning van een vaandel opschrift in te dienen.

Invloed van de acties, gewonden, gesneuvelden en dapperheidsonderscheidingen zijn een paar criteria die in de aanvraag meetellen.

Ik ben er van overtuigd gezien de recente geschiedenis dat er meerdere opschriften Afghanistan met een datum gaan komen.

Wat ik me ook heel goed realiseer zoals uit de geschiedenis is gebleken dat dit zo maar decennia kan gaan duren eer het rond is voor alle eenheden.

Mijn voorstel; wacht tot dit rond is voor alle eenheden en ken de opschriften (initieel) toe in de vorm van een cravate (net als voor Allied Force aan de Klu in 2013). Doe dit met groot militair ceremonieel voor alle betrokken eenheden tegelijk op het binnenhof in aanwezigheid van de belangrijke internationale partners betrokken bij de NL inzet Afghanistan.

Daarmee laat Defensie zien hoe omvangrijk de inzet in Afghanistan was voor de krijgsmacht, wordt nog eens benadrukt dat er meedere verschillende eenheden een roemvolle inzet hebben getoond, en wordt zeker gesteld dat alle eenheden ook de media-aandacht krijgen die een dergelijke toekenning verdient.

Als het one-by-one gebeurd verwatert het weer en krijgen de meest aansprekende eenheden (KCT, Luchtmobiel) waarschijnlijk (weer) de meeste aandacht.

Rob

moos

Berichtdoor moos » 21 Mar 2016, 21:21

wacht tot dit rond is voor alle eenheden

Voor Waterloo 1815 zijn er 50 jaar na dato nog medailles en vaandelopschriften uitgegeven.

Zal nu mss iets vlugger gaan dus geven we het 20 jaar.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 21 Mar 2016, 22:13

Terug "on topic"; er is op dit moment een (genummerde) coin in omloop ter ere van de toegekende MWO (zie foto's). Na navraag te hebben gedaan bij de ontvanger van een coin geeft deze aan dat deze "alleen aan KCTers" wordt uitgereikt. Na mijn vraag om het begrip KCTer nader toe te lichten kreeg ik geen duidelijk antwoord, maar valt aan te nemen dat betrokkene "commando (speciale operaties)" bedoelt.

In principe een vreemde zet, mits dit inderdaad de waarheid is, wanneer men de woorden van Bgen Swillens tijdens de DWDD uitzending van di jl. terughoort. Hier geeft hij namelijk aan dat de MWO te danken is aan ALLE medewerkers van het Korps, waarbij hij zelfs expliciet het nut & belang van bijvoorbeeld geneeskundig personeel en EOD-technici benadrukt.

Wie het weet mag het zeggen...

Bron; FB pagina Veteransbroadcast
Bijlagen
IMG_8960.JPG
MWO coin 1
IMG_8959.JPG
MWO coin 2
IMG_8958.JPG
MWO coin 3
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 22 Mar 2016, 05:43

Deze coin is een prive initiatief en is op geen enkele manier officieel.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 22 Mar 2016, 07:55

Roel schreef:Deze coin is een prive initiatief en is op geen enkele manier officieel.

Roel, dank!
"If you've done it, it ain't bragging"

RbP

Berichtdoor RbP » 30 Mar 2016, 08:22

Vandaag is het Koninklijk Besluit in de Staatscourant gepubliceerd.
Bron: officielebekendmakingen.nl
Bijlagen
Militaire Willems-Orde Toekenning KCT stcrt-2016-15755.pdf
(105.31 KiB) 38 keer gedownload

officier

Berichtdoor officier » 05 Jul 2016, 22:09

RbP schreef:
moos schreef:....Iedere eenheid is vrij om een aanvraag tot een toekenning van een vaandel opschrift in te dienen.

Mijn voorstel; wacht tot dit rond is voor alle eenheden en ken de opschriften (initieel) toe in de vorm van een cravate (net als voor Allied Force aan de Klu in 2013). Doe dit met groot militair ceremonieel voor alle betrokken eenheden tegelijk op het binnenhof in aanwezigheid van de belangrijke internationale partners betrokken bij de NL inzet Afghanistan.

Daarmee laat Defensie zien hoe omvangrijk de inzet in Afghanistan was voor de krijgsmacht, wordt nog eens benadrukt dat er meedere verschillende eenheden een roemvolle inzet hebben getoond, en wordt zeker gesteld dat alle eenheden ook de media-aandacht krijgen die een dergelijke toekenning verdient.

Als het one-by-one gebeurd verwatert het weer en krijgen de meest aansprekende eenheden (KCT, Luchtmobiel) waarschijnlijk (weer) de meeste aandacht.

Rob
Op zeer korte termijn zal de voorzitter van de commissie Dapperheidsonderscheidingen CLAS met de alle regiment- en korpscommandanten van het CLAS een eerste sessie hebben over eventuele voorstellen voor nieuwe vaandelopschriften.

Overigens worden nieuwe opschriften initieel altijd in de vorm van een cravate uitgereikt. Op het moment dat het vaandeldoek aan vervanging toe is, zal het opschrift op het nieuwe vaandeldoek worden gezet en zal de cravate worden verwijderd.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Terug naar “Militaire-Willemsorde”