Johan (75) krijgt erepenning voor ruim 50 jaar vrijwilligerswerk bij brandweer

Denk hierbij aan gemeentelijke onderscheidingen e.d.
Henk-Willem
Moderator

Johan (75) krijgt erepenning voor ruim 50 jaar vrijwilligerswerk bij brandweer

Berichtdoor Henk-Willem » 13 Jul 2017, 12:06

'Brandweerman ben je voor het leven', zo is de leus bij de vrijwilligers in Kortenhoef. Dat geldt zeker voor de 75-jarige Johan Pot. Sinds 1959 is hij al lid van de plaatselijke brandweer en om dat te vieren kreeg hij afgelopen zaterdag een onderscheiding.

"Ik kreeg meteen een brok in mijn keel", vertelt Johan Pot aan Editie NL. Afgelopen zaterdag stond zijn straat vol met vrienden en familie die hem kwamen verrassen. Met loeiende sirenes werd Johan in een brandweerauto naar de kazerne gebracht, waar de grootste verrassing stond te wachten: een erepenning voor zijn ruim 50 jaar vrijwilligerswerk. Een penning die pas één keer eerder is uitgereikt in Nederland.

Vele taken
In al die jaren dienst, heeft Johan vele taken op zich genomen. In 1959 werkte hij als stratenmaker en begon daarnaast als vrijwilliger bij de brandweer. Hij begon als brandwacht, waarna hij later door ging als bevelvoerder en toen ondercommandant. Tegenwoordig staat Johan bekend als 'de oppasopa' van de brandweer.

"Als één van de brandweerlieden thuis is bij de kinderen en hij opeens wordt opgeroepen, dan wordt ik gebeld", vertelt Johan. Hij past dan op, zodat de kinderen niet alleen thuis zitten. En de kinderen in het dorp zijn behoorlijk op hem gesteld: "Sommigen zien mij vaker dan hun eigen opa."

'Het blijft leuk'
"Het werk heeft zijn ups en downs, maar de ups hebben de overhand", vertelt Johan. "En het omgaan met de mensen, en nu de kinderen, is de reden dat ik dit al zo lang met zo veel plezier doe."

Ook al heeft Johan nu een onderscheiding, hij blijft gewoon doorgaan met het werk. "Ik ben nog gezond van lijf en leven. De kazerne staat aan het einde van de straat en zolang ik daar kan komen zonder dat ik buiten adem ben, blijf ik dit werk voorlopig doen."

Johan_Pot11.jpg

BRON: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/johan ... -brandweer
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”