Heldenduo onderscheiden

Denk hierbij aan gemeentelijke onderscheidingen e.d.
Henk-Willem
Moderator

Heldenduo onderscheiden

Berichtdoor Henk-Willem » 06 Okt 2010, 07:59

DEVENTER - Ze visten vorige zomer met gevaar voor eigen leven twee drenkelingen uit de Noordzee. Voor deze levensreddende daad werden vader en zoon Van Zomeren uit Deventer gisteren als helden ontvangen op het stadhuis.

Van het Carnegie Heldenfonds kregen de twee een onderscheiding. ,,Wat me nog steeds bijstaat is die zuigende kracht van de zee. En het aparte gevoel toen ik me in het water ineens even realiseerde dat ik met m'n zoon probeerde twee mensen te redden'', zegt vader Reinder.

Die zomerdag sloegen pa en zoon op vakantie aan de Noord-Hollandse kust een balletje op het strand, toen ze plotseling in de verte 'help' hoorden. Een man, al behoorlijk op leeftijd, was op een meter of veertig voor de kust onwel geworden en in de problemen geraakt. Net als een vrouw die bij de man hoorde. Reinder en Robbie schoten te hulp en slaagden er met veel moeite in de drenkelingen samen uit het water te redden. Het was echt kantje boord, zegt Reinder. ,,Op een gegeven moment dacht ik dat we los moesten laten. Ik was bang dat we er anders met z'n vieren aan zouden gaan. Het was zó zwaar en de stroming was zo sterk.''

Als door een wonder werden de vier op dat moment door een golf in een richting gedreven waar door de ligging van een zandbank de stroom minder sterk was. Reinder, met zelfspot: ,,Toen we op het strand aankwamen dacht het ambulancepersoneel eerst dat ik de drenkeling was, zo uitgeput was ik.'' Zoon Robbie, een actieve reddingszwemmer, was er beter aan toe. Reinder: ,,Zoiets doet achteraf wat met je, hoor, het is ingrijpend. Toen ik later op de duinen naar de zee keek voelde ik weer die stroming, die zuigende werking van de zee, die fataal kan zijn.''

Ze herinneren zich ook nog het bizarre beeld dat een stuk of veertig mensen aan de kant niet konden of wilden ingrijpen en met mobieltjes de reddingsactie vastlegden. De Van Zomerens niet. ,,Toen we die hulpkreten hoorden keken we elkaar aan en sprongen in het water. We bedachten ons geen moment. Daar denk je niet over na, heel vreemd eigenlijk.''

BRON: De Stentor
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Terug naar “Overige Nederlandse onderscheidingen”