Jubilarissen bij EHBO Bergen op Zoom in het zonnetje gezet

Denk hierbij aan gemeentelijke onderscheidingen e.d.
Henk-Willem
Moderator

Jubilarissen bij EHBO Bergen op Zoom in het zonnetje gezet

Berichtdoor Henk-Willem » 14 Jul 2017, 13:59

In de voormalige kerk aan de Rembrandtstraat 52 te Bergen op Zoom zijn 16 mei een aantal jubilarissen in het zonnetje gezet. Drie van hen hebben de zilveren Tilanus onderscheiding, genoemd naar de oprichter van de EHBO: Dr. Tilanus, in ontvangst mogen nemen. Deze onderscheiding wordt uitgereikt aan mensen die veertig jaar lid zijn van de EHBO.

De Koninklijke EHBO vereniging afdeling Bergen op Zoom bestaat inmiddels 76 jaar. “Van het jazzweekend tot de wandelvierdaagse en evenementen in gebouw T, er zijn altijd een aantal mensen van de EHBO aanwezig”, aldus Carla Sperling, voorzitter en één van de drie instructeurs. Om lid te worden van de EHBO moet je eerst je diploma halen. Nadat het diploma behaald is dien je per jaar 8 herhalingslessen te volgen. Deze lessen worden op twee locaties in Bergen op Zoom gegeven, namelijk de Rembrandtstraat en de Zoomflat.

Jubilarissen
Dhr. Tack, Dhr. Hagenaars en Dhr. de Kok zijn door Martin Ton van het districtbestuur Zeeland en Bergen op Zoom verrast met de zilveren Tilanus onderscheiding voor 40 jaar lidmaatschap van de EHBO. Dhr. Tack is in 1977 lid geworden omdat de gemeente Bergen op Zoom destijds op zoek was naar vrijwilligers voor de EHBO. Hij heeft in de beginjaren wel meegeholpen met evenementen maar heeft zijn EHBO diploma voornamelijk gebruikt als hoofd BHV (bedrijfshulpverlening) bij Rijkswaterstaat. Op de vraag welke gebeurtenis hem is bijgebleven vertelt hij: “tijdens één van onze jaarlijkse oefeningen kwam er een kennis voorbij die dacht dat er een ernstig ongeluk was gebeurd en pas later begreep dat het om een oefening ging”.

Drenkeling
Dhr. Hagenaars is lid geworden van de EHBO nadat hij in Spanje iemand heeft gered die dreigde te verdrinken. Dhr. Hagenaars: “op dat moment dacht ik niet na en heb deze persoon op de kant geholpen. Na deze gebeurtenis wilde ik weten wat ik moest doen in dit soort situaties en heb mijn EHBO diploma gehaald”. Dhr. Hagenaars is bij vele evenementen, zoals de wandelvierdaagse van Halsteren en Bergen op Zoom, carnaval en de Sinterklaasintocht als EHBO’er aanwezig geweest. Ook tijdens zijn werk als metselaar kwam zijn EHBO diploma goed van pas. Als EHBO’er maak je soms ook moeilijke dingen mee. Dhr. Hagenaars: “ik heb ooit iemand gereanimeerd die uiteindelijk overleed, dat zijn gebeurtenissen die je niet meer vergeet”. Zijn favoriete evenement is de intocht van Sinterklaas in Bergen op Zoom. Ieder jaar geniet hij daar weer van.

Hulpverlening
Dhr. de Kok is destijds lid geworden van de EHBO omdat hij graag mensen wilde helpen. “Het is fijn als je weet wat je moet doen wanneer iemand hulp nodig heeft”, aldus Dhr. de Kok. Het Paasvoetbaltoernooi, het beachvolleybal en de wandelvierdaagse zijn evenementen waar hij als EHBO’er aanwezig is. Ook Dhr. de Kok was werkzaam in de bouw waarbij hij zijn EHBO diploma goed kon gebruiken. Sommige gebeurtenissen hebben een behoorlijke impact maar over het algemeen is het fijn als je mensen kunt helpen. Het Paasvoetbaltoernooi vindt hij erg leuk om te doen. Alle jubilarissen hopen nog lang mee te kunnen helpen als EHBO’er.

BRON: http://internetbode.nl/bergen-op-zoom/j ... zet-311741
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”