Oud-strijders boos om ‘nepveteranen’ in defilé

Roel
Moderator

Oud-strijders boos om ‘nepveteranen’ in defilé

Berichtdoor Roel » 01 Mei 2012, 07:00

Uit het NRC:

De geplande deelname van zelfbenoemde ‘Koude Oorlogveteranen’ aan het 5 mei-défilé in Wageningen zet kwaad bloed bij veteranen uit de Tweede Wereldoorlog. Ook deelnemers aan de missies in Irak en Afghanistan zien hun deelname absoluut niet zitten,schrijft De Telegraaf vanochtend.
Bij de belangenvereniging voor militairen die dienden tijdens de Koude Oorlog, Kovom, kunnen oud-militairen onofficiële onderscheidingen kopen. Die spelden ze tijdens het defilé op. De belangenvereniging probeerde een officiële status te verwerven, maar die poging strandde volgens de krant omdat tussen 1949 en 1991 nooit een oorlogshandeling is verricht.

Toch mogen de oud-militairen uit de Koude Oorlog dit jaar in het defilé meelopen. “Behalve bij de bevrijding, staan we ook stil bij het behoud van onze vrijheid. Daar heeft de Koude Oorlog een rol bij gespeeld”, zegt coördinator van het Comité 4 en 5 mei Wageningen in de krant. De deelname van de Kovom-groep wordt na afloop geëvalueerd, waarna wordt bepaald of die voor herhaling vatbaar is.

De glimmende ‘nepmedailles’ van de zogenoemde ‘Brezjnev-bestrijders’ roepen volgens de krant extra weerstand op bij de ‘echte’ veteranen die in een oorlog dienden. De onder bittere omstandigheden verdiende echte onderscheidingen zouden maar schraal afsteken bij de ‘fantasieonderscheidingen’ van Kovom. Met de nepmedailles zouden de ‘charlatans’ het applaus van de echte oud-strijders wegstelen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Teus Mejan

Re: Oud-strijders boos om ‘nepveteranen’ in defilé

Berichtdoor Teus Mejan » 01 Mei 2012, 15:14

Ik kan mij voorstellen dat dit soort gebruiken oud-strijders tegen de borst stuit. Als ik het goed lees, gaat het ook niet zozeer om dat er oud-militairen, die dienden tijdens de Koude Oorlog, meelopen in het defilé, maar vooral omdat er onofficiële medailles worden gedragen. Een duidelijk instructie vanuit de organisatie en een inspectie door datzelfde orgaan voorafgaande aan het defilé zou kunnen voorkomen dat onofficiële onderscheidingen gedragen worden.

Overigens mag de NRC en de 'gemiddelde nederlander' ook wel eens wat doen aan hun definities. De Korea-oorlog vond plaats tussen 1950 en 1954. En hoewel nooit officieel de oorlog is verklaard door Nederland aan Noord-Korea, was er duidelijk wel sprake van oorlogsgelijkende handelingen. Bovendien speelt het conflict rond Nieuw-Guinea nog later en ook zonder officiële oorlogsverklaring. Kortom, Nederland heeft in de periode 1949-1991 wel degelijk aan oorlogshandelingen deelgenomen of in ieder geval oorlogsgelijkende handelingen. Bovendien laat deze uitbreiding van de definitie o.a. de Libanon en Sinaï vredesmachten buiten beschouwing, waarbij vooral in Libanon nog een aantal militairen zijn gesneuveld tijdens oorlogshandelingen tussen twee strijdende partijen, waarbij Nederlandse militairen als derde partij bij betrokken raakte.

Dus met goede duidelijke richtlijnen en controle op het dragen van medailles door de organisatie en evt. de KMar zou deelname van in ieder geval een deel van de bovenbedoelde militairen, welke geen onofficiële of onwettig verkregen medaills of eretekens dragen, mijns inziens denkbaar zijn als het thema en doelstelling van het defilé dit toelaat.
Laatst gewijzigd door Teus Mejan op 02 Mei 2012, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 01 Mei 2012, 20:26

Tsja, Militaire Dienstplicht (eerste en navolgende oefening) was een feit, geen van de betrokkenen vroeg erom, er zijn geen bloedstollende noch levensbedreigende situaties aan verbonden (hoewel de capriolen die tijdens oefeningen zijn uitgehaald ook wel enige naam mogen hebben). Tijdens de Koude Oorlog hebben ook de nodige "dienstongevallen" plaats gevonden met alle verdriet bij de nabestaanden; strikt genomen was het geen oorlog, maar we waren er wel voor aan het oefenen en we waren ook paraat. Dankzij deze langdurige staat van paraatheid is (wellicht of mogelijk) een Europese oorlog afgewend; ik ben zelf ook destijds paraat "onder de wapenen geweest", zoals zovelen.
Zoals vaker, raakt dit thema aan het streven naar erkenning; plicht verwordt naar recht, in dit geval het recht op een status. Dit gaat voorbij aan de algemene termen die zijn gesteld voor de kwalificatie voor militaire herinneringsmedailles. Waarom? Ik weet het niet, waarschijnlijk vloeit het voort uit een algemeen begrip dat je iets terug geeft aan je vaderland of zo; een gedachte die sterk heerste na de 2de wereldoorlog, van: "poetsen en niet lullen". Een groep dienstplichtigen voelt dit als een miskenning en vanuit die gedachte is een particulier initiatief gestart om deze lacune te vullen.
Q.q. hebben deze medailles geen hogere waarde dan wat voor inofficiële medailles ook, maar voor de dragers vullen ze klaarblijkelijk een functie. Zoals een vertegenwoordiger van het Ministerie van Defensie eens tijdens een spreekbeurt verklaarde: Het knoopsgat wil versierd zijn. Met andere woorden, iedereen wil zich onderscheiden (mijn inetrpretatie). Hoe organisators van (egostrelende) evenementen daarmee omgaan is een ander verhaal, daarover heb ik geen mening, maar ik vind het jammer dat de "echte" veteranen zich blijkbaar zo keren tegen anderen die ook hun plicht vervulden (onder minder dramatische omstandigheden). "Brothers in Arms" geldt blijkbaar niet voor iedereen die 's Konings Wapenrok droeg, terwijl men er wel genoegen mee neemt dat erewachten en vaandelwachten worden uitgevoerd door militairen met minder gevechtservaring. Veel "actiemedailles" worden gedragen door (ex)militairen die ver van de gevarenzone verwijderd waren en buiten enig risico, alleen omdat de voorschriften het zo bepaalden.
Laten we daarom de dienstplichtigen die te goeder trouw zijn niet te hard vallen en ook hun gevoelens en behoefte om erkenning respecteren.
Iedere drager van een medaille weet zelf wel hoeveel opoffering hij/zij zich heeft getroost om deze te "verdienen". "Kinnesinne" zou nu juist ver verwijderd moeten zijn van het gemoed van de (ex)militair die weet wat hij/zij waard is.
- sic Gloria transit Mundi -

Teus Mejan

Berichtdoor Teus Mejan » 02 Mei 2012, 18:11

Het betoog van Ed snijdt zeker hout. De 'jongens uit de dienst' dienen net zo min vergeten te worden. Echter omdat de gemiddelde Nederlander nauwelijks tot geen verstand van ridderorden en medailles heeft, kan het dragen van onofficiële medailles de verwarring en daarmee de verontwaardiging van de veteranen echter vergroten.

Zoals eerder op dit forum al bericht ben ik daarom sterk voorstander van een betere voorlichting van alle Nederlanders. Als Jan-met-de-pet of Ali-met-de-jabbala het verschil kan zien tussen een Bronzen Kruis, een MWO en een Inhuldingsmedaille 1980, maakt het niet meer uit welke status een medaille heeft. Indien de hele bevolking het onderscheid kan maken, kan men ook onderscheid maken in de mate van erkenning en waardering.

Overigens maakt Ed een zeer goed punt over het belang van waardering:

"Elke menselijke samenleving wil bloeien en om dat te bereiken belonen of 'eren' wij hen die succesvol zijn
om zo anderen te stimuleren dat voorbeeld te volgen".

(P. Robinson Phd., Military Honour and the Coduct of War. From Ancient Greece to Iraq (London 2006). Vert. uit het Engels)

Zonder helden zijn we nergens. Als niemand z'n nek zou uitsteken, gaat de samenleving alleen maar achteruit. Het is daarom belangrijk om helden te hebben en vooral om aandacht aan hen te besteden. Niet alleen is dat een schouderklopje voor 'de held'. Op die manier kunnen we namelijk ook nieuwe generaties stimuleren en inspireren om ook hun nek uit te steken voor mensen of zaken die we belangrijk vinden. Ere wie ere toekomt om het goede voorbeeld te geven.

RbP

Berichtdoor RbP » 06 Mei 2012, 15:11

De discussie is zelfs Youp van 't Hek opgevallen; hij schrijft er het volgende over in zijn column in het NRC van bevrijdingsdag:

"... En ik dacht de hele wedstrijd een beetje lacherig aan de koudeoorlogsveteranen. ’s Ochtends had ik over hun clubje gelezen. Ze vinden zichzelf belangrijke veteranen omdat ze vanaf 1945 de vrede hebben bewaard. Er is een site waarop ze hun eigen medailles kunnen bestellen. Ik zag de hele tijd in gedachten hoe de ene koudeoorlogsveteraan bij de andere koudeoorlogsveteraan een medaille opspeldt en de held per ongeluk in zijn borst prikt. En dat de koudeoorlogsveteraan dan au roept, gaat huilen en zijn vrouw een pleister op zijn torso plakt. Dus toch nog gewond geraakt tijdens zijn carrière. Ik las dat de echte helden (ook de warmeoorlogsveteranen genoemd) niet willen dat de koudjes meelopen in het jaarlijkse defilé. Eerlijk gezegd snap ik dat wel.

Waarom ik dat dacht tijdens de kampioenswedstrijd? Omdat ik altijd van alles denk. Wanneer en hoe dan ook. Kan ook komen door het defilé van kampioensploegen in de rust. Of omdat voetbal oorlog is..."

Bron: NRC (http://www.nrc.nl/youp/2012/05/05/bloed-zweet-tranen/)
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Terug naar “Overig nieuws”