'Oude' brandweermannen gehuldigd voor jaren van trouwe dienst

Denk hierbij aan gemeentelijke onderscheidingen e.d.
Henk-Willem
Moderator

'Oude' brandweermannen gehuldigd voor jaren van trouwe dienst

Berichtdoor Henk-Willem » 02 Jun 2017, 07:50

Een bijzondere onderscheiding is zaterdag bij de Nieuwegeinse brandweer uitgereikt aan Hans van der Haar en Gerard Koekman voor hun 45-jarig dienstverband. 45 jaar is bijzonder, want een onderscheiding voor zo veel dienstjaren bestaat pas sinds halverwege 2016.

De 'oudjes' uit Vreeswijk zijn apetrots, want ze zijn enkele van de oudste brandweermannen van Nederland met het langste aantal dienstjaren. Eigenlijk had Hans van der Haar (67) de onderscheiding twee jaar geleden moeten krijgen. Toen was het precies 45 jaar geleden dat hij als 'broekie van 19' bij de brandweer in Vreeswijk kwam. ,,Ik begon er als vrijwilliger, maar groeide al snel door naar beroeps'', zegt hij. ,,Nu ben ik nog steeds brandweervrijwilliger en ben één van de oudste brandweermannen van Nederland. Zeker van de post Nieuwegein-Zuid. Op oefenavonden zet ik koffie voor de jongens en ik bestuur nog regelmatig een brandweerauto. Bezig zijn met techniek vind ik interessant.''

Wie zo veel jaren bij de brandweer zit, heeft veel verhalen. Van der Haar noemt er een paar, maar het meest bijzondere van zijn werk vindt hij de hulp die hij en zijn collega's kunnen bieden aan slachtoffers. De flatbrand in Nieuwegein vlak na kerst van zeven jaar geleden, waarbij een peuter van 4 overleed staat nog altijd op z'n netvlies gebrand. ,,Dat vergeet je je leven niet. Daar ben ik weken van slag van geweest.''

Zijn collega Gerard Koekman (63) vult aan: ,,De brandweer staat bekend als een mannenwereld waar niet over emoties wordt gepraat. Tegenwoordig is dat beter geregeld met allerlei praatgroepen. Ik herinner me een auto-ongeluk begin jaren 80 aan de Jutphasestraatweg. Een bekende van mij was het water ingereden en verdronken. Over je gevoel praten deed je niet. Nu kan dat wel en dat is heel positief. Want we zijn ook gewoon mensen.''

Koekman wil nog lang bij de brandweer blijven: ,,Elk jaar krijg je een test en een intensieve conditietraining. Ik kom er nog steeds glansrijk doorheen. Dus zolang ik gezond en energiek ben, blijf ik graag hulp bieden aan mensen die het nodig hebben. Want dat is waarom ik brandweerman ben geworden.''

BRON: http://www.ad.nl/utrecht/oude-brandweer ... ~a14aa8fc/

download (1).jpg
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”