Heldin binnen de advocatuur krijgt Geuzenpenning

Denk hierbij aan gemeentelijke onderscheidingen e.d.
Henk-Willem
Moderator

Heldin binnen de advocatuur krijgt Geuzenpenning

Berichtdoor Henk-Willem » 13 Jul 2017, 10:59

De Kameroense advocate Alice Nkom krijgt maandag de Geuzenpenning uitgereikt. Ze maakt zich onsterfelijk door haar strijd voor homo-emancipatie in het Afrikaanse land.

Ze weet het nu al. Als de 72-jarige advocate Alice Nkom straks weer terug is in haar thuisland Kameroen, 5.000 kilometer verderop, is Vlaardingen nog steeds dichtbij. De Geuzenpenning, ze krijgt hem maandag uitgereikt, zal ze zo vaak als mogelijk opspelden. "Ik hoop dat mensen ernaar vragen en ik mijn verhaal kan vertellen.''

Nkom vertelt het drie dagen voorafgaand aan de uitreiking. Ze draagt kleding uit Kameroen, loopt op zwarte Crocs. De rode leeuw van Vlaardingen, afgebeeld op een banner achter de advocate, torent boven haar uit. Ze drinkt koffie uit een Vlaardingse kopje, zittend in de koffiekamer van het stadhuis.

De Kameroense is een heldin binnen de advocatuur. Ze maakte naam met haar strijd tegen de onderdrukking van homo's, lesbiennes en transgenders in het Afrikaanse land, dat grenst aan onder meer Nigeria.

Wereldberoemd
Haar strijd begon in 2003, toen ze een groepje Franse jongens ontmoette en hen moest vertellen dat ze zich vooral niet als homo's moesten 'gedragen'. Dat is immers verboden in Kameroen. Het brak haar hart en ging in tegen al haar rechtsgevoel. "Hoe kan ik verder leven wanneer het voor anderen strafbaar is om gelukkig te zijn? Het is pure discriminatie. Deze strijd moeten we winnen.''

Wereldberoemd is haar zaak met Jean-Claude Roger Mbede. De man zei per sms dat hij van een andere man hield en belandde in de gevangenis. Daar kreeg hij onder meer een anaal onderzoek. De strafmaat: 36 maanden onvoorwaardelijke celstraf.

De Geuzenpenning - ze krijgt hem uitgereikt met collega-advocaat Michel Togué, die gisteravond laat pas in Vlaardingen arriveerde -gaat haar helpen in de strijd tegen dit onrecht, denkt ze. "Men gaat hier volop over praten. Ik hoop dat het mensen wakker gaat schudden. Dat andere advocaten me ermee zien lopen denken: als die vrouw van 72 kan, kan ik het ook. Het punt is dat veel collega's bang zijn.''

Zij niet. Dat kán niet. Dan nemen haar tegenstanders Nkom niet meer serieus.

"Het leven ligt al achter me. Maar dit werk zal ik altijd blijven doen. Ik kán niet leven met de gedachte dat ik superieur zou zijn ten opzichte van niet-hetero's. Dat vind ik verschrikkelijk. Ik wil een positieve bijdrage leveren aan het leven, dat zit verankerd in mijn ingewanden. Dit is mijn levensdoel.''

Historie Penning: van Richard Gere tot miljonairskoppel
De Geuzenpenning wordt jaarlijks door stichting Geuzenpenning in Vlaardingen uitgereikt als eerbetoon aan personen en organisaties die zich inzetten voor de mensenrechten en zich verzetten tegen dictatuur, discriminatie en racisme. De stichting is opgericht door voormalige Nederlandse verzetsstrijders die actief waren in de Tweede Wereldoorlog. De beroemdste winnaar is de Amerikaanse acteur¿Richard Gere, die de penning in 2005 kreeg uitgereikt. Gere kreeg de onderscheiding omdat hij zich met zijn Internation¿Campagin for Tibet (ICT) inzet voor de vreedzame strijd van de¿Tibetanen. ICT rapporteert onder meer over de religieuze onderdrukking van de Tibetanen en probeert met China een vreedzame oplossing te bereieken. Vorig jaar ontving het miljonairskoppel Regina en Christopher Catrambone de onderscheiding voor het redden van bootvluchtelingen. De filantropen gooiden hun leven om, nadat zij tijdens een zonovergoten cruisevakantie een winterjas zagen dobberen in zee. De tocht die zij voor de lol maakten, bekochten duizenden vluchtelingen met hun leven, besefte het stel.

BRON: http://www.ad.nl/rotterdam/heldin-binne ... ~aa19a787/
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”