Welke dapperheidsonderscheiding voor optreden Thalys?

RD

Welke dapperheidsonderscheiding voor optreden Thalys?

Berichtdoor RD » 23 Aug 2015, 11:30

Twee Amerikaanse militairen en twee burgers kwamen direct, ongewapend en met gevaar voor eigen leven in acties in de Thalys afgelopen vrijdag. Het gaat om de Amerikaanse student Anthony Sadler, de Britse zakenreiziger Chris Norman en de Amerikaanse mariniers Alek Skarlatos en Spencer Stone. Een Marokkaanse man laadde een AK47 en wilde daarmee de passagiers te lijf, hetgeen door de vier werd verijdeld.

De actie vond plaats op Frans grondgebied en de burgemeester van Arras reikte reeds medailles uit namens zijn stad. Natuurlijk moeten voornoemde helden passend worden onderscheiden, ik denk door Frankrijk en de mariniers misschien ook met een militaire dapperheidsonderscheiding. Voor welke onderscheiding komen zij in aanmerking en voor welke Nederlandse onderscheiding zouden ze zijn voorgedragen, wanneer het incident in ons land had plaatsgevonden?

Helden.JPG

Roel
Moderator

Re: Welke dapperheidsonderscheiding voor optreden Thalys?

Berichtdoor Roel » 23 Aug 2015, 15:12

Zou dit in Engeland voorkomen dan zou met denk ik voor de George Medal gaan. Mochten ze een Belgische of Franse Onderscheiding krijgen dan vermoed ik een Ridderorde.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 23 Aug 2015, 19:42

Nederland; Erepenning voor Menschlievend Hulpbetoon of het Ereteken voor Verdienste (de 2 marns) denk ik (want de man is niet geclassificeerd als vijand....al is dit op zich al een discussie waard natuurlijk!).
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Aug 2015, 22:19

Zojuist is bekend gemaakt dat het viertal tot Ridder in het Legioen van Eer van Frankrijk zal worden benoemd.
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 24 Aug 2015, 13:48

Bij deze een artikel met foto in de Standaard: IN BEELD. 'Jullie zijn de incarnatie van menselijkheid'. Toevallig kom ik net terugrijden uit België waar op de radio was dat ze ook een Belgische onderscheiding kregen. Ik kon het niet goed verstaan, iets met burgerlijke moed. Misschien deze (Burgerlijk Medaille voor moed en zelfopoffering)?

Verder eens met Iron Mike: in NLD zou dit de Erepenning voor Menslievend Hulpbetoon opleveren. Een enigszins vergelijkbaar voorbeeld hier.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Aug 2015, 14:36

Overigens is er een rectificatie geplaatst omtrent beide militairen; een was een National Guardsman en de andere een airman van de USAF.

Rogier

Berichtdoor Rogier » 24 Aug 2015, 15:27

De VVD wil dat de vier mannen die vrijdag in de Thalys van Amsterdam naar Parijs een aanslag voorkwamen, een Amsterdamse onderscheiding krijgen.

'Er zaten waarschijnlijk ook tientallen Amsterdammers in de trein die ongedeerd gebleven zijn door de actie van deze mannen', vertelt Marja Ruigrok, fractievoorzitter van de VVD Amsterdam. Om dat te bewerkstelligen gaat de partij donderdag aan de burgemeester vragen wat er mogelijk is. 'Onderscheidingen van de stad zijn vaak alleen bestemd voor Amsterdammers, maar dat laat ik graag aan de burgemeester', zegt Ruigrok.

Mocht de onderscheiding er echt komen dan is het nog maar helemaal de vraag of de Thalyshelden ook naar Amsterdam komen. 'Dat zou ontzettend leuk zijn, maar we kunnen ze natuurlijk ook doen toekomen.' Ruigrok vervolgt: 'We zijn ontzettend blij dat ze dit gedaan hebben, ook voor Amsterdam'.

Bron: http://www.at5.nl/artikelen/146511/vvd-wil-amsterdamse-onderscheiding-voor-thalyshelden
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 24 Aug 2015, 16:05

Inmiddels wil ook de PVV dat ze ook een hoge Nederlandse onderscheiding krijgen, zie PVV: onderscheiding voor Thalys-helden (De Telegraaf) Volgens de website van de PVV heeft Wilders er inmiddels ook al kamervragen over gesteld aan de Minister-President, minister van Algemene Zaken: http://www.pvv.nl/index.php/36-fj-relat ... elden.html

Tsja... Het is ze gegund hoor, maar als men vind dat iemand een onderscheiding verdient, draag ze dan in stilte voor en niet via de media. En al helemaal als dergelijke "voordrachten" van politieke partijen komen ligt een dubbele agenda voor de hand. Meer woorden wil ik er niet aan vuil maken.

RD

Berichtdoor RD » 24 Aug 2015, 20:04

Het was m.i. aan Frankrijk om deze mensen te decoreren en dat is bijzonder snel en goed gebeurd. Er zaten misschien wel dertig nationaliteiten in deze trein. Het lijkt mij niet nodig dat elk van deze landen een onderscheiding verleent, dat doet eerder afbreuk aan het Legion de Honeur.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Aug 2015, 11:04

Het antwoord op de kamervragen van de PVV is dat er GEEN Nederlandse onderscheiding zal komen voor deze mensen. Ik had dit persoonlijk ook niet anders verwacht immers; De terrorist is op Frans grondgebied overmeesterd, het bedrijf Thalys is voor een meerderheid Frans en.. Wat voor Nederland zeker belangrijk is. Ze hebben al een hoge onderscheiding ontvangen. Dubbel decoreren ligt niet in de Nederlandse stijl.
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 25 Aug 2015, 17:31

Roel schreef:Wat voor Nederland zeker belangrijk is. Ze hebben al een hoge onderscheiding ontvangen. Dubbel decoreren ligt niet in de Nederlandse stijl.

+1

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 26 Aug 2015, 12:21

De Amerikaanse militair Alek Skarlatos zal ook de Amerikaanse Soldiers Medal ontvangen.

Zonder afbreuk te willen doen aan de prestatie vindt ik persoonlijk een Franse, Belgische, Amerikaanse onderscheiding en een Erepenning veel voor één actie.
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 26 Aug 2015, 12:40

De Amerikaanse landmachtmilitair is door zijn thuisland inderdaad voorgedragen voor de Soldier's Medal. Zijn luchtmachtcollega krijgt waarschijnlijk een gelijkwaardige onderscheiding van de US Airforce (de Airman's Medal neem ik dan aan).
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/34482/Schietpa ... held.dhtml

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 28 Aug 2015, 14:25

De gemeente Amsterdam gaat de vijf mannen die vorige week in de Thalys van Amsterdam naar Parijs een aanslag verijdelden een bedankbrief sturen. De drie Amerikanen, een Brit en een Fransman wordt gevraagd langs te komen in het gemeentehuis als ze in de gelegenheid zijn, meldt Het Parool.

BRON: http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/a ... rief.dhtml
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Alex

Airman's Medal, Purple Heart, Soldier's Medal en Medal of Valor

Berichtdoor Alex » 18 Sep 2015, 09:29

Spencer Stone, a 23-year-old medic, was presented with the Airman's Medal, the highest non-combat award in the Air Force, and the Purple Heart for the hand and face injuries he received in tackling and choking the gunman, later identified as 25-year-old Ayoub El-Kahzzani. Air Force Chief of Staff Gen. Mark Welsh said earlier this week that Stone also will soon be promoted to staff sergeant.
The 22-year-old Skarlatos received the Soldier's Medal, the Army's highest non-combat award, and Sadler, a 23-year-old senior at California State University in Sacramento, received the civilian Medal of Valor, which was created after the Sept. 11, 2001, terror attacks.

Bron: http://www.military.com/daily-news/2015 ... emony.html
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Terug naar “Overig nieuws”