Generaal onderzoekt stappen tegen onterecht dragen van odm

Roel
Moderator

Generaal onderzoekt stappen tegen onterecht dragen van odm

Berichtdoor Roel » 31 Okt 2014, 09:38

Diverse media hebben de afgelopen periode bericht over personen, vaak ex-medewerkers van Defensie, die in een verkeerd uniform lopen, compleet met medailles die hen niet toekomen. De berichten leidden onder andere bij brigadegeneraal Martin Wijnen tot reacties van verontruste defensiemedewerkers en veteranen. Men vroeg hem wat daar zoal aan gedaan wordt.

Wijnen laat daarom onderzoeken wat de juridische mogelijkheden zijn om het ongeoorloofd dragen van uniformen of onderscheidingen een halt toe te roepen. "Ik vind het verwerpelijk dat ex-medewerkers, ook als ze van onze brigade zijn, zich tooien met onderscheidingen die zij niet hebben ontvangen en dus niet horen te dragen. Dat doet afbreuk aan de glans van degenen die deze eretekens wél oprecht hebben verdiend", aldus de brigadecommandant.

Het kost echter tijd om de mogelijke juridische stappen zorgvuldig af te timmeren. “In de tussentijd hoop ik dat wij met z’n allen mensen die onrechtmatig het uniform of onderscheidingen dragen, aanspreken op hun gedrag. Ik doe dat in elk geval wel. Dat voorkomt dat mensen die het uniform misbruiken schijnbaar onopgemerkt blijven”, legt Wijnen uit.

Het dragen van het uniform door gewezen militairen die minimaal 15 jaar in dienst zijn geweest en eervol zijn ontslagen is een voorrecht waarvan slechts gebruik gemaakt mag worden als het uniform op de juiste wijze wordt gedragen. Het dienstvoorschrift 2-1593 'Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht' schrijft voor hoe het uniform gedragen dient te worden en wie welke onderscheidingen, hoofddeksels, emblemen en decoraties mag dragen. De brigadecommandant houdt deze richtlijn aan als hij mensen aanspreekt, ook als het mensen betreft die niet in actieve dienst zijn.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ben Benieuwd

Re: Generaal onderzoekt stappen tegen onterecht dragen van o

Berichtdoor Ben Benieuwd » 01 Nov 2014, 20:06

Hulde!

Terug naar “Overig nieuws”