Ontwerp Koninklijk Distinctief geslagen

Iron Mike

Ontwerp Koninklijk Distinctief geslagen

Berichtdoor Iron Mike » 11 Apr 2013, 16:59

Voor de militaire uniformen van aanstaand Koning Willem-Alexander is vandaag een speciaal ontworpen koninklijk distinctief, oftwel onderscheidingsteken, geslagen. Dat gebeurde bij Koninklijke Begeer BV in Zeist.

Koninklijke Distinctief.jpg

De koning doet bij zijn inhuldiging op 30 april afstand van zijn actieve militaire status. Wel mag hij als eervol ontslagen – en dus gewezen - militair een uniform dragen bij gelegenheden die hij ceremonieel en representatief acht. Het tenue is gebaseerd op dat van de vlag- en opperofficieren maar zonder rangonderscheidingstekens.
Op de plaats van galon of epaulet draagt hij dan het nieuwe Koninklijk distinctief, een wapenbeeld opgemaakt met de Rijksappel, het Rijkszwaard en de Scepter: 3 van de symbolen van de Koninklijke macht. Zij vormen een samensmelting van de beveiliging en verdediging en de waardigheid van de koning. Aan de totstandkoming van het distinctief werkten deskundigen op het gebied van militaire historie en ceremonieel samen.

Kroonprins Willem-Alexander is commandeur bij de marine en heeft een overeenkomstige opperofficiersrang bij de andere krijgsmachtdelen.

“Aangezien de Koning behoort tot de Nederlandse regering, kan ik geen actief dienend militair meer zijn”, zo zei hij in maart in een interview met de Defensiekrant. “Ik neem daarom ontslag maar blijf als Koning mijn trots voor en verbondenheid met de krijgsmacht uitdragen.”

Bron; Defensie
"If you've done it, it ain't bragging"

RbP

Re: Ontwerp Koninklijk Distinctief geslagen

Berichtdoor RbP » 28 Mei 2013, 14:14

En nu is er ook een Koninklijk Besluit waarin is vastgesteld waar/hoe het Koninklijk Distinctief op het (ceremonieel) uniform wordt gedragen.

Interessant daarbij is dat bij de Marine en de Luchtmacht wel een soort van (aanvullend) rangonderscheidingsteken wordt gehanteerd; bij de Marine de brede en smalle galon zoals die voor alle (marine) opperofficieren gebruikelijk is, bij de Luchtmacht een ("niet bestaande") dubbele brede galon. Waarschijnlijk ter indicatie dat de Koning wel "boven" de opperofficieren staat (anders is de mouw ook maar zo leeg).

Rob
Bijlagen
stb-2013-178 Koninklijk Distinctief.pdf
(285 Bytes) 92 keer gedownload
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Mei 2013, 17:51

Bedankt voor het posten van dit KB, RbP! De tekst en de tekeningen lijken te suggereren dat ZM, indien in uniform gekleed, uitsluitend het CT kan dragen. Er is immers geen uitvoering/uitmonstering voor andere tenues vastgesteld. Merk overigens op dat er ook geen uniform van de KMar bij zit.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 20 Jun 2013, 17:20

Hier zien we het vandaag in situ:

image.jpg

En de details:

image.jpg

En dit mag op deze site helemaal niet ontbreken, de nieuwe batons:

image.jpg

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Jun 2013, 07:12

Ik blijf het apart vinden dat de Koning het Grootkruis in de Militaire Willems-Orde mag dragen. Terwijl hij geen Ridder in de Orde is maar slechts Grootmeester van deze Orde.

Technisch gezien zal het zeker kloppen, Grootmeester is automatisch drager van het Grootkruis, zolang je deze functie hebt. Maar in mijn ogen blijft het vreemd.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Jun 2013, 08:10

Onderscheidingen Koning Willem-Alexander,

Nederland

1 Grootkruis in de Militaire Willems Orde
2 Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw
3 Grootkruis in de Huisorde van de Gouden Leeuw van Nassau

4 Grootkruis in de Huisorde van Oranje
5 Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier met cijfer XXV
6 Inhuldigingsmedaille 1980
7 Huwelijksmedaille 2002

8 Inhuldigingsmedaille 2013
9 Ridder in de Johaniter Orde van Nederland
10 Elfstedenkruisje

Buitenland

11 Grootkruis eerste Klasse in de Orde van Verdienste van de Bondsrepubliek Duitsland

12 Grootkruis in Kroonorde van België
13 Grootkruis in de Nationale Orde van het Zuiderkruis van Brazilië
14 Grootkruis in de Orde van Verdienste van Chili
15 Grootkruis in de Orde van de Olifant van Denemarken

16 Grootkruis in de Orde van Isabella de Katholieke van Spanje
17 Grootkruis in de Nationale Orde van Verdienste van Frankrijk
18 Grootkruis in de Orde van Mahaputera van Indonesië
19 Grootlint in de Orde van de Chrysanthemum van Japan

20 Grootkruis in de Orde van Wisam al-Nadha Jordanië
21 Grootkruis in de Orde van de Eikenkroon van Luxemburg
22 Grootkruis in de Orde van Burgerlijke en Militaire Verdienste van Adolf van Nassau van Luxemburg
23 Grootkruis in de Orde van de Azteekse Adelaar van Mexico

24 Grootkruis in de Orde van Sint Olaf van Noorwegen
25 Ridder met keten in de Saraphijnen Orde van Zweden
26 Grootkruis in de Orde van Chula Chom Klao van Thailand
27 Grootkruis in de Orde van de Bevrijder van Venezuela

Volgens diverse bronnen is de Koning ook Grootmeester van de Orde van Oranje-Nassau. Een Ridder Grootkruis in de Orde van Oranje-Nassau zie ik echter niet?

Verder moet de Koning nog meer onderscheiding hebben. Denk aan de laatste staatsbezoeken aan bijv. Brunei.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 21 Jun 2013, 14:19

Heel eerlijk; ondanks dat ik nog maar moet gaan zien hoe het Elfstedenkruisje eruit gaat zien als grootmodel-onderscheiding, vind ik het wèl een mooie baton!
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 21 Jun 2013, 16:47

Roel schreef:Ik blijf het apart vinden dat de Koning het Grootkruis in de Militaire Willems-Orde mag dragen. Terwijl hij geen Ridder in de Orde is maar slechts Grootmeester van deze Orde.

Technisch gezien zal het zeker kloppen, Grootmeester is automatisch drager van het Grootkruis, zolang je deze functie hebt. Maar in mijn ogen blijft het vreemd.
Ook draagt hij ook de Grootkruizen van de Orde van de Nederlandse Leeuw, de Huisorde van de Gouden Leeuw van Nassau en de Huisorde van Oranje (de Orde van Oranje-Nassau gek genoeg dan weer niet). Met dezelfde reden. Daarnaast blijft het toch ook wel apart dat hij de inhuldigingsmedaille 1980 draagt (hij was daarbij als kind van 13) en z'n eigen huwelijksmedaille en inhuldigingsmedaille. Goed beschouwd: de enige medailles die hij niet uit hoofde van zijn positie of functie als troonopvolger of staatshoofd ontving zijn het elfstedenkruisje en het officierskruis.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Rodman

Berichtdoor Rodman » 23 Jun 2013, 10:39

De vraag is maar of hij het officierskruis ook had behaald als hij geen troonopvolger was geweest....:)

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 24 Jun 2013, 22:00

Rodman schreef:De vraag is maar of hij het officierskruis ook had behaald als hij geen troonopvolger was geweest....:)

Dat is NIET de vraag. Als hij geen troonopvolger was geweest zou zijn, zou hij na zijn diensttijd bij de K.M. zeer waarschijnlijk nog tot zijn 42ste jaar reserveofficier zijn geweest. Dan had hij zeker ook het jeneverkruis gekregen.

Terug naar “Overig nieuws”