Liegen over medaille mag in VS

Henk-Willem
Moderator

Liegen over medaille mag in VS

Berichtdoor Henk-Willem » 29 Jun 2012, 12:57

Amerikanen mogen weer zeggen dat ze een militaire onderscheiding hebben terwijl dat niet zo is. Het Hooggerechtshof vindt het de vrijheid van meningsuiting belangrijker dan het beschermen van de integriteit van de militaire eretekens en oorlogshelden.

Het Hooggerechtshof verwierp met zes tegen drie stemmen de 'Stolen Valor Act', die in 2006 was aangenomen. Alleen liegen over een militaire onderscheiding om er geld mee te verdienen, blijft wel strafbaar.

Overwinning
De uitspraak is een overwinning voor Xavier Alvarez uit Californië. Die werd gekozen in het waterschap van de staat en zei dat hij de hoogste onderscheiding had, de Medal of Honor.

De FBI ontdekte dat Alvarez had gelogen over zijn onderscheiding. Hij werd veroordeeld tot het betalen van een boete van 5000 dollar en een taakstraf van 400 uur.

Volgens de advocaat van Alvarez zijn sinds de invoering van de wet in 2006 45 mensen aangeklaagd voor het liegen over de onderscheidingen.

American Civil Liberties Union
Veteranenorganisaties en twintig staten steunden de Amerikaanse overheid bij de rechtszaak tegen Alvarez. De man werd gesteund door de American Civil Liberties Union, de organisatie die opkomt voor de rechten van burgers.

BRON: NOS.nl
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Spraakverwarring

Re: Liegen over medaille mag in VS

Berichtdoor Spraakverwarring » 29 Jun 2012, 17:49

Henk-Willem schreef:Amerikanen mogen weer zeggen dat ze een militaire onderscheiding hebben terwijl dat niet zo is. Het Hooggerechtshof vindt het de vrijheid van meningsuiting belangrijker dan het beschermen van de integriteit van de militaire eretekens en oorlogshelden.
Merkwaardige definitie van meningsuiting lijkt me dan. Welke mening uit je als je claimt een onderscheiding te hebben die je niet daadwerkelijk hebt ontvangen? In Nederland is in ieder geval de claim dat je lid bent van een Nederlandse ridderorde strafbaar (WvS, art 435 lid 1) maar ik weet niet of daar ook ooit iemand voor vervolgd is.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 29 Jun 2012, 18:59

Perfect voorbeeld van het verschil tussen rechtspraak en rechtvaardigheid....schandalig
"If you've done it, it ain't bragging"

RbP

Berichtdoor RbP » 30 Jun 2012, 19:06

Spraakverwarring schreef:In Nederland is in ieder geval de claim dat je lid bent van een Nederlandse ridderorde strafbaar (WvS, art 435 lid 1) maar ik weet niet of daar ook ooit iemand voor vervolgd is.

Deze opmerking maakt precies duidelijk waar het over gaat.

Artikel 435, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht stelt namelijk dat met een geldboete van de tweede categorie wordt gestraft "Hij die zonder daartoe gerechtigd te zijn een Nederlandse adellijke titel voert of een Nederlands ordeteken draagt;

Aldus mag ook volgens de Nederlandse Wet iedereen zeggen dat hij bijvoorbeeld Lid in de Orde van Oranje Nassau is, zolang hij de ordetekenen maar niet draagt als hij daartoe niet gerechtigd is.

Overigens zie ik niet in waarom de leugen over de toekenning van een onderscheiding erger is (en wettelijk gestraft zou moeten worden), dan de leugen over andere kwalificaties. In het voorbeeld van de Amerikaan heeft hij die leugen geuit bij een sollicitatie naar een baan. Hoeveel mensen liegen c.q. verdraaien de waarheid in hun CV.

Het discussiepunt is eigenlijk: wie heeft er eigenlijk nadeel van de leugen; in juridische zin: welke belangen zijn met deze leugen geschaad?

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Jun 2012, 20:01

RbP schreef:Overigens zie ik niet in waarom de leugen over de toekenning van een onderscheiding erger is (en wettelijk gestraft zou moeten worden), dan de leugen over andere kwalificaties.
Het betreffende artikel zal neem ik aan in een tijd gemaakt zijn waarin gunsten die door de monarch werden verleend, zoals adeldom en ridderorden, maatschappelijk in een hoger aanzien stonden dan andere zaken. Overigens wordt het onterecht voeren van titels van advocaat, gerechtsdeurwaarder en academische kwalificaties even zwaar bestraft (zie lid 3 van dat artikel). Leuk te weten voor een gedecoreerde dat je, wettelijk gezien, kennelijk hetzelfde aanzien geniet als een advocaat. In oude tijden ongetwijfeld een hele eer maar tegenwoordig? Tja. :D

RbP schreef:Het discussiepunt is eigenlijk: wie heeft er eigenlijk nadeel van de leugen; in juridische zin: welke belangen zijn met deze leugen geschaad?
Goede vraag. Ik denk dat het aan de context ligt. Gebruik je onterecht titels, graden of onderscheidingen bij bv een sollicitatie dan lijkt me dat gelijk staan met oplichting of valsheid in geschrifte. Maar ik ben geen jurist.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Sine Pari

Berichtdoor Sine Pari » 11 Jul 2012, 22:47

RbP schreef:
Spraakverwarring schreef:In Nederland is in ieder geval de claim dat je lid bent van een Nederlandse ridderorde strafbaar (WvS, art 435 lid 1) maar ik weet niet of daar ook ooit iemand voor vervolgd is.

Deze opmerking maakt precies duidelijk waar het over gaat.

Artikel 435, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht stelt namelijk dat met een geldboete van de tweede categorie wordt gestraft "Hij die zonder daartoe gerechtigd te zijn een Nederlandse adellijke titel voert of een Nederlands ordeteken draagt;

Aldus mag ook volgens de Nederlandse Wet iedereen zeggen dat hij bijvoorbeeld Lid in de Orde van Oranje Nassau is, zolang hij de ordetekenen maar niet draagt als hij daartoe niet gerechtigd is.

Overigens zie ik niet in waarom de leugen over de toekenning van een onderscheiding erger is (en wettelijk gestraft zou moeten worden), dan de leugen over andere kwalificaties. In het voorbeeld van de Amerikaan heeft hij die leugen geuit bij een sollicitatie naar een baan. Hoeveel mensen liegen c.q. verdraaien de waarheid in hun CV.

Het discussiepunt is eigenlijk: wie heeft er eigenlijk nadeel van de leugen; in juridische zin: welke belangen zijn met deze leugen geschaad?

Rob
Je hebt in principe gelijk, maar het vreemde is dat alhoewel we voor de wet allemaal gelijk behoren te zijn, de vlieger niet opgaat. Als ik mij namelijk als politieagent of rechter voordoe, kan ik lang en breed schreeuwen dat het om vrijheid van meningsuiting gaat. Maar zoals gewoonlijk heeft de militair weer eens minder rechten, en word minder beschermd. Toch grappig dat juist de militair die bijdraagt aan de vrijheden en de rechten van een ieder hier, als een tweede rangs burger word beschouwd.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 12 Jul 2012, 23:11

Je hebt in principe gelijk, maar het vreemde is dat alhoewel we voor de wet allemaal gelijk behoren te zijn, de vlieger niet opgaat. Als ik mij namelijk als politieagent of rechter voordoe, kan ik lang en breed schreeuwen dat het om vrijheid van meningsuiting gaat. Maar zoals gewoonlijk heeft de militair weer eens minder rechten, en word minder beschermd. Toch grappig dat juist de militair die bijdraagt aan de vrijheden en de rechten van een ieder hier, als een tweede rangs burger word beschouwd.

Dit is natuurlijk maar ten dele waar, de wetsteksten gelden voor een ieder, ongeacht of je militair bent of burger. Voor een aantal beroepen geld een beroepsbescherming en daar mag je je niet voor uitgeven, ook niet met woord. Zo mag je jezelf niet voor rechter of politieagent uitgeven, dat zijn beschermde beroepsgroepen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld historicus, wat dat niet is. Of militair een beschermde beroepsgroep is durf ik niet 1,2,3 te stellen, maar ik dacht alleen voor wat betreft Actief Lidmaatschap Nederlandse Krijgsmacht. Het veteranenschap is niet beschermd.

Terug naar “Overig nieuws”