Ridders MWO afwezig bij inhuldiging?

Spraakverwarring

Ridders MWO afwezig bij inhuldiging?

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Mei 2013, 11:15

Inmiddels is het een paar dagen na de inhuldiging van ZM Koning Willem Alexander. Ik heb de beelden de afgelopen dagen wat terug gekeken en mij viel op dat de nog levende ridders MWO leken te schitteren door afwezigheid. Is dat meer mensen opgevallen? Heb ik iets gemist of waren ze er niet bij? Een actieve rol hadden ze in ieder geval niet.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Re: Ridders MWO afwezig bij inhuldiging?

Berichtdoor Iron Mike » 04 Mei 2013, 11:32

ik heb Albert Hoeben wel gezien op de beelden, de rest niet...
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 04 Mei 2013, 16:41

Ken Mayhew Rmwo was niet aanwezig.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 08 Mei 2013, 17:55

Marco Kroon was ook aanwezig

RD

Berichtdoor RD » 27 Dec 2013, 23:48

Er zijn er nog maar vijf in leven..

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 28 Dec 2013, 05:51

Klopt, maar op Fulmer na zouden ze aanwezig kunnen zijn geweest. Mayhew had geloof ik geen uitnodiging ontvangen, of de Nederlandse Ridders dat wel hebben gekregen weet ik niet.

Overigens was men wel bezig of men de Inhuldigingsmedaille kon krijgen voor de Ridders.
Lid van SRO en OMSA

Hbo

Berichtdoor Hbo » 28 Dec 2013, 11:15

Overigens was men wel bezig of men de Inhuldigingsmedaille kon krijgen voor de Ridders.

voor de aanwezige ridders neem ik aan? Enkel aanwezig zijn, zonder een actieve rol te hebben gespeeld zou toch niet voldoende moeten zijn voor toekenning van de inhuldigingsmedaille, toch?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Dec 2013, 11:56

Hbo schreef:voor de aanwezige ridders neem ik aan? Enkel aanwezig zijn, zonder een actieve rol te hebben gespeeld zou toch niet voldoende moeten zijn voor toekenning van de inhuldigingsmedaille, toch?
Ach, voor leden van het parlement was erbij zijn en op het juiste moment opstaan en de eed afleggen kennelijk ook al een "bijdrage welke hun dagelijkse werkzaamheden betekenisvol te boven gaat" (toekenningscriterium). Overigens stuurden een aantal kamerleden hun lintje terug , zie dit topic.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 28 Dec 2013, 13:33

Tsja persoonlijk vind ik hun voordracht voor deze onderscheiding ook niet terecht... ik heb dan ook meer begrip voor het feit dat mensen de onderscheiding terugsturen, dan dat ze het te koop aanbieden aan de hoogste bieder. Al kan ik me vanuit de verzamelaars onder jullie voorstellen dat je maar al te blij bent verkoop behoefte van vele ontvangers van de inhuldigingsmedaille.
Misschien moeten ze de inhuldigingsmedaille maar alleen uitgeven aan de geüniformeerde ondersteuners en de anderen voorzien van een getuigschrift (al zal die waarschijnlijk ook wel op internet belanden) :wink:

RD

Berichtdoor RD » 28 Dec 2013, 20:24

Hbo schreef:Misschien moeten ze de inhuldigingsmedaille maar alleen uitgeven aan de geüniformeerde ondersteuners

Misschien moeten we wat meer mogelijkheden creëren voor burgers om onderscheidingen te dragen. Ik kan me voorstellen dat je weinig waarde hecht aan een medaille als je die alleen maar in de la kunt opbergen. Het militaire DT is het equivalent voor een burger kostuum. Waarom zouden burgers bij een passende gelegenheid niet hun onderscheidingen op een donker pak kunnen dragen? Nu vrijwel niemand nog in rok gaat, kunnen klein model decoraties toch ook op andere avondkledij?

René

Berichtdoor René » 29 Dec 2013, 10:01

RD schreef:Waarom zouden burgers bij een passende gelegenheid niet hun onderscheidingen op een donker pak kunnen dragen? Nu vrijwel niemand nog in rok gaat, kunnen klein model decoraties toch ook op andere avondkledij?

Het is nu al toegestaan om kleinmodel versierselen te dragen op een smoking, juist vanwege bovengenoemde reden.
Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om een draagteken op jacquet of wandelkostuum/mantelpak te dragen.

Bron: http://www.lintjes.nl/ De website van de Kanselarij der Nederlandse Orden
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Dec 2013, 10:10

Hbo schreef:

voor de aanwezige ridders neem ik aan? Enkel aanwezig zijn, zonder een actieve rol te hebben gespeeld zou toch niet voldoende moeten zijn voor toekenning van de inhuldigingsmedaille, toch?

Nee voor alle nog levende Ridders. Overigens heb ik hier niets meer van gehoord dus het zal wel niet gelukt zijn.
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Dec 2013, 10:46

Roel schreef:Nee voor alle nog levende Ridders. Overigens heb ik hier niets meer van gehoord dus het zal wel niet gelukt zijn.
Ik zie daar ook eerlijk gezegd ook de logica niet zo van in. Dan krijg je een onderscheiding omdat je een onderscheiding hebt? Het criterium was dat men een bijdrage aan de troonswisseling moet hebben geleverd die "de dagelijkse werkzaamheden betekenisvol te boven gaat". Soms lijkt "erbij zijn" al bijna genoeg (zie parlementsleden) maar mensen die er niet eens bij waren een medaille geven lijkt me toch niet de bedoeling, zelfs niet als het ridders MWO zijn.

RbP

Berichtdoor RbP » 29 Dec 2013, 14:11

René schreef:
RD schreef:Waarom zouden burgers bij een passende gelegenheid niet hun onderscheidingen op een donker pak kunnen dragen? Nu vrijwel niemand nog in rok gaat, kunnen klein model decoraties toch ook op andere avondkledij?

Het is nu al toegestaan om kleinmodel versierselen te dragen op een smoking, juist vanwege bovengenoemde reden.
Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om een draagteken op jacquet of wandelkostuum/mantelpak te dragen.

Bron: http://www.lintjes.nl/ De website van de Kanselarij der Nederlandse Orden

Noem me cynisch, maar wie kent er "niet geüniformeerden" ("burgers" klinkt me te denigrerend) die een onderscheiding ook daadwerkelijk zouden dragen, anders dan een knoopsgatversiersel?

Mijns inziens is het niet zo zeer dat het niet mag of dat er geen gelegenheid toe is, maar dat het niet in de Nederlandse cultuur zit om een onderscheiding te dragen. Als militair (en wellicht deels ook andere geüniformeerde) groei je er zogezegd mee op. Onderscheidingstekens en onderscheidingen maken een wezenlijk deel uit van de militaire cultuur.

Ik heb meerdere "ridders" in mijn familie (allen niet geüniformeerd) maar geen van hen draagt ooit de onderscheiding, wel het knoopsgatversiersel. Zij hebben daar ook geen behoefte aan, veelal omdat ze het ook "gepronk" vinden, terwijl ze gewoon hun werk/naastenplicht deden.

Los daarvan de vraag voor de militairen onder de forumleden: wie zou bij een civiele gelegenheid waar het is toegestaan onderscheidingen te dragen, zijn onderscheidingen op zijn burgerkostuum dragen?

Ik niet, het leidt alleen maar af van hetgeen waar de gelegenheid om gaat.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 29 Dec 2013, 14:42

RbP schreef: Noem me cynisch, maar wie kent er "niet geüniformeerden" ("burgers" klinkt me te denigrerend) die een onderscheiding ook daadwerkelijk zouden dragen, anders dan een knoopsgatversiersel?

Daarvoor moet natuurlijk eerst een voorzet voor worden gegeven. Wanneer bij uitreiking van een onderscheiding al wordt verteld dat je deze nooit mag dragen, zal men dat natuurlijk niet snel doen. Ik kan mij voorstellen dat burgers worden aangemoedigd (model) decoraties te dragen op alle gelegenheden waar militairen dat ook doen en bij bijzondere gelegenheden, zoals een huwelijksplechtigheid, een uitvaart, een medaille-uitreiking aan een ander, een promotie, een officiële ontvangst op Koningsdag, Prinsjesdag enzovoorts. Dit past ook in de tijdgeest, waarin mensen zich meer willen onderscheiden en er ook weer wat aandacht is voor uiterlijk vertoon. Tegenwoordig dragen de dames op Prinsjesdag bijna allemaal weer een hoed en gaan de meeste heren in donker pak of jacket. Waarom geen onderscheidingen?

RbP

Berichtdoor RbP » 31 Dec 2013, 15:07

RD schreef:
RbP schreef: Noem me cynisch, maar wie kent er "niet geüniformeerden" ("burgers" klinkt me te denigrerend) die een onderscheiding ook daadwerkelijk zouden dragen, anders dan een knoopsgatversiersel?

Daarvoor moet natuurlijk eerst een voorzet voor worden gegeven. Wanneer bij uitreiking van een onderscheiding al wordt verteld dat je deze nooit mag dragen, zal men dat natuurlijk niet snel doen. Ik kan mij voorstellen dat burgers worden aangemoedigd (model) decoraties te dragen op alle gelegenheden waar militairen dat ook doen en bij bijzondere gelegenheden, zoals een huwelijksplechtigheid, een uitvaart, een medaille-uitreiking aan een ander, een promotie, een officiële ontvangst op Koningsdag, Prinsjesdag enzovoorts. Dit past ook in de tijdgeest, waarin mensen zich meer willen onderscheiden en er ook weer wat aandacht is voor uiterlijk vertoon. Tegenwoordig dragen de dames op Prinsjesdag bijna allemaal weer een hoed en gaan de meeste heren in donker pak of jacket. Waarom geen onderscheidingen?

Beste RD,
Om bij onszelf te beginnen; bij welke civiele gelegenheid zou jij op je civiele kleding jouw onderscheidingen dragen?

De meeste ridders zijn immers nog steeds niet-militairen, zijn gedecoreerd voor niet-militaire verdiensten, en zullen veelal ook niet aan "militaire evenementen" deelnemen.

Ik kan er zelf eigenlijk geen bedenken.

Groeten,
Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 01 Jan 2014, 05:47

Beste Rob,

zoals gezegd, ik denk aan een huwelijksplechtigheid, een uitvaart, een medaille-uitreiking, een promotie, een officiële ontvangst op Koningsdag, Bevrijdingsdag, Veteranendag, Prinsjesdag enzovoorts.

Groet,

Frank.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 01 Jan 2014, 17:18

RD schreef:zoals gezegd, ik denk aan een huwelijksplechtigheid, een uitvaart, een medaille-uitreiking, een promotie, een officiële ontvangst op Koningsdag, Bevrijdingsdag, Veteranendag, Prinsjesdag enzovoorts.
We dwalen af van het topic maar het lijkt me eerlijk gezegd not done om als gast onderscheidingen te dragen bij bv een promotie, huwelijk of uitvaart van een ander tenzij daar uitdrukkelijk om verzocht is. Bij dergelijke aangelegenheden staat niet de drager van de onderscheidingen centraal maar de persoon of personen voor wie de gelegenheid werd georganiseerd, het getuigt van hoffelijkheid om dan niet zelf met allerlei ontvangen eerbewijzen of herinneringsmedailles de aandacht op je te richten, de aandacht moet volledig gericht zijn op degene om wie de gelegenheid draait. Hooguit zou een bescheiden knoopsgatversiersel en/of de veteranenspeld kunnen. Een officiële ontvangst vind ik iets anders.
Zelf zou ik denk ik alleen mijn militaire onderscheidingen op een burgertenue dragen bij een ontvangst aan het hof, (mocht dat voor een gewone Jan Kaas zoals ondergetekende ooit zijn weggelegd) en dan alleen als het op de uitnodiging staat en eventueel bij een bezoek aan een evenement zoals een veteranendag o.i.d. dat een zeker militair karakter draagt. De meeste militaire of daaraan gerelateerde onderscheidingen hebben toch vooral een waarde voor onderlinge herkenbaarheid ("hee, was jij ook daar en daar? Wanneer dan en wat heb je meegemaakt?"), de buitenstaander (zeg maar de meeste mensen zonder militaire achtergrond) zegt het doorgaans inhoudelijk niets dus waarom zou je het dan dragen naar een aangelegenheid die niet (primair) een militair karakter heeft. Zeker als het niet gaat om ridderordes en/of dapperheidsonderscheidingen (persoonlijke verdienste) maar om herinnerings- en sportmedailles.

RD

Berichtdoor RD » 01 Jan 2014, 20:01

Spraakverwarring schreef:het lijkt me eerlijk gezegd not done om als gast onderscheidingen te dragen bij bv een promotie, huwelijk of uitvaart van een ander tenzij daar uitdrukkelijk om verzocht is.
Natuurlijk doe je dat alleen als daarom wordt gevraagd. Ik pleit ervoor dat etiquette-regels met de tijd meegaan. Een draagmedaille is ooit bedoeld om (op passende momenten) te worden gedragen, niet om in de la te leggen, daarvoor zijn er legpenningen.

officier

Berichtdoor officier » 01 Jan 2014, 20:19

RD schreef:Natuurlijk doe je dat alleen als daarom wordt gevraagd. Ik pleit ervoor dat etiquette-regels met de tijd meegaan. Een draagmedaille is ooit bedoeld om (op passende momenten) te worden gedragen, niet om in de la te leggen, daarvoor zijn er legpenningen.

Naar mijn mening behoeven de etiquette geen aanpassing. In bestaande literatuur omtrent de etiquette wordt aangeven bij welke soort gelegenheid, op welk (burger)tenue, welke soort onderscheidingen gedragen kunnen worden.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

RbP

Berichtdoor RbP » 02 Jan 2014, 16:49

RD schreef:Natuurlijk doe je dat alleen als daarom wordt gevraagd...

Ik denk dat je daar een belangrijk punt aansnijdt; "als daarom wordt gevraagd". Het initiatief ligt dus primair bij de organiserende instantie en niet bij de gedecoreerde die het evenement als gast bezoekt. Overigens denk ik dat ook in die gevallen waarin is aangegeven dat het mag, de meeste "ridders" zich zullen beperken tot het knoopsgatversiersel. Naar mijn idee is de Nederlandse cultuur (op dit gebied) nu eenmaal wat terughoudend.

Voor mezelf sprekend, zelfs als in de uitnodiging is aangegeven dat het dragen van (officieel erkende) onderscheidingen is toegestaan, zou ik me bij een (puur) civiele gelegenheid beperken tot de veteranenspeld en geen militaire herinnerings- en sportmedailles dragen. Dat is dan uiteraard mijn keuze.

Rob

RD

Berichtdoor RD » 02 Jan 2014, 19:48

RbP schreef:Naar mijn idee is de Nederlandse cultuur (op dit gebied) nu eenmaal wat terughoudend.

Op dit moment zou ik natuurlijk ook zo reageren. Daarom pleit ik voor een nieuw advies van de Kanselarij der Nederlandse Orden, zoals dat indertijd is gedaan met betrekking tot de smoking, die het rokkostuum heeft vervangen. Nu al geruime tijd nauwelijks meer ambtskostuums worden gedragen, met uitzondering van de toga's van de rechterlijke macht en de universiteit, is het dan ook zinnig op dit gebied wat nieuws te bedenken.

Terug naar “Militaire-Willemsorde”