Onderscheidingen Cornelis Willem Ottevanger

Iron Mike

Onderscheidingen Cornelis Willem Ottevanger

Berichtdoor Iron Mike » 13 Aug 2015, 14:06

Vandaag viel mij iets op nadat ik een andere foto van Aoo bd C.W. Ottevanger voorbij zag komen (zie onder) aangaande zijn 100ste verjaardag. Overal wordt gesproken over zijn 5 onderscheidingen (en ook op alle andere foto's zijn deze te zien, bv op http://historiek.net/knil-veteraan-vier ... eek/51797/), te weten het Ereteken voor Orde en Vrede , de zilveren medaille voor 24 jaar Langdurige Trouwe Dienst, de Vaardigheidsmedaille van het Nederlandsch Indische Leger, de Schietprijs van het KNIL (model na 1936) en het Kruis van de Koninklijke Nederlandse Bond voor Lichamelijke Opvoeding voor betoonde marsvaardigheid (het Vierdaagsekruis).

De bijgevoegde foto (geen goede kwaliteit helaas) laat alleen 2 andere onderscheidingen zien; een OHK met 1 gesp en daarvoor een voor mij onbekende baton, welke enigszins lijkt op die van het BK, maar dan met 2 witte banen langs de blauwe middenbaan.

Iemand een idee waarom deze onderscheidingen zijn opgenomen in deze batonset?
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Re: Onderscheidingen Cornelis Willem Ottevanger

Berichtdoor Iron Mike » 13 Aug 2015, 14:07

Deze foto dus
Bijlagen
ImageResizeCAFZS09E.jpg

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Aug 2015, 17:25

De andere in zijn batonset zijn wellicht onofficiële verenigingsonderscheidingen? De eerste zou wellicht deze kunnen zijn (Kruis voor Koningschutter van de Nederlandse Bond van Vrijwillige Burgerwachten) de tweede kan ik zo niet thuisbrengen. Lijkt inderdaad op OHK maar er lijkt ook een smalle witte baan tussen de groene en de gele te zitten?
Aan de andere kant: als hij van 1934 af bij het KNIL zat, dan is een OHK op zich niet onlogisch. En mocht hij dat niet hebben ontvangen, dan komt hij wellicht alsnog in aanmerking voor het Oorlogsherinneringskruis.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Herman V

Berichtdoor Herman V » 13 Aug 2015, 19:18

Inderdaad, aparte baton die eerste. De tweede baton in de set is duidelijk het OHK met 1 gesp. De rest van de batongroep klopt feilloos, dus lijkt de kans groot dat de batonset van hemzelf is.

Ik heb even snel wat literatuur gechecked. Dhr Ottevanger staat niet vermeldt in de boeken BL-BK, VHK en VSOA. Die vallen af.
De eerste baton lijkt qua kleuren wel op de kleuren van het kruis waar Spraakverwarring mee komt, maar dat was m.i. een puur in Nederland uitgereikte onderscheiding en niet in Nederlands Indie, waar Ottevanger diende.

Kortom, mij een raadsel. Misschien de man zelf maar vragen te Bronbeek. Tenslotte is hij nog onder ons.

Grtn
Herman

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Aug 2015, 14:24

Herman V schreef:Kortom, mij een raadsel. Misschien de man zelf maar vragen te Bronbeek. Tenslotte is hij nog onder ons.

Misschien doe ik dat inderdaad wel! :D Is namelijk wel vreemd...

harry.hsm

Berichtdoor harry.hsm » 14 Aug 2015, 20:04

Volgens Ottevanger heeft hij een officier van een groep opstandelingen
omgelegd en heeft daarvoor het BK gekregen. Bron: Landmacht, 5e jaargang nummer 9, nov. 2007.
Een bevestiging heb ik nergens kunnen vinden.
Hebt U info over geb. en overl. data van een drager van een dapperheidsonderscheiding dan hoor ik het graag.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Aug 2015, 20:29

In de Databank dapperheidsonderscheidingen komt slechts één Ottevanger voor, J. Ottevanger (1918-1947), korporaal der mariniers, die voor een actie op Oost-Java een Bronzen Leeuw ontving, zie hier. Deze Ottevanger sneuvelde in 1947, zie hier, dat is dus iemand anders.

Als je echter op http://www.museumbronbeek.nl in de collectie zoekt op de naam "ottevanger" dan krijg je 3 hits, waaronder het bronzen kruis en het oorlogsherinneringskruis op naam van Sergeant-majoor Koninklijke Landmacht Cornelis Ottevanger, beide op 31 jul 2012 aan het museum geschonken.

Op "vrienden van Bronbeek" vond ik nog dit artikel over hem ter gelegenheid van zijn 99e verjaardag en dit artikel van zijn 100e verjaardag, beide met de nodige foto's.

Wellicht heeft hij vlak na terugkomst uit Indië z'n spange voor het laatst laten opmaken en Bronzen Kruis en Oorlogs-Herinneringskruis later nog ontvangen. Verder wordt hij in oudere publicaties aangehaald als sergeant-majoor bd maar is nu adjudant bd. Kennelijk is hem de vrij zeldzame eer te beurt gevallen een titulaire bevordering te krijgen.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 15 Aug 2015, 13:46

In 1 van de links die je bijvoegt komt de volgende foto voor. Blijkt de baton toch die van een Bronzen Kruis te zijn......

Grtn
Herman
Bijlagen
IMG_4739klB.jpg

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Aug 2015, 11:07

Volgens diverse bronnen is deze heer geen geregistreerde drager van het Bronzen Kruis. De batonset zal worden aangepast. Gezien de hoge leeftijd van deze heer zal hier verder geen vervolg aan worden gegeven.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 25 Aug 2015, 17:29

Roel schreef:Volgens diverse bronnen is deze heer geen geregistreerde drager van het Bronzen Kruis. De batonset zal worden aangepast. Gezien de hoge leeftijd van deze heer zal hier verder geen vervolg aan worden gegeven.

Lijkt me goed, ook het feit dat er verder geen vervolg aan gegeven wordt.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Nov 2016, 10:51

In de Defensiekrant van deze week staat een bericht dat Aoo bd Ottevanger op 3 november jl. op 101-jarige leeftijd is overleden. Zie https://magazines.defensie.nl/defensiek ... chten_nr22
Op de website van de Stichting Vrienden van Bronbeek staat inmiddels ook een uitgebreid "in memoriam": http://www.vriendenvanbronbeek.nl/3%20N ... Interv.htm

Terug naar “Overig nieuws”