1e Luchtmacht penning voor levensreddende handelingen

oa de Bronzen Leeuw, Vliegerkruis, Kruis van Verdienste, Bronzen Kruis, etc.

Voor de Militaire Willems-Orde zie Ridderorden.
tuppie65

1e Luchtmacht penning voor levensreddende handelingen

Berichtdoor tuppie65 » 21 Mei 2008, 21:30

De Luchtmacht heeft als tegenhanger van het rode erekoord de Luchtmachtpenning voor levensreddende handelingen ingesteld

hier de primeur van het eerste exemplaar uitgereikt aan Cadet van Harten
van de KMA.
Deze Cadet zit pas vanaf februari op de KMA.

2 landmacht collega's ontvingen voor dezelfde daad het rode erekoord

Afbeelding

De penning is geheel verguld

Afbeelding

Cadet van Harten

Afbeelding

de penning (achterzijde)

Betrokkene ontving deze penning nadat een collega cadet een hartstilstand kreeg tijdens een sportles.
Betrokkene bedacht zich geen moment en paste samen met 2 landmacht cadetten direct reanimatie toe.
Hiermee hebben ze het leven gered van een mede cadet. (deze maakt het inmiddels weer goed)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Mei 2008, 21:55

Zeer interessant! Bedankt voor het plaatsen van deze unieke info!

Mooi dat deze man een beloning heeft gekregen!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 22 Mei 2008, 16:33

Heel erg bedankt voor de info!

RD

Re: 1e Luchtmacht penning voor levensreddende handelingen

Berichtdoor RD » 30 Jun 2008, 01:50

tuppie65 schreef:De Luchtmacht heeft als tegenhanger van het rode erekoord de Luchtmachtpenning voor levensreddende handelingen ingesteld

Wat goed van deze cadet, maar wat jammer dat het een legpenning betreft, waar je weinig mee kunt. Zo'n militair mag van mij best iets op zijn uniform.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 25 Okt 2008, 14:38

"misschien" goed nieuws voor toekomstige "helden", de Klu bekijkt of ze ook het Erekoord kunnen gaan invoeren. (staat nog wel in de kinderschoenen)

Ik hoop als luchtmachter dat het dan een luchtmachtblauwe wordt,"het "blauwe Ere koord".

Hurkvanden

Re:

Berichtdoor Hurkvanden » 07 Mar 2011, 11:47

tuppie65 schreef:"misschien" goed nieuws voor toekomstige "helden", de Klu bekijkt of ze ook het Erekoord kunnen gaan invoeren. (staat nog wel in de kinderschoenen)

Ik hoop als luchtmachter dat het dan een luchtmachtblauwe wordt,"het "blauwe Ere koord".

dit jaar komt hij er aan
het Ere-koord KLu.
lichtblauw/met goud draadvoorzien van een goude nestel pen

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 15 Mar 2011, 20:46

waarom weer een nieuwe onderscheiding,
ik snap dit echt niet.

bekijk dit soort dingen krijgsmacht breed... denk ik dan.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 03 Jun 2011, 09:05

Helemaal mee eens... inmiddels hebben de krijgsmachtonderdelen meer speldjes en tierelantijnen naast de medailles dan een scouting club

René

Berichtdoor René » 03 Jun 2011, 09:15

Ik ben van mening dat door het invoeren van een blauw erekoord als KLu-tegenhanger van het rode erekoord er meer eenduidigheid komt in het systeem van toekenningen.

Dat de verschillende krijgsmachtdelen in dit geval wel een verschillende kleur gebruiken vind ik persoonlijk niet storend en wel passend.
Juist het feit dat er verschillende beloningen zijn (penning, koord, certificaat, etc.) voor dezelfde loffelijke handeling maakt het beloningssysteem onduidelijk.

De opmerking
inmiddels hebben de krijgsmachtonderdelen meer speldjes en tierelantijnen naast de medailles dan een scouting club
deel ik niet.
Hoewel er wel voor vele zaken een speld oid bestaat mogen er slechts een zeer beperkt aantal gelijktijdig op het uniform gedragen worden. Daarmee wordt (terecht!) voorkomen dat het uniform op een 'kerstboom' gaat lijken.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 03 Jun 2011, 13:38

Hoi René,

Ja, er zijn richtlijnen, maar die vertalen zich niet echt naar de praktijk. Als je her en der op het forum naar foto's kijkt zie je dat sommige militairen (ik neem het voorbeeld van een elders op het forum afgebeelde KMar-ow) zich helemaal volprikken met speldjes en snoeren, om maar niet te spreken over de hoeveelheid batons en medailles die niet op de uniform gedragen mogen worden (marsen van Diekirch, Bern, IJzer, MESA, etc., Amerikaanse schietspelden en -medailles, etc. en als bloody limit een Airborne Wandeltocht medaille die ik bij een NATRES-sergeant in de modelgroep opgemaakt heb gezien).

Met name bij de KL en de KMar is een grote verscheidenheid aan brevetten en insignes te dragen op het pak. Sommige van die spelden (schieten met persoonlijke wapens, klimmen en duiken bijvoorbeeld) hebben in mijn ogen weinig toegevoegde waarde. Die zouden ook alleen als certificaat uitgereikt kunnen worden.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat het verschil in de manier van beloning (getuigschrift, snoer, penning, medaille) opgeheven moet worden. Persoonlijk ben ik er voor dat dat op ministerieel niveau gebeurd met eenduidige onderscheidingstekens (en dus niet per krijgsmachtonderdeel) en dat daarmee geconformeerd wordt naar bestaande penningen en medailles (Mij Redding van Drenkelingen, Carnegie Heldenfonds, NODE, etc.) in plaats van weer nieuwe zaken in het leven roepen. Ik meen ook dat dat een van de aanbevelingen was van het Rapport Herziening Decoratiestelsel van Defensie.

René

Berichtdoor René » 04 Jun 2011, 10:18

Beste Erik,

Ik ga helemaal met je mee wanneer het gaat om de wijze waarop sommige militairen zich vol hangen met speldjes, koorden en niet-officiële batons.
Ik ben van mening dat deze personen hierop dienen te worden aangesproken.
Feit is echter dat veel leidinggevenden zelf geheel niet op de hoogte zijn van de geldende regels m.b.t. het dragen van onderscheidingstekens, waardoor zij niet zien dat sommige uiterlijkheden niet zijn toegestaan.

Gezien de regels omtrent de hoeveelheid emblemen/insignes die gedragen mogen worden op het uniform (max. drie vaardigheidsbewijzen op de uniformjaszakken) heb ik persoonlijk niet zoveel moeite met alle verschillende emblemen/insignes. De door jou, als voorbeeld, aangehaalde emblemen zijn veel de eerste die afvallen, wanneer bijv. de MLV of ZMV speld mag worden gedragen.
Ook ken ik veel militairen die genoemde emblemen weliswaar mogen dragen, maar dit niet doen en het uniform 'leeg' laten.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Terug naar “Onderscheidingen voor Dapperheid”