Klap op de schouder.

Luca11

Klap op de schouder.

Berichtdoor Luca11 » 29 Mei 2009, 19:58

Kan iemand uitleggen waarom het "slaan"tot ridder in Nederland niet gebeurt met een zwaard maar met een klap op de schouder met de valkke hand.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 16 Jun 2009, 11:33

ik heb geen duidelijke reden kunnen vinden waarom de vlakke hand en niet het zwaard wordt gebruikt. Wel zijn er verschillen in het "tot ridder slaan", afhankelijk van de desbetreffende ridderorde. Misschien uit praktische overweging? Dan moet HM eerst het versiersel opspelden, een stap naar achteren doen, vervolgens een zwaard trekken of aangereikt krijgen. En als HM zelf het zwaard zou trekken, dan zou ze in principe in uniform moeten verschijnen.

RD

Berichtdoor RD » 18 Jun 2009, 21:49

Een dame draagt en hanteert dus geen zwaard. Het is overigens verstandig van onze vorstinnen om geen ongelukken te willen maken...

Weet iemand of onze mannelijke vorsten in de 19e eeuw de ridderslag ook met de hand uitvoerden?

Ralfw

Berichtdoor Ralfw » 20 Jun 2009, 18:11

RD schreef:Een dame draagt en hanteert dus geen zwaard. Het is overigens verstandig van onze vorstinnen om geen ongelukken te willen maken...

Weet iemand of onze mannelijke vorsten in de 19e eeuw de ridderslag ook met de hand uitvoerden?

dus mogelijk in de toekomst als de Prins van Oranje Koning is wel...

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 20 Jun 2009, 21:57

Ralfw schreef:
RD schreef:Een dame draagt en hanteert dus geen zwaard. Het is overigens verstandig van onze vorstinnen om geen ongelukken te willen maken...

dus mogelijk in de toekomst als de Prins van Oranje Koning is wel...

Lijkt me niet, kijk maar naar deze foto --> http://www.onderscheidingenforum.nl/vie ... php?t=1260. Hierbij gebruikt prins Bernard ook geen zwaard.

(Nou moet ik wel bekennen dat ik er verder het fijne ook niet van weet).

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 21 Jun 2009, 09:01

Dat prins Bernard geen zwaard gebruikt, kan dat niet zijn omdat hij geen "koning" was?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Bram

Re: Klap op de schouder.

Berichtdoor Bram » 21 Jun 2009, 23:08

Wellicht ten overvloede, maar de Britse koningin slaat mensen wel met een zwaard tot ridder!

JMJansen

Berichtdoor JMJansen » 24 Jun 2009, 14:25

Bram schreef:Wellicht ten overvloede, maar de Britse koningin slaat mensen wel met een zwaard tot ridder!

Goed punt irt hetgeen eerder over vrouwen gezegd werd.

Ik denk dat (gevoelsmatig !) toenmalig koningin Wilhelmina en met name koningin Juliana (a) als vrouw misschien liever geen zwaard hanteerden en (b) iets meer wars van gewapend vertoon waren.

Gewapende exercitie is immers ook jarenlang uit de gratie geweest, voor de krijgsmacht. Pas sinds een jaar of 10 is men er weer echt mee bezig en dragen bijvoorbeeld bevelvoerende officieren weer steevast een sabel. Ik meen dat bgen Peer de Vries er weer voor ijverde.

Nogmaals, dit is mogelijk meer gevoel dan feit.

Thijs

RD

Berichtdoor RD » 24 Jun 2009, 23:59

JMJansen schreef:Gewapende exercitie is immers ook jarenlang uit de gratie geweest, voor de krijgsmacht. Pas sinds een jaar of 10 is men er weer echt mee bezig en dragen bijvoorbeeld bevelvoerende officieren weer steevast een sabel.

Als luchtmachtofficier heb ik altijd een sabel gedragen, wanneer ik een erewacht commandeerde. Bij de Koninklijke Landmacht is eerst de sabel weer teruggekomen in combinatie met het nieuwe, éénkleurige DT, dat met enige aanpassingen ook als ceremonieel tenue kan worden gedragen (zoals ook bij de Koninklijke Marine). De gewapende exercitie is niet weggeweest, zoals tijdens Prinsjesdag elk jaar is te zien, maar de kwaliteit van de exercitie laat door gebrek aan oefening nog wel eens te wensen over. Omdat beëdigingen, commandooverdrachten en medailleuitreikingen tegenwoordige veelvuldig in de openbaarheid plaatsvinden, lijkt dit misschien op een herleving van het militair ceremonieel.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 14 Mar 2010, 15:55

Volgens mij zit er tussen de Nederlandse regalia geen zwaard. Of wel?

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 14 Mar 2010, 16:09

ErikMuller schreef:Volgens mij zit er tussen de Nederlandse regalia geen zwaard. Of wel?

Nee, alleen:
- Kroon;
- scepter;
- rijksappel
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

johanherman

Berichtdoor johanherman » 14 Mar 2010, 20:23

De ridderslag of accolade in Nederland

De Nederlandse Ridderorden kennen weinig of geen ceremonieel en ook een ridderslag met een zwaard wordt niet gegeven. Alleen de Militaire Willems-Orde kent een bijzonder ritueel waarbij de Koning of Koningin de nieuwe Ridder met de vlakke hand stevig op de schouder slaat. Een handeling die door de overige aanwezige Ridders wordt herhaald. (Art.30 MWO)
Dit is wat ik kon vinden, JHV

Snowflake

Berichtdoor Snowflake » 18 Mar 2010, 09:50

Bij mijn weten is het traditie dat een ieder die bevorderd wordt 2 klappen op de schouders krijgt gevolgt door een sloot bier tussen de schouderbladen.

Althans zo kwam dat bij mijn eenheid regelmatig voor.

Lijkt mij dat HM niet met bier gaat gooien maar dat het tikje bedoelt is als schouderklop van goed gedaan zoals ook bij diverse militaire eenheden het geval is..

tamboer

Berichtdoor tamboer » 21 Feb 2011, 18:38

Henk-Willem schreef:
ErikMuller schreef:Volgens mij zit er tussen de Nederlandse regalia geen zwaard. Of wel?

Nee, alleen:
- Kroon;
- scepter;
- rijksappel

klopt , maar naast de regalia kennen we wel het rijkszwaard en de standaard met het rijkswapen

Rogier

Berichtdoor Rogier » 22 Feb 2011, 21:13

Het is slechts bij hoge uitzondering dat de Militaire Willems-Orde (zeker in de 3e en 4e klasse) is uitgereikt door een koning of koningin zelf. De uitreiking aan Marco Kroon was zo'n uitzondering. In artikel 30 van het Reglement op de Militaire Willems-Orde wordt alleen gesproken van "de autoriteit" die het ordeteken uitreikt. Dat Prins Bernhard die rol vaak op zich nam, komt m.i. voort uit zijn persoonlijke belangstelling en betrokkenheid en niet uit enige verbondenheid met het Koningshuis.
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 18 Mar 2011, 11:40

Onderstaande pagina is afkomstig uit het boek "Dispereert niet -met de Marnix vn St.Aldegonde bij de invasies van Noord-Afrika, Sicilië en Salerno" door kapitein H.W. Hettema, oud-gezagvoerder van de "Marnix van St.Aldegonde". Uitg. Scheltens & Giltay, Amsterdan, zonder jaartal (ca. 1946).

Kapitein Hettema werd door HM de Koningin op 20-01-1943 in de Nederlandse Ambassade te Londen gedecoreerd met de MWO4 (KB 14-01-1943 No.6) en verschillende andere zeelieden met "Bronzen Kruizen en Kruizen van Verdienste".
Na een uitgebreide toespraak door HM volgde het decoreren...

NB. Kapitein Hettema was in dienst bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland, hij zou later door de Britse regering ook worden gedecoreerd met de Distinguished Service Cross.
Bijlagen
img199.jpg
- sic Gloria transit Mundi -

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 18 Mar 2011, 13:16

Bron: "Beknopte geschiedenis der Nedrlandse Ridderorden" door P.J. s'Artillac Brill sr., Uitg. M.Nijhoff, Den Haag, 1951.
Bijlagen
img200.jpg

Roeland

Berichtdoor Roeland » 24 Mar 2011, 23:07

heeft het er niet gewoon mee te maken, dat het geen adelijk titel is maar een onderscheiding.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 25 Mar 2011, 00:53

Roeland schreef:heeft het er niet gewoon mee te maken, dat het geen adelijk titel is maar een onderscheiding.

Dat kan een reden zijn.

In de voorgaande reacties worden een aantal interessante vragen opgeroepen die best de moeite waard zijn te beantwoorden, maar dat vergt studie en studie kost tijd.

Zo stelt Marijn (16-06-09): Wel zijn er verschillen in het "tot ridder slaan", afhankelijk van de desbetreffende ridderorde.

Ik ben dan wel benieuwd welke verschillen hij heeft vastgesteld.

In mijn boekenkast heb ik geen antwoord op de gestelde vragen kunnen vinden en de protecollaire ceremonie wordt in de wettelijke teksten niet beschreven. We zouden ons dan moeten verdiepen in de ooggetuigenverslagen van dergelijke ceremonies.
Het gegeven dat vrouwen geen zwaarden hanteren neem ik voor kennisgeving aan, voor het tijdperk van de koninginnen hadden we koningen, die allen een militaire rang bekleedden, maar die (voor zover mijn informatie strekt) ook geen zwaard hanteerden bij de ridderslag.

Voorts denk ik, dat we niet de vergelijking moeten trekken met ceremonies zoals die in het buitenland werden/worden gevoerd, het Koninkrijk Nederland heeft z'n eigen tradities. In deze Nederlandse traditie is het dus interessant te onderzoeken hoe met name onder de regering van koning Willem I de opname in de ridderorden (Willemsorde en Orde van de Nederlandse Leeuw) werd vorm gegeven, waarbij ik ervan uitga dat latere ridderslagen zijn gebaseerd op de eerste ceremonies onder Willem I. Wellicht dat iemand bij het Kapitel, of aan het Hof die belast is met ceremonieel, meer informatie kan geven, want bij de ridderslag van Kroon zal deze vraag ook wel zijn gesteld.

Terug naar “Militaire-Willemsorde”