Even een "Willem" halen

Rogier

Even een "Willem" halen

Berichtdoor Rogier » 30 Mar 2014, 18:07

Ik herinner me jaren geleden gelezen te hebben dat, naar aanleiding van de betrekkelijk grote aantallen uitgereikte ridderkruisen van de Militaire Willems-Orde in de tweede helft van de 19e eeuw in Nederlands-Indië, schertsend werd gesproken door militairen: "we gaan daar even een Willem halen". Ik vermoed (en hoop) dat daarbij de Militaire Willems-Orde werd bedoeld en niet de loden Willem (kruis voor belangrijke krijgsverrichtingen).
Wie herkent een dergelijke uitspraak en weet wat de bron van het citaat is.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Roel
Moderator

Re: Even een "Willem" halen

Berichtdoor Roel » 24 Sep 2014, 22:22

Beste Rogier, Heb je hier nog iets over kunnen achterhalen? Ik herken de uitspraak en meen me te herinneren dat ik een soortgelijke kreet heb gehoord in een film of serie over de Oost.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Rogier

Re: Even een "Willem" halen

Berichtdoor Rogier » 26 Sep 2014, 05:33

Beste Roel,

Ik heb het helaas nog niet kunnen achterhalen. Van SRO-lid John Klein Nagelvoort kreeg ik wel een citaat van J.B. van Heutsz uit 1897 dat in de buurt komt: "Die Atjehers moeten eruit en jelui moeten erin! En binnen die bentengs staan tafels, waarop de Willemsorden klaar liggen voor wie ze wil gaan halen. Nu weten jelui wat er voor morgen besteld is en wat er voor wie willen valt te verdienen. Driemaal hoera voor de koningin."
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Terug naar “Militaire-Willemsorde”