Uitreiken ridderkruisen door de koning(in)

Rogier

Uitreiken ridderkruisen door de koning(in)

Berichtdoor Rogier » 21 Apr 2014, 17:58

Iedereen herinnert zich de uitreiking door koningin Beatrix van het ridderkruis van de Militaire Willems-Orde aan Marco Kroon in 2009 en het door haar hechten van het ordeteken aan het Poolse vaandel in 2006.
Voor zover ik kan nagaan, had de eerste keer dat een vorst(in) persoonlijk de Orde uitreikte, plaats op het Malieveld in Den Haag tijdens een grootse ceremonie voor Lombokstrijders op 6 juli 1895 (los van incidentele uitreikingen van versierselen door de koning aan leden van bevriende vorstenhuizen, e.d.).
Ik verneem graag of iemand weet heeft van een eerdere gelegenheid.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

RD

Re: Uitreiken ridderkruisen door de koning(in)

Berichtdoor RD » 23 Apr 2014, 20:39

Volgens mij reikt de Koning alleen de MWO persoonlijk uit. Een aantal MWO's is ooit uitgereikt door Prins Bernhard, terwijl de weduwe Spoor deze onderscheiding voor haar overleden man van de postbode ontving...
Laatst gewijzigd door RD op 25 Apr 2014, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

René

Berichtdoor René » 24 Apr 2014, 19:09

Correctie op het voorgaande m.b.t. het uitreiken van de versierselen aan mevrouw Spoor:

De minister van Overzeese Gebiedsdelen liet mevrouw Spoor in eerste instantie weten haar de versierselen op het Ministerie te willen overhandigen.
Of, als zij daar de voorkeur aan gaf, deze aan haar wilde toezenden.
Hierop ontstak mevrouw Spoor in grote woede.
Daarop werden de versierselen op 28 september 1951 door Koningin Juliana, tijdens een ceremonie in het Paleis op de Dam, aan mevrouw Spoor uitgereikt.

Bron: J.A. de Moor, 'Generaal Spoor, triomf en tragiek van een legercommandant', blz. 373
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Rogier

Berichtdoor Rogier » 25 Apr 2014, 06:34

Beste RD en René,

Bedankt voor deze aanvulling. Ik wil echter weten of er ooit vóór 1895 een uitreiking van de Militaire Willems-Orde door een koning(in) heeft plaatsgevonden (uitgezonderd de eerder genoemde incidentele uitreikingen aan familie en vrienden). Ik denk dat dat nooit is gebeurd, maar wil dat graag bevestigd zien.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Terug naar “Militaire-Willemsorde”