Veteranendag 28 juni 2008

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 23 Dec 2008, 03:00

Helemaal met je eens Arjan, maar dit is Nederland waar we het onmogelijke proberen te regelen en het mogelijke irrelevant vinden.

In Groot-Brittannië ligt het copyright (o.a. van onderscheidingen) bij de Kroon en van daaruit wordt het "Crown-Copyright" beschermd en bewaakt. Producenten van officiële (dapperheids) onderscheidingen die dergelijke decoraties reproduceren en voor "echt" verkopen worden opgespoord en (zo mogelijk) vervolgd. Zulke vervalsers zijn in het verleden meermaals voor de rechter gebracht, en dat lijkt me een goede zaak. De officiële medaille-producent Spink brengt replica's op de markt voor verzamelaars, maar die zijn voorzien van de ingeslagen of opgelegde toevoeging "Copy". Helaas is voor emblemen (waar een zelfde copy-right clausule op van toepassing is) die lijn niet strict doorgetrokken. Hierdoor worden verzamelaars wel benadeeld, zij kopen voor veel geld replica emblemen die feitelijk onder dezelfde bepalingen vallen, jammer. Als de overheid alleen al strikter de teruggave van bepaalde decoraties zou naleven (waar nu om pragmatische redenen van af wordt gezien), zou dat al een gevolg voor de markt hebben; bewust is afgezien van een borgstelling bij koninklijke onderscheidingen, of een systeem van individuele nummering van decoraties en het bijhouden van een numeriek-register (terwijl dat laatste praktisch niet eens moeilijk, alleen arbeidsintensief, is).

Ook de Staat der Nederlanden zou zijn rechten kunnen doen gelden, waardoor veel nadeel (i.c schade) kan worden voorkomen, maar blijkbaar is dit teveel moeite. Al in de jaren 80 heb ik hierover gecorrespondeerd met het Ministerie, maar zonder zelfs maar een antwoord. Men vindt het blijkbaar niet de moeite waard, terwijl het zo simpel is. Ook op dit front ontbreekt het (denk ik) aan deskundige opsporingsambtenaren, maar bovenal aan de (politieke) wil om de producenten en opdrachtgevers van zulke vervalsingen te willen vatten (terwijl men wel de illusie heeft het gebruik van bepaalde drugs door maatregelen te beperken).

I rest my case, maar met een zwaar gemoed temeer als ik de mensen die aan mij vragen of de zojuist aangeschafte decoratie origineel is of niet teleur moet stellen. Gelukkig zijn er ook handelaren die wel eerlijk zijn en zo'n fake terugnemen onder terugbetaling van de aankoopsom (maar waar blijft dan de fake?); anderzijds zijn er ook lichtzinnigen die denken dat ze voor 50 euro een origineel vliegerkruis kunnen kopen (behalve de geluksvogels die daarin slagen via bijv. Marktplaats).

Een forum kan aan die realiteit niets veranderen, hoe hard we ook "schande" roepen. Daarom is het belangrijk dat we dubieuze stukken aan de gemeenschap voorleggen en er een oordeel over vragen (voor zover dat via digitale weg mogelijk is). In Duitsland menen sommige handelaren de wijsheid in pacht te hebben, en hun certificaat van echtheid moet dan een waarborg zijn; of we in Nederland ooit zover komen is zeer de vraag, zeker als we het laten afhangen van handelaren en de overheid. De handel in onderscheidingen is een zaak van vertrouwen enerzijds en opportunisme anderzijds, wie van ons heeft geen leergeld betaald? Ook zijn we blijkbaar niet bereid dubieuze handelaren met naam te noemen en ze via dit forum weg de wind uit de zeilen te nemen (een gewaarschuwd mens telt immers voor twee...), en betrouwbare handelaren te roemen (voor hen een stimulans om door te gaan op de goede weg). Communicatie is de beste weg om mede-liefhebbers te helpen en de risico's te beperken (uit te sluiten zijn ze niet).

Joe

Re:

Berichtdoor Joe » 09 Nov 2009, 19:55

Bram schreef:Ach zie nu pas dat die goede heer op foto "veteranendag 3" een stuk of wat borststerren draagt (van voor mij totaal onbekende orden).

Ik vind het toch wel jammer hoor, mensen die menen dat dit een toegevoegde waarde heeft.

Misschien is het wel psychologisch trouwens? De jongere generatie veteranen ontvangt zo ongeveer 2 medaille's per uitzending (misschien voor sommigen ook wat 'apart') terwijl men vroeger zo goed als alleen de trouwe dienst medaille/jeneverkruis wist te behalen met het Vierdaagse kruis.

Mijn overgrootvader heeft zeer geruime tijd (bijna 40 jaar) dienst gedaan als Huzaar. Die heeft daar 4 onderscheidingen aan overgehouden. Tegenwoordig zouden er dat 6 zijn geweest ;-)

Trouwens...wat denkt men van deze miniatuur set voor een Koude Oorlog veteraan: http://www.members.lycos.nl/medaillewebshop/hobbies.html

Prachtig opgemaakte set !

Herman V

Re: Veteranendag 28 juni 2008

Berichtdoor Herman V » 29 Dec 2009, 11:15

Heren deskundigen,

Ik plaats een foto van een Nederlandse heer die ook wel eens gespot wordt op veteranenbijeenkomsten en dan vooral in het zuiden des lands. Ik vindt wel wat van deze man en ik vraag mijn mede forum genoten om hier eens goed voor te gaan zitten en na uitgebreide studie van de foto wat leuks te roepen.

De rode draad in de discussie wordt, is dit de Nederlandse super veteraan of is hij vooral goed bezig geweest met het leegkopen van e-bay en het zuigen op de duim??

NB: Ik ben via een ander forum door onze forumbeheerder dezes op deze heer attent gemaakt. Als je hem googled op zijn naam kom je al heel veel te weten over hem. Het is niet allemaal fantasie namelijk (maar veel wel).

En om alvast 1 reactie minder te krijgen: Ja Joe, het ziet er allemaal geweldig uit !!!

groeten
Herman V
Bijlagen
Kopie van Gerard.jpg

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 29 Dec 2009, 11:45

Nu springen toch wel de tranen in mijn ogen.
Schijnbaar kun je als prins prof. dr. en een afstammeling van de Mongoolse Djengis Khan, alles maken.
Ik ben wel benieuwd wat voor batons en "onderscheidingen" deze man draagt.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Dec 2009, 12:19

Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Rob van Munster

Berichtdoor Rob van Munster » 29 Dec 2009, 14:31

De scherpschuttersspeld heb ik ook op mijn uniform. Echter, ik heb alleen een blauwe PM (pistoolmitrailleur). Dat is de kleur die hoorde bij het voor de eerste keer behalen van de scherpschuttersgraad. Voor de tweede is een wit exemplaar voorhanden en voor de derde keer is een rood exemplaar.

Ik heb altijd geleerd dat een hoger exemplaar de oude vervangt. Deze heer heeft een PM voor de eerste keer en de derde keer op de speld zitten. Dat kan niet.

Het is wel mogelijk om een combinatie van graden te dragen (voor pistool, geweer en pistoolmitrailleur tegelijkertijd).

Zo, en dan nu kijken naar de rest.........

Joe

Berichtdoor Joe » 31 Dec 2009, 12:37

Dan toch maar even een reactie Herman :P
Ziet er inderdaad "geweldig" uit, maar heb zeker niet de illusie dat het daar allemaal mee staat ... of valt.
Fijne jaarwisseling voor alle forumleden toegewenst en kijk uit met vuurwerk want we hebben onze handen (en ogen) nog nodig, al was het alleen maar al om dit forum te kunnen blijven voeden. :lol:

Groeten,
Joe

Herman V schreef:Heren deskundigen,

Ik plaats een foto van een Nederlandse heer die ook wel eens gespot wordt op veteranenbijeenkomsten en dan vooral in het zuiden des lands. Ik vindt wel wat van deze man en ik vraag mijn mede forum genoten om hier eens goed voor te gaan zitten en na uitgebreide studie van de foto wat leuks te roepen.

De rode draad in de discussie wordt, is dit de Nederlandse super veteraan of is hij vooral goed bezig geweest met het leegkopen van e-bay en het zuigen op de duim??

NB: Ik ben via een ander forum door onze forumbeheerder dezes op deze heer attent gemaakt. Als je hem googled op zijn naam kom je al heel veel te weten over hem. Het is niet allemaal fantasie namelijk (maar veel wel).

En om alvast 1 reactie minder te krijgen: Ja Joe, het ziet er allemaal geweldig uit !!!

groeten
Herman V

Joe

Berichtdoor Joe » 26 Mar 2010, 21:27

Nu alle actief dienende militairen die uitgezonden zijn geweest dus ook als veteraan worden aangemerkt, vroeg ik mij af aan welke regelgeving zij moeten voldoen als zij in hun burgerkloffie naar hun veteranendag gaan.

Groeten,
Joe

Joe

Berichtdoor Joe » 16 Apr 2010, 18:17

Niemand die hier een antwoord op weet?

groet,
Joe

Tiger

Berichtdoor Tiger » 16 Apr 2010, 19:36

Joe,

je blijft ( actief ) militair, dus moet je je houden aan de tenuenvoorschriften zoals die gelden voor jouw krijgsmachtdeel.
En dat is voor sommigen al moeilijk genoeg :wink:

Groeten,
Marc.

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 16 Apr 2010, 19:59

eerst moet de wet nog gemaakt worden...

Sine Pari

Berichtdoor Sine Pari » 19 Apr 2010, 06:59

Wil geen oude koeien uit de sloot halen, maar wou toch even op de post van Herman V reageren. Toen ik de photo aanzag van de prins met groene baret gingen bij mij alle alarm klokken luiden. Als ik dan ook nog eens lees dat het hier om een Nederlander gaat kan ik enkel maar zeggen, BS! Ten eerste kan men enkelt als U.S. Army Special Forces (SF) soldier dienen als men Amerikaans staats burger is, iets dat zover ik begrijp niet het geval is. Dus het dragen van de long tab (SF schriftboog) en de groene baret is dus al verkeerd. Verder draagt geen zichzelf respecterende oud SF soldier zijn groenen baret met een group flash op een burger tenue. En zeer zeker niet met hier op een fantasie DUI, maar word enkel de groene baret met de flash en de daar toe behoorende DUI van de SF Association gedragen op burger tenue. Daartoe komt nog eens dat hij op zijn Silver Star een 'V' voor valor draagt, iets wat niet mogelijk is.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Joe

Berichtdoor Joe » 20 Apr 2010, 20:49

Beste Sine Pari,
wat is "DUI"?

groeten,
Joe

Sine Pari

Berichtdoor Sine Pari » 20 Apr 2010, 22:09

Sorry had niet bemerkt dat ik enkel de afkorting heb gebruikt. DUI staat voor Distinctive Unit Insignia, en is de eenhieds symbol in vorm van een metaal speldje, welke op de baret flash, de epauletten en boven de rechter borstzak gedragen word. Zo kan men zien bij wel onderdeel iemand zit. De DUI op baret en epauletten is echter niet altijd dezelfde als die die boven de rechter borstzak gedragen word.
DULCE BELLUM INEXPERTIS

You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Joe

Berichtdoor Joe » 21 Apr 2010, 20:21

ok. hartelijk dank voor de uitleg. Weer iets geleerd. :lol:
groeten,
Joe

Sine Pari schreef:Sorry had niet bemerkt dat ik enkel de afkorting heb gebruikt. DUI staat voor Distinctive Unit Insignia, en is de eenhieds symbol in vorm van een metaal speldje, welke op de baret flash, de epauletten en boven de rechter borstzak gedragen word. Zo kan men zien bij wel onderdeel iemand zit. De DUI op baret en epauletten is echter niet altijd dezelfde als die die boven de rechter borstzak gedragen word.

TomTom

Re:

Berichtdoor TomTom » 24 Apr 2010, 17:42

Bram schreef:Ach zie nu pas dat die goede heer op foto "veteranendag 3" een stuk of wat borststerren draagt (van voor mij totaal onbekende orden).

Ik vind het toch wel jammer hoor, mensen die menen dat dit een toegevoegde waarde heeft.

Misschien is het wel psychologisch trouwens? De jongere generatie veteranen ontvangt zo ongeveer 2 medaille's per uitzending (misschien voor sommigen ook wat 'apart') terwijl men vroeger zo goed als alleen de trouwe dienst medaille/jeneverkruis wist te behalen met het Vierdaagse kruis.

Mijn overgrootvader heeft zeer geruime tijd (bijna 40 jaar) dienst gedaan als Huzaar. Die heeft daar 4 onderscheidingen aan overgehouden. Tegenwoordig zouden er dat 6 zijn geweest ;-)

Trouwens...wat denkt men van deze miniatuur set voor een Koude Oorlog veteraan: http://www.members.lycos.nl/medaillewebshop/hobbies.html

Nou, die borststerren kun je kopen bij de "Prins" (zie verder in deze rubriek. Het zou "echte Mongoolse Onderscheidingen ` betreffen.
Overigens: de man met de borstster is NNG/veteraan -de rest van zijn medailles zijn onderscheidingen van de Unie van Veteranen,
Neem eens een kijkje op de site van de Koude Oorlogveteranen: de meest fantastische combinaties -alles door elkaar: trouwe dienst, 4-daagse, Duitse Schütze-schnuren en kruizen van de plaatselijke schutterijen.
Moge wij behoed worden voor de komende invasie "wannabee-vet's". Het schijnt dat de KO-veteranen daadwerkelijk een heel eind op weg zijn naar de veteranenstatus.

TomTom

Berichtdoor TomTom » 25 Apr 2010, 14:39

Herman V schreef:Heren deskundigen,

groeten
Herman V

Wat leuks roepen, Herman?
Ik ben de enige kleinzoon van Paus Pius XII en óók ik ben bezig met het schrijven van een boek: "de Bronskreet van het Lieveheersbeestje".

De man is kwestie ken ik al ruim 45 jaar. Er zijn inderdaad enkele "mongoolse genen" aangetoond, maar "men" laat dit liever in het midden omdat het onmogelijk voor 100 % kon worden aangetoond. Ook zijn deelname aan de Korea-oorlog staat niet onomstoten vast: zelfs Kol. bd Schreuder twijfelt hieraan.
Overigens: bij deze man kun je de op foto 3 afgebeelde borststerren kopen of ruilen tegen een schitterende medaille uit je eigen collectie. Of (zoals wellicht bij de man op foto 3) je krijgt hem in ruil voor een "bewonderende reportage" in een of andere veteranenblad en de plaatselijke pers.
De man opereert in Limburg (Horst) alwaar hij "resideert" als de enige afstammeling van de legendarische Dschengis Khan. Voor wat betreft het temperament van deze kroonprins: tot heden toe is er maar één 'wapenfeit' bij mij bekend -n.l. het met een shovel platrijden van een pui van het belastingkantoor te Arnhem. Niet écht een filosofische oplossing dacht ik zo. (Oorspronkelijk komt hij uit Arnhem, alwaar hij aan de kost kwam met kluswerk en het geven van Kempo-onderricht. In de plaatselijke en authentieke kroegen aldaar gonst het nog na van de fantasievolle schelmenstreken van deze man.)
En dan nog: CIA, Bundesgrenzschutz, Mossad, KGB???
"Motoragent 378" (uit de Eppo, héél lang geleden) ligt meer binnen zijn vaardigheden, vermoed ik zo.
Desalniettemin: ik heb zijn boek besteld.

Neemt niet weg, Herman: inderdaad een beminnelijk en kleurrijk figuur. Zou ik een voorkeur moeten geven voor een van de -helaas- zeer vele nepveteranen, dan voor deze man. Al is het maar vanwege de raadselachtige mythe rond om hem heen.
Laatst gewijzigd door TomTom op 26 Apr 2010, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

TomTom

Re:

Berichtdoor TomTom » 25 Apr 2010, 18:08

Ed van Engeland schreef:q.e.d. (and it serves him well!)

Sommigen overdrijven het en lopen dus in de gaten (letterlijk). Maar de veteranenscene is met name een wereld waarin sommige mislukte figuren hun frustraties kunnen uitkuren, omdat ze er gehoor en erkenning vinden (meer voer voor psychologen dan voor faleristen). De makke (!) ligt dikwijls bij de besturen die geen sluitende ballotage procedure hebben en de constatering, dat we (blijkbaar) geen sluitende boekhouding hebben van de veteranen. De bedoeling van het Veteranenplatform was om (echte) veteranen een plek te bieden waar ze strijdmakkers konden ontmoeten en de officiële erkenning konden vinden die ze zo lang was onthouden. Daarvoor is het wel van belang dat de "boekhouding" sluitend is, zodat iedereen die zich aanmeldt als veteraan kan worden geverifieerd a.d.h.v. zijn/haar staat van dienst (voor de status van veteraan). Het lijkt me niet zo ingewikkeld om ten minste die toets te kunnen plegen, maar dat lijkt soms te stuiten op de personele bezetting bij de bureaus die de antwoorden kunnen geven.
Als de politieke mantra is "we willen minder ambtenaren", is het onderzoek naar de carriëres van personen die zich aanmelden als vertraan een van de eersten die het onderspit delft, want dat onderzoek dient nauwelijks een politiek doel. De ambtenaren die dit doen, doen het "erbij", het is voor hen geen prioriteit (i.c. kerntaak). Bovendien is het maatschappelijk afbreukrisico laag (wat levert het de charlatans op, 10 biertjes en een erezetel bij de uitvoering van de lokale zangvereniging?).

Ik hoop niet dat deze discussie de status van ECHTE VETERANEN aantast, zodat iedereen in die scene die met speldjes en medailles rondloop als een charlatan wordt beschouwd. De meeste van die mannen zijn volledig ter goede trouw! Ze verdienen alle respect voor hun staat van dienst en dragen (met eer!) de medailles die hen van rijkswege zijn toegevallen (sommigen hebben zelfs recht op meer, want de systemen waren destijds ook niet altijd objectief en soms aan quota gebonden). Laten de uitzonderingen (want dat zijn het) dan niet hen, die oprecht zijn en die zich tooien met wat speldjes en zo, overschaduwen.

Ik wil de kwestie niet ridiculiseren, maar in vergelijking met andere kwesties die veel hoger op de (politieke) agenda staan zijn dit peanuts, tenzij (zoals dhr. Kruys terecht opmerkt) het de spuigaten uitloopt. Dan is 20.000 euro nog een forse boete in vergelijking met andere delicten, maar dat is een ander chapiter.

Ik neem diep mijn hoed af voor iedereen die werkelijk onder vuur is geweest en desondanks zijn opgedragen taken heeft uitgevoerd. Of hij daarvoor nu wel of geen medaille voor heeft gekregen. De gedragen medaille is daarvan in veel gevallen slechts een schaduw. Vandaar mijn eerdere advies, praat met de man en vel daarna je oordeel.

De moraal, voor mij als verzamelaar van foto's, is: don't trust any photo, at first account! Ook foto's kunnen, hoewel ze de weergave van een optische realiteit zijn, liegen over de kwaliteit van de "sitter" (geportretteerde), en "take nothing for granted". Maar dikwijls gaat achter een foto een wereld van "non descriptieve" informatie verborgen.

:roll: helemaal mee eens.

sgt2011

Berichtdoor sgt2011 » 03 Apr 2011, 13:57

Deze man is inderdaad te kleurrijk om geloofwaardig te nemen of te zijn.
Als je zijn naam googled komt hij er niet al te best vanaf en wordt zelfs
levendig gehouden op dat GeenStijl forum genaamd FOK!

Dschero Khan aka Gerard Karel Meijers: Nep commando & Fantast!

Kan iemand mij trouwens uitleggen of de gevechtsonderscheiding van
deze veteraan (L)mogelijk is aangezien dit een Amerikaanse onderscheiding is.

René

Berichtdoor René » 03 Apr 2011, 14:52

Kan iemand mij trouwens uitleggen of de gevechtsonderscheiding van
deze veteraan (L)mogelijk is aangezien dit een Amerikaanse onderscheiding is.

De Combat Infantry Badge (CIB) kan worden toegekend aan buitenlandse militairen.
O.a. de Korea veteranen die waren ingedeeld bij een Amerikaanse eenheid hebben de CIB ontvangen.
Maar ook de Nederlandse infanteristen die in Afghanistan ondersteuning hebben geleverd (als reserve eenheid van C-RC South) aan Amerikaanse eenheden hebben enige jaren terug de CIB ontvangen.

Nederlandse militairen mogen de CIB (en ook de equivalenten CMB en CAB) op het uniform dragen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 30 Aug 2011, 08:26

Afbeelding

Ditt is nou net een veteraan met alleen maar officiële onderscheidingen, vlnr.:

Lid in de Orde van Oranje-Nassau met de zwaarden
Herinneringsmedaille VN-Vredesoperaties
Herinneringsmedaille Rampenbrigade met gesp
Officierskruis
Inhuldigingsmedaille 1980
Vierdaagsekruis
UNPROFOR Medal
Herinneringsmedaille voor Buitenlandse Operaties (vermoedelijk met gesp UNPROFOR) (België)
Tunesische medaille

Terug naar “Overig nieuws”