Overlijden RMWO Hr,G.N.Hakkenberg

René

Giovanni Hakkenberg RMWO overleden

Berichtdoor René » 15 Feb 2013, 17:51

Op 15 februari 2013 is, drager van de Militaire Willemsorde Giovanni Hakkenberg, na een kort ziekbed overleden.

Bron: http://www.facebook.com/datmaaktmijmarinier/posts/345449655560023
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

wilparachute

Overlijden RMWO Hr,G.N.Hakkenberg

Berichtdoor wilparachute » 15 Feb 2013, 18:24

Vanmiddag om 15.30 uur is de Hr G.N. Hakkenberg overleden in het ziekenhuis Gelderse Vallei te Ede
Hr Hakkenberg was Ridder Militaire Willemsorde.
Wanneer de crematie zal plaatsvinden is nog niet bekend.

Roel
Moderator

Re: Overlijden RMWO Hr,G.N.Hakkenberg

Berichtdoor Roel » 15 Feb 2013, 18:46

Beste Wil,

Via Wim Elgers kreeg ik gisteren al door dat Dhr. Hakkenberg erg slecht lag.

Zeer spijtig om nu te horen dat hij is overleden.
Voor jou, als vaste begeleider van Dhr. Hakkenberg, heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

Bedankt voor het bericht.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Feb 2013, 18:59

Dhr.Hakkenberg kreeg voor een vijftal prominente acties, uitgevoerd tussen 24 augustus 1948 en 6 maart 1949, de Militaire Willems-orde der 4e Klasse toegekend (KB no.40 van 6 maart 1951). De mutatie bij deze onderscheiding was als volgt:

(Wegens) Het zich in den strijd onderscheiden hebben door uitstekende daden van moed, beleid en trouw als commandant van een detachement van de veiligheidsdienst van de mariniers-brigade van September 1947 tot Mei 1949 bij de bestrijding van terroristische benden in Oost-Java, waarbij hij aan het hoofd van slechts een zeer kleine groep - somtijds niet sterker dan drie tot vijf man - met een fanatieke aanvalsgeest deze numeriek sterkere en goedbewapende benden wist op te sporen en verrassend aan te grijpen, hun daarbij gevoelige verliezen aan manschappen en wapenen toebrengend, zonder zelf verliezen te lijden, te weten: door zijn op een uitnemende kennis van taal, land, volk, steunend beleid en onverschrokken optreden, achtereenvolgens in het bijzonder:

a. op 24 augustus 1948 in Daragowak de invloedrijke bendeleider Pa Tai met vijf zijner handlangers te arresteren;

b. op 25 oktober 1948 in de kampong Djakarta een geïnfiltreerde TNI groep te overrompelen en gevangen te zetten;

c. op 7 en 19 april 1949 ten Zuiden van Mentoeroes de overmachtige tegenstander gevoelige verliezen toe te brengen;

d. op 14 februari 1949 te Bodag verscheidene uit bestuursoogpunt belangrijke personen te overmeesteren en daarbij een archief van de chef staf van de TNI met zeer waardevolle gegevens in handen te krijgen;

e. op 6 maart 1949 te Nitikan de republikeinse resident van Madioen te arresteren en deze met enige andere gevangenen, ondanks heftig verzet, veilig het eigen hoofdkwartier binnen te brengen
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Re: Giovanni Hakkenberg RMWO overleden

Berichtdoor Iron Mike » 15 Feb 2013, 20:04

Zeer spijtig...alleen jammer dat de Facebookpagina aangeeft dat hij de laatste drager MWO was van het Korps Mariniers; Albert Hoeben is namelijk ook als marinier de MWO toegekend.
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Feb 2013, 20:12

Goed opgemerkt! Albert Hoeben is inderdaad (gelukkig) nog in leven!
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 15 Feb 2013, 20:16

Zeker gelukkig! Nog maar 5 RMWO nu over, waarvan 3 Nederlanders..

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Feb 2013, 20:27

De Britse Ridder Ken Mayhew is springlevend. Vorige maand nog gemailed. Komt binnenkort weer naar Nederland.
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 15 Feb 2013, 20:43

Dat zeg ik; nog 5 levend, 3 NLD, 1 USA en 1 UK (Mayhew). Maar hij ziet er erg fit uit!

wilparachute

Berichtdoor wilparachute » 15 Feb 2013, 22:37

Bedankt Roel voor je uitgebreide informatie, :wink:

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Feb 2013, 12:00

Het Bestuur van de Vereniging Dragers Militaire Dapperheidsonderscheidingen, maakt met leedwezen bekend, dat op vrijdag 15 februari 2013 op 89 jarige leeftijd is overleden.

GIOVANNI NARCIS HAKKENBERG

Kapitein der mariniers b.d.
Militaire Willems-Orde, Ridder 4e klasse
de eremedaille, verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau in zilver met de zwaarden
het Oorlogs-Herinneringskruis met 2 gespen
het Ereteken voor Orde en Vrede met 4 gespen
het Nieuw-Guinea Herinneringskruis met de gesp
het Onderscheidingsteken voor Langdurige Trouwe Dienst in Goud
Eremedaille behorende bij de Orde van het Zwaard (Zweden)
en het Draaginsigne Veteranen

* Soerabaja, Nederlands-Indië, 6 december 1923
† Ede, 15 februari 2013

Kapitein der mariniers b.d. Giovanni Narcis Hakkenberg is voor ons land in de strijd tegenover de overmachtige Japanse vijand tijdens de Tweede Wereldoorlog en bij de Politionele acties in het voormalig Nederlands Indië van zeer grote betekenis geweest en genoot bij de Koninklijke Vereniging van Ridders der Militaire Willems-Orde, bij de Koninklijke Marine en het Korps Mariniers in het bijzonder zeer veel achting en waardering.

Wij verliezen in hem niet alleen een verenigingsvriend, maar ook een zeer dappere man die zijn Vaderland meerdere malen door het bedrijven van uitstekende daden van moed, beleid en trouw in de strijd tegenover de vijand en met gevaar voor eigen leven heeft gediend.

Als korporaal der mariniers - echter aangesteld als tijdelijk sergeant der mariniers - kwam Hak-kenberg tot inzet in Nederlands Indië, tegen zowel opstandelingen als de Tentara Nasional Indo-nesia (T.N.I.), het nieuw opgerichte Indonesische leger. Hij was ingedeeld bij de mariniers-brigade, die de veiligheidsdienst op Oost-Java verzorgde. Hij was bij vele belangrijke acties betrokken als groepscommandant van een klein detachement te Loemadjang. Meestal voerde hij deze acties alleen of met een handvol anderen uit, vaak 's nachts. Hij was buitengewoon actief en doortastend en werd voor een vijftal prominente acties, uitgevoerd tussen 24 augustus 1948 en 6 maart 1949, voor zijn uitstekende daden van moed, beleid en trouw, door Hare Majesteit Koningin Juliana bij Koninklijk Besluit van 6 maart 1951 No.40 benoemd tot Ridder der 4e klasse der Militaire Willems-Orde.
In 1951 werd Giovanni Narcis Hakkenberg, korporaal der mariniers, tot ridder der Militaire Willems-Orde geslagen. Hij bevond zich op dat moment te Curaçao. De mutatie bij deze onder-scheiding was als volgt:

Wij Juliana, bij de gratie Gods Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.,

Op de voordracht van Onzen Minister van Marine van 27 Februari 1951 no. 159740/152921;

HEBBEN GOEDGEVONDEN EN VERSTAAN:

Te benoemen tot RIDDER 4e klasse in de

MILITAIRE WILLEMS-ORDE

Korporaal der mariniers

G.N. HAKKENBERG (25822)
Wegens:

“het zich in den strijd onderscheiden hebben door uitstekende daden van moed, beleid en trouw als commandant van een detachement van de veiligheidsdienst van de mariniers-brigade van September 1947 tot Mei 1949 bij de bestrijding van terroristische benden in Oost-Java, waarbij hij aan het hoofd van slechts een zeer kleine groep - somtijds niet sterker dan drie tot vijf man - met een fanatieke aanvalsgeest deze numeriek sterkere en goedbewapende benden wist op te sporen en verrassend aan te grijpen, hun daarbij gevoelige verliezen aan manschappen en wape-nen toebrengend, zonder zelf verliezen te lijden, te weten: door zijn op een uitnemende kennis van taal, land, volk, steunend beleid en onverschrokken optreden, achtereenvolgens en in het bijzonder:

a. op 24 Augustus 1948 in Daragowak de invloedrijke bendeleider Pa Tai met vijf zijner hand-langers te arresteren;

b. op 25 Oktober 1948 in de kampong Djakarta een geïnfiltreerde T.N.I. groep te overrompelen en gevangen te nemen;

c. op 7 en 19 April 1949 ten Zuiden van Mentoeroes de overmachtige tegenstander gevoelige verliezen toe te brengen;

d. op 14 Februari 1949 te Bodag verscheidene uit bestuursoogpunt belangrijke personen te overmeesteren en daarbij een archief van de chef staf van de T.N.I. met zeer waardevolle gege-vens in handen te krijgen;

e. op 6 Maart 1949 te Nitikan de republikeinse resident van Madioen te arresteren en deze met enige andere gevangenen, ondanks heftig verzet, veilig het eigen hoofdkwartier binnen te brengen.”

Onze Minister van Marine is belast met de uitvoering van dit besluit, waarvan afschrift zal worden gezonden aan Onze Minister van Oorlog, alsmede aan de Kanselier der Nederlandse Orden en hetwelk zal worden geplaatst in de Staatscourant.

Soestdijk, 6 Maart 1951.

De Staatssecretaris van Marine w.g. JULIANA

w.g. H.C.W. Moorman

De Militaire Willems-Orde is de oudste en hoogste onderscheiding van het Koninkrijk der Nederlanden. Zij werd ingesteld bij de wet van 30 april 1815, no.5. Deze wet bestond uit 12 artike-len en was van kracht tot 30 april 1940. Op die datum werd zij met ‘behoud van haar deugelijk gebleken grondslagen’ herzien. Het eerste artikel luidt nu: “Er is een Orde, strekkende tot be-looning van militairen, in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden, die zich in den strijd door het bedrijven van uitstekende daden van moed, beleid en trouw hebben onderscheiden.

In bijzondere gevallen kunnen ook niet-militaire Nederlandse onderdanen, alsmede vreemdelingen, die zich door zoodanige daden hebben onderscheiden in de Orde worden opgenomen.” Sinds 10 mei 1940 is de MWO 209 maal inclusief 9 vaandels toegekend. Hiervan zijn er 59 postuum toegekend, 41 aan buitenlanders en 15 aan burgers, inclusief Koopvaardij.

Kapitein Hakkenberg had in 1951 al een veelbewogen leven achter de rug. Hij was op 17-jarige leeftijd als lichtmatroos aangenomen in de marinekazerne Goebeng te Soerabaja. Op 27 en 28 februari 1942 nam hij met de Hr. Ms. Kortenaer deel aan de slag in de Javazee. Zijn schip werd getorpedeerd. Hakkenberg behoorde tot de overlevenden en keerde terug naar Soerabaja. Daar werd hij na de Japanse inval krijgsgevangen gemaakt. Drie zware jaren volgden. Na de Japanse capitulatie vroeg hij overplaatsing naar de veiligheidsdienst van de mariniers-brigade. Het was een chaotische periode van demarcatielijnen,
infiltratiepogingen, guerrilla en contraguerrilla. Hakkenberg bevond zich sinds maart 1948 te Loemadjang in Oost-Java. Hij was detachement-commandant in de rang van tijdelijk sergeant der mariniers en voelde zich als een vis in het water. Hij sprak de taal, kende de gebruiken en was als geen ander in staat de geluiden van de omgeving en de gevoelens van de kampongbewoners te duiden. Gedreven door een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel en liefde voor het land probeerde Hakkenberg de rust en orde in zijn gebied te herstellen. Hij bond een bijna persoonlijke strijd aan met de bendes en guerrillastrijders en zag erop toe dat de Nederlandse militairen de bevolking goed behandelden.

Het liefst ging Hakkenberg alleen op pad. Dan kon hij zelf onderhandelen met de kamponghoofden, inlichtingen inwinnen bij zijn talrijke informanten en bendeleiders verma-nend toespreken of arresteren. Zelfverzekerd was zijn optreden zeker, maar onbezonnen was het nooit. Hij leek bovendien begiftigd met een bovennatuurlijk gevoel voor het juiste moment. Angst leek Hakkenberg niet te kennen. Slechts eenmaal sloeg hem de schrik om het hart. Dat was op 25 oktober 1948 toen hij met enkele hulpkrachten een in de kampong Djakarta geïnfiltreerde T.N.I.-groep wilde overrompelen. Hij had op een man of vijf gerekend. Het bleken er veertig te zijn. Met de nodige bluf wist hij de actie alsnog tot een goed einde te brengen. Hakkenbergs faam was sindsdien gevestigd. Zijn collega’s keken nauwelijks meer op van zijn vaak nachtelijke avonturen en legendarische arrestaties. Vijf van dergelijke acties somt het Koninklijk besluit van zijn benoeming tot Ridder der Militaire Willems-Orde op. Het is niet meer dan een bloemlezing. Eind 1949 kwam er een einde aan een in alle opzichten bewogen periode. Hakkenberg vertrok naar Nederland, waar hij carrière maakte bij het Korps Mariniers. Hij verbleef geruime tijd in Nieuw-Guinea. Als luitenant ter zee van vakdiensten der tweede klasse oudste categorie (kapitein der mariniers) verliet hij in 1974 op eervolle wijze de militaire dienst vanwege functioneel leeftijdontslag.

Er zijn nu nog vijf levende Ridders Militaire Willems-Orde. De Engelsman Ken Mayhew (1917), Edward Fulmer uit de Verenigde Staten (1919) en de Nederlanders Albert Hoeben (1920), Cornelis van den Hoek (1921) en de enige actief dienende militair kapitein der infanterie Marco Kroon (1970).

Zijn moed, beleid, trouw, volharding, bekwaamheid en plichtsbetrachting zijn een voorbeeld voor onze samenleving. Op deze wijze zullen wij hem blijvend met respect en waardering gedenken.
Lid van SRO en OMSA

Johnny

Berichtdoor Johnny » 16 Feb 2013, 12:13

En om het compleet te maken, een foto.
Bijlagen
Hakkenberg.jpg
Hakkenberg.jpg (19.99 KiB) 7127 keer bekeken

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Feb 2013, 14:09

Iemand enig idee waarom hij de Eremedaille behorende bij de Orde van het Zwaard (Zweden) heeft ontvangen? Inkomend staatsbezoek?
Lid van SRO en OMSA

wilparachute

Berichtdoor wilparachute » 16 Feb 2013, 22:25

Eremedaille behorende bij de Orde van het Zwaard (Zweden)
Dit is een foutje Roel.
Volgens mij heeft hij deze medaille niet gekregen,ga het voor je uitzoeken
Bijlagen
DSC_2855-3____.jpg

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Feb 2013, 22:28

Hij droeg hem inderdaad niet! Het staat in het overzicht van Wim Elgers en Wim is meestal vrij nauwkeurig!

Op het overzicht van Erik Muller op www.onderscheidingen.nl komt de Zweedse medaille ook niet voor.
Lid van SRO en OMSA

wilparachute

Berichtdoor wilparachute » 16 Feb 2013, 22:33

De crematie met militaire eer van de Ridder MWO Hakkenberg zal plaatsvinden op donderdag 21 februari om 14.15.uur in het crematorium Daelwijck aan de Floridadreef te Utrecht.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 17 Feb 2013, 10:31

Zojuist per e-mail een rectificatie van Wim Elgers (vereniging Dragers Dapperheidsonderscheidingen) Dhr. Hakkenberg had inderdaad geen Zweedse medaille.
Lid van SRO en OMSA

jimmy

Berichtdoor jimmy » 21 Feb 2013, 18:15

Klopt het dat er nu ook een stuk geschiedenis afgesloten wordt,namelijk was Giovanni Hakkenberg de laaste drager van de MWO van het KNIL.
En ook nog militair in het oude KNIL.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 21 Feb 2013, 18:55

jimmy schreef:Klopt het dat er nu ook een stuk geschiedenis afgesloten wordt,namelijk was Giovanni Hakkenberg de laaste drager van de MWO van het KNIL.
En ook nog militair in het oude KNIL.
Hakkenberg diende weliswaar in Nederlands-Indië maar was daarmee niet automatisch KNIL-militair. Hij was marinier. De laatst levende KNIL-militair met een MWO was denk ik Frits Jan Willem den Ouden. Hij is evenmin de laatste marinier met een MWO want Albert Hoeben is, voor zover mij bekend, ook nog steeds in leven. Ook Hoeben kreeg overigens zijn MWO voor acties in Nederlands-Indië.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

jimmy

Berichtdoor jimmy » 21 Feb 2013, 19:42

Ik lees dat hij zich voor WO2 aanmelde bij de marine in Nederlands Indie ,viel de marine dan niet onder het KNIL.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 21 Feb 2013, 19:59

jimmy schreef:Ik lees dat hij zich voor WO2 aanmelde bij de marine in Nederlands Indie ,viel de marine dan niet onder het KNIL.
Nee, er was maar één Koninklijke Marine en één Korps Mariniers, waarvan inderdaad wel delen in Nederlands-Indië gestationeerd waren. De KM viel onder het Departement van Marine. Het KNIL was daarentegen een echt koloniaal leger dat onder het Ministerie van Koloniën ressorteerde.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

arwanda1465

Berichtdoor arwanda1465 » 21 Feb 2013, 20:19

De uitvaart is voor een gedeelte te zien geweest, vandaag donderdag 21 februari 2013, in het NOS journaal van 18:00 uur op Nederland 1.

Kijk op uitzending gemist, zie link hieronder. Tijdframe van minuut 07:15 tot minuut 08:24.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1327711
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 22 Feb 2013, 08:24

Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Militaire-Willemsorde”