Prins William krijgt hoge onderscheiding

Henk-Willem
Moderator

Prins William krijgt hoge onderscheiding

Berichtdoor Henk-Willem » 30 Mei 2012, 14:16

Koningin Elizabeth geeft haar kleinzoon prins William een hoge onderscheiding ter ere van zijn 30ste verjaardag volgende maand.

De toekomstige Britse koning wordt binnen enkele weken benoemd tot ridder in de Orde van de Distel tijdens een officiële ceremonie in Holyroodhouse Palace in Edinburgh.

Tegenhanger
De Orde van de Distel is hoogste Schotse onderscheiding en is de tegenhanger van de Engelse Orde van de Kousenband, waarmee William enkele jaren geleden al werd onderscheiden.

De Koningin mag zelf bepalen aan wie ze de benoeming toekent. Voor de meeste andere benoemingen geldt dat die worden gedaan op advies van de premier.

Koningin Elizabeth besloot in 1987 dat ook vrouwen toegelaten konden worden tot de Orde, die nu bestaat uit 16 ridders en dames. Onder hen zijn ook andere leden van de Britse koninklijke familie: koningin Elizabeth, prins Philip, prins Charles en prinses Anne.

Het motto van de Orde is 'Nemo me impune lacessit', Latijn voor 'Niemand raakt mij ongestraft'.

BRON: NOS
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Henk-Willem
Moderator

Re: Prins William krijgt hoge onderscheiding

Berichtdoor Henk-Willem » 30 Mei 2012, 14:18

Is dit normaal in Engeland/Schotland dat leden van het koninklijk huis op hun 30ste deze orde ontvangen? Of is dit echt een verjaardagscadeautje omdat de koningin niks anders weet??
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Teus Mejan

Re: Prins William krijgt hoge onderscheiding

Berichtdoor Teus Mejan » 04 Jun 2012, 10:01

Als ik het mij goed herrinner, is het niet ongebruikelijk om de troonopvolgers te benoemen in de Grote Orden. De toekomstig vorst van het Verenigd Koninkrijk zal hij ter zijner tijd grootmeester van alle Britse Orden worden en dit vroegtijdige toetreden geeft hem mogelijk de gelegenheid om een beetje bekend te worden met het systeem en de gebruiken. Dus ik denk niet dat Elisabeth zowaar niets kon bedenken, maar ik denk dat ze zich op deze manier al bezig houdt met William onderricht tot toekomstig vorst.

Terug naar “Overig nieuws”