Identificatie RMWO

corsvdw

Identificatie RMWO

Berichtdoor corsvdw » 12 Apr 2015, 10:48

Geachte mensen,

Ben in het bezit gekomen van de bijgaande spange (zie bijgaande foto).
Mogelijk een wat argeloze vraag, maar is de naam van de voormalige drager van deze spange op enigerlei wijze te traceren ?

Ik heb eens ergens gelezen dat er met betrekking tot de strijd in Atjeh (1873- 1914) maar liefst 1.100 MWO's zijn uitgereikt. Als zodanig hebben we het dan over de welbekende 'speld in de hooiberg'.
Mogelijk is er toch enig perspectief zulks vanwege het feit dat ingevolge de twee expeditie gespen de verleningsperiode van deze specifieke MWO afgebakend kan worden van 1885 tot en met 1900.

Bestaat er een overzicht van de verleningsdata van de MWO m.b.t. de voornoemde jaren ?
Heeft er anderszins een registratie plaatst gevonden van de combinatie van deze gespen en de MWO op grond waarvan de voormalige drager is te duiden ?

Bij voorbaat dank voor informatie, tips en hopelijk de naam van deze voormalige Ridder MWO.
Bijlagen
MWO f.jpg
Laatst gewijzigd door corsvdw op 12 Apr 2015, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Spraakverwarring

Re: Identificatie RMWO

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Apr 2015, 11:20

Op de website van het Ministerie van Defensie is de "Databank dapperheidsonderscheidingen" te raadplegen (link: hier). Als je dan selecteert op "Militaire Willems-Orde" en de periode 1873-1900 en als trefwoord "atjeh" meegeeft, dan krijg je 829 treffers. Ik ben bang dat het dan nogal een speld in een hooiberg is. De zoektocht is waarschijnlijk nog te vernauwen door te zoeken naar iemand die kennelijk niet heel lang in dienst heeft gezeten, vooropgesteld dat dit de enige onderscheidingen waren die betrokkene had. Ik zie bijvoorbeeld geen trouwe dienst medaille of officierskruis, we zijn dus op zoek naar iemand van relatieve lage rang. Gaan we bijvoorbeeld uit van een officier die in 1900, net voor het behalen van zijn officierskruis (15 jaar) de dienst verliet, dan kunnen we de periode vernauwen tot 1885-1900 maar dan blijven er nog steeds 339 over. Van die 339, minus de hogere officieren en hogere onderofficieren (bv majoor en hoger voor officieren en sergeant-majoor en hoger voor onderofficieren en minderen), zou je bij het Nationaal Archief de stamboek-inschrijvingen kunnen lichten voor de personen die over blijven (zie hier), daar staan ook de ontvangen onderscheidingen in.

Als je een beetje handig bent met excel kun je de bijzonderheden van die 339 personen uit de Defensie-database invoeren en vervolgens met filters uitsluiten wie je niet wilt hebben (hoge rangen = langere diensttijd, hogere graden MWO eruit). Dan kun je via de website gahetna.nl de juiste stamboeken/inventarisnummers erbij zoeken en met de zo verkregen lijst kun je dan bij een bezoek aan het Nationaal Archief verder werken. Het is een monnikenwerk maar op zich wel uitvoerbaar, denk ik.

En dan maar hopen dat er vervolgens precies één persoon overblijft die alleen een MWO4 en een Expeditiekruis met de twee genoemde gespen heeft.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 12 Apr 2015, 12:18

'Spraakverwarring', hartelijk dank voor deze -ook met het oog op andere onderwerpen- uitstekende informatie.

De genoemde gespen beslaan -anders dan de jaartallen die erop vermeld staan doen vermoeden- de periode van 1885 tot eind 1900.
Met toevoeging van het trefwoord 'Atjeh' kom ik dan idd op nog "maar" 339 personen. Voeg je daar voor de zekerheid het jaar 1901 aan toe dan worden het 378 namen.

Ik ga de voorgestelde 'procedure' bij gelegenheid eens uitproberen. Wie weet.
Vermeldenswaard is nog het gegeven dat op de ophanggesp van de MWO merktekens zijn te zien. Mogelijk een zilvermerk.
Wellicht dat aan de hand van een specifiek muntmeester merkteken de periode nog meer verkort kan worden.

Nogmaals mijn dank en erkentelijkheid voor deze prima info en dito tips.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Apr 2015, 18:16

corsvdw schreef:'Wellicht dat aan de hand van een specifiek muntmeester merkteken de periode nog meer verkort kan worden.
Dat lijkt me een gevaarlijke aanname. Vergeet niet dat de Kanselarij een "werkvoorraad" had; er werd niet voor elke uitreiking specifiek een kruis besteld. De zo uitgereikte kruisen waren dus al veel eerder vervaardigd. Daarnaast werden naar de Kanselarij geretourneerde versierselen (b.v. bij bevordering) opgeknapt en hergebruikt.

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 12 Apr 2015, 18:51

Had ik idd nog niet bij stilgestaan. Goed om te weten.
Evenwel heb ik het 'geluk' dat de zilvermerkjes zich zowel op de MWO zelf, als op de bevestigingsgesp bevinden (zie de pijlen op de bijgaande foto).
Voor wat betreft merktekens op het kruis gaat uw verhaal helemaal op, echter ik vermoed dat de deze wijze van opmaak/bevestiging redelijk 'ter velde' genoemd kan worden.
Mogelijk -en dat was wel gebruikelijk in Indië- heeft de drager deze spange in volle actie gedragen.
Als zodanig zou het zilvermerkje op de bevestigingsgesp mogelijk toch wel een bepaalde periode kunnen in- en/of uitsluiten.

Ik hoop van de week een macro opname te maken van de zilvermerkjes en dienaangaande e.e.a. verder uit te zoeken.
Bijlagen
MWO f2.jpg

Johnny

Berichtdoor Johnny » 28 Mei 2015, 18:59

De bovenstaande medailleset zal op basis van huidige informatie niet te herleiden zijn naar de drager.
Hiervoor zijn er te veel variabelen.

De mwo is van vlak na 1900 te dateren, wat klopt met de gespen op het ereteken.
Maar dat blijft het bij.

Wel een mooie set overigens.

Gr,
J

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 30 Mei 2015, 13:18

Ik tracht nog een betere macro opname te maken van de zilver/keurmerkjes. Tevens dien ik me nog te verdiepen in de aspecten van jaarletters, keurtekens en dergelijke.

De letters/symbolen zijn vlgs. mij een Y (V is ook mogelijk) gevolgd door een kroontje en tenslotte door een letter A.

Het 'zwaardje' bevindt zich op de verbinding tussen de kroon en de medaille. Het andere symbool bevindt zich aan de achterzijde van de bevestigingshaakje van de spange.
Bijlagen
Zm1.jpg
Zm2.jpg

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Jun 2015, 11:44

Zilvermerken heb ik helaas geen verstand van. Ik weet niet of je wel een naar het TV-programma "Tussen kunst en kitsch" van avrotros kijkt, maar daar komt een zeer kundige zilver-expert in voor: dhr. Aardewerk. Zie de pagina http://web.avrotros.nl/tussenkunstenkit ... ewerk.aspx voor meer informatie over hem. Daar staat ook een telefoonnr, wellicht loont het de moeite eens contact met hem te zoeken en hem deze foto's voor te leggen.

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 07 Jun 2015, 21:35

Het is idd geen eenvoudige materie voor een leek op dit gebied. Ik heb op internet al wat lopen rond speuren, evenwel ben ik deze combinatie van letters en tekens nog niet tegengekomen.

Dank voor de tip m.b.t. de genoemde expert. Ik heb inmiddels voor wat betreft de contactgegevens ook de beschikking over een email adres en aankomende week hoop ik dan wat foto's naar hem toe te zenden. Uiteraard zal ik alhier melding doen omtrent de eventuele bevindingen.

Terug naar “Militaire-Willemsorde”