Onderscheiding "Voor betoonde moed en trouw"

oa de Bronzen Leeuw, Vliegerkruis, Kruis van Verdienste, Bronzen Kruis, etc.

Voor de Militaire Willems-Orde zie Ridderorden.
eepionier

Onderscheiding "Voor betoonde moed en trouw"

Berichtdoor eepionier » 20 Nov 2014, 12:37

Beste forumleden,

Ik ben bezig met een onderzoek naar H.W. (Harry) Burgers. Hij was geboren in Valburg (Gld) op 13 januari 1917. In 1943 organiseerde hij in Zuid-Limburg de Raad van Verzet, een van de (landelijke) verzetsgroepen die zich met name met acties als sabotage e.d. bezighielden. Na de bevrijding van Geleen op 18 september 1944 trad hij, net als veel andere verzetsmensen, toe tot de Stoottroepen Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten die op 2 januari overging in de Koninklijke Landmacht als Regiment Limburg Stoottroepen.
Na volgen van de kaderschool en opleiding in Vught en Harskamp werd hij commandant van 4e compagnie, 1e bataljon Regiment Stoottroepen (zonder "Limburg").
In oktober 1945 vertrok dit bataljon met de Alcantara naar Indië.
In heel korte tijd werd hij (stapsgewijs) bevorderd tot majoor op 1 september 1946.
Op 27 mei 1947 kwam hij met nog twee andere officieren om het leven tijdens mijnopruimingswerkzaamheden en ligt begraven op het ereveld Candi bij Semarang.
In een dagboek van een militair van een ander legeronderdeel werd hij beschreven als iemand met een "roekeloze moed".
Na de oorlog is in Geleen een verzetsmonument opgericht en ter gelegenheid daarvan werd een boekje uitgebracht.
Op een pagina staat dat Harry Burgers was begiftigd met de "onderscheiding voor betoonde moed en trouw".
Die onderscheiding kan ik echter nergens terugvinden.
Kan iemand mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,

eepionier
Geleen

Spraakverwarring

Re: Onderscheiding "Voor betoonde moed en trouw"

Berichtdoor Spraakverwarring » 21 Nov 2014, 10:25

Een onderscheiding "voor betoonde moet en trouw", dat kunnen er verschillende zijn. Ik denk dan aan bijvoorbeeld het Bronzen Kruis of het kruis van Verdienste. De meeste dragers van een dapperheidsonderscheiding zijn wel bij name bekend, maar deze persoon is niet te vinden in de lijsten van gedecoreerden op deze website. Ook de pagina over hem in het slachtofferregister van de oorlogsgravenstichting (zie hier) geeft geen aanvullende informatie. Dat wil niet zeggen dat er geen onderscheiding is toegekend, maar de kans is wel vrij klein.

Wellicht loont het de moeite om bij defensie zijn staat van dienst op te vragen, meer informatie daarover is te lezen op http://www.defensie.nl/onderwerpen/arch ... onsarchief

Succes!
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

eepionier

Re: Onderscheiding "Voor betoonde moed en trouw"

Berichtdoor eepionier » 21 Nov 2014, 15:41

Bedankt voor de info.
Ik ben al in Kerkrade geweest (voormalige B.R.I.O.P.) en daar het dossier van H.W. Burgers ingezien en fotokopieën gekregen.
Er wordt niet gerept over de bovengenoemde onderscheiding. Hij kreeg wél (bijna op de dag 3 jaar na zijn sneuvelen!) in 1950 postuum de machtiging tot het dragen van het Ereteken voor Orde en Vrede.
Mogelijk dat bij het maken van het herdenkingsboekje iemand een fout heeft gemaakt, maar dat is niet meer te achterhalen.
De websites "onderscheidingen" en "oorlogsslachtoffers" waren mij al bekend.

Terug naar “Onderscheidingen voor Dapperheid”