Vliegerkruis Afghanistan

oa de Bronzen Leeuw, Vliegerkruis, Kruis van Verdienste, Bronzen Kruis, etc.

Voor de Militaire Willems-Orde zie Ridderorden.
Hbo

Vliegerkruis Afghanistan

Berichtdoor Hbo » 07 Jan 2014, 20:35

Goedenavond allen,

Ik heb er lang op moeten wachten, maar het is PostNL eindelijk gelukt om bij mij het boek "Het Vliegerkruis; Voor initiatief, moed en volharding" te bezorgen (na 2 weken....). Een leuke aanwinst voor mijn boekenkast al zeg ik het zelf.
Bij het doorlezen voor de omstandigheden en motieven bij toekenning van het Vliegerkruis rees bij mij de vraag, of vliegend personeel van die in actie zijn geweest in Afghanistan en daarvoor een gevechtsinsigne hebben mogen ontvangen, niet in aanmerking zouden moeten komen voor het Vliegerkruis. Initiatief, moed en volharding is daarin veelal wel aan te tonen lijkt mij.
Persoonlijk had ik het insigne voor optreden onder gevechtsomstandigheden liever exclusief voor grondgebonden troepen gezien. Omdat de omstandigheden waaronder men een gevechtsinsigne mag ontvangen ook erg divers zijn. Toekenning van deze medaille voor vliegers/luchtvarenden onder gevechtsomstandigheden zou toch niet vreemd zijn?

Ik hoor graag jullie meningen!

Groet Hidde

Spraakverwarring

Re: Vliegerkruis Afghanistan

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Jan 2014, 20:46

Er is een belangrijk verschil. Het Vliegerkruis is een dapperheidsonderscheiding "voor daden van initiatief, moed en volharding...". Het gevechtsinsigne is meer voor (actief) "deelnemen aan" gevechtshandelingen, en dus geen onderscheiding in de zin van dat er specifieke eisen aan (het effect van) de daden worden gesteld.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Hbo

Berichtdoor Hbo » 07 Jan 2014, 21:01

Ik snap dat de vraag wat 'blond' overkomt. Ik begrijp de verschillen tussen beide onderscheidingen, laten we het gevechtsinsigne en mijn persoonlijke mening wat dat betreft even buiten beschouwing laten.

Toen ik de diverse motieven las waarom het Vliegerkruis in het verleden is toegekend, kreeg ik het vermoeden dat onder vliegers/luchtvarenden die in Afghanistan zijn ingezet er toch ook mensen zouden moeten zijn, die in aanmerking zouden moeten komen voor het Vliegerkruis. Het verbaast me dan ook dat deze onderscheiding helemaal niet is toegekend.

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Jan 2014, 21:04

Hbo schreef:Bij het doorlezen voor de omstandigheden en motieven bij toekenning van het Vliegerkruis rees bij mij de vraag, of vliegend personeel van die in actie zijn geweest in Afghanistan en daarvoor een gevechtsinsigne hebben mogen ontvangen, niet in aanmerking zouden moeten komen voor het Vliegerkruis. Initiatief, moed en volharding is daarin veelal wel aan te tonen lijkt mij.
Persoonlijk had ik het insigne voor optreden onder gevechtsomstandigheden liever exclusief voor grondgebonden troepen gezien. Omdat de omstandigheden waaronder men een gevechtsinsigne mag ontvangen ook erg divers zijn. Toekenning van deze medaille voor vliegers/luchtvarenden onder gevechtsomstandigheden zou toch niet vreemd zijn?

Ik hoor graag jullie meningen!

Niet elk gevechtscontact waarvoor een militair een gevechtsinsigne kan/heeft ontvangen komt in aanmerking voor toekenning van een dapperheidsonderscheiding. Dat geldt zowel voor grondgebonden eenheden als ook voor luchtvarenden. Overigens denk ik dat er in Afghanistan best gevechtscontacten van luchtvarenden kunnen zijn geweest die in aanmerking zouden kunnen worden gebracht voor toekenning van het vliegerkruis, zoals er diverse dapperheidsonderscheidingen zijn toegekend aan grondgebonden militairen. Wellicht dat dit er nog aan komt. Dergelijke procedures kunnen rustig meer dan een jaar duren.

Wat betreft het gevechtsinsigne ben ik persoonlijk overigens van mening dat ook de artillerist bij de PzH2000 die een gevechtscontact met indirect vuur heeft ondersteund in aanmerking zou moeten komen voor het gevechtsinsigne. Die heeft immers ook actief en "voor het eggie" deelgenomen aan een gevecht. Nu is het mijns inziens te veel een "onderscheiding" voor "beschoten zijn" in plaats voor "gevochten hebben".

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Jan 2014, 21:12

Hbo schreef:Toen ik de diverse motieven las waarom het Vliegerkruis in het verleden is toegekend, kreeg ik het vermoeden dat onder vliegers/luchtvarenden die in Afghanistan zijn ingezet er toch ook mensen zouden moeten zijn, die in aanmerking zouden moeten komen voor het Vliegerkruis. Het verbaast me dan ook dat deze onderscheiding helemaal niet is toegekend.
Daar heb je gelijk in. Datzelfde geldt naar mijn idee ook voor Kosovo. Daar heeft de KLu zelfs notabene een extra vaandelopschift voor gekregen wegens het optreden daar (zie dit nieuwsbericht). Op zich raar dat het optreden van de KLu kennelijk bijzonder genoeg was voor een extra vaandelopschrift maar er slechts twee vliegers een vliegerkruis kregen, waarvan maar één Nederlander. Andere dapperheidsonderscheidingen zijn er niet aan KLu-personeel toegekend voor de Kosovo-oorlog. Dat is toch opmerkelijk! Ofwel het optreden van de KLu was dusdanig bijzonder dat dat een vaandelopschrift rechtvaardigt maar dan verwacht je ook de nodige dapperheidsonderscheidingen, ofwel er waren geen uitzonderlijk dappere daden en dan is dus een vaandelopschrift in mijn ogen niet heel logisch. Van iemand die een jaar of wat geleden deel uitmaakte van de Traditiecommissie van de KL hoorde ik eens dat bij de KL een vaandelopschrift "gedrenkt in bloed" is (ofwel, verkregen door grote persoonlijke offers), wellicht heeft men daar bij de KLu andere criteria voor.

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Jan 2014, 21:42

Spraakverwarring schreef:Op zich raar dat het optreden van de KLu kennelijk bijzonder genoeg was voor een extra vaandelopschrift maar er slechts twee vliegers een vliegerkruis kregen, waarvan maar één Nederlander. Andere dapperheidsonderscheidingen zijn er niet aan KLu-personeel toegekend voor de Kosovo-oorlog. Dat is toch opmerkelijk! Ofwel het optreden van de KLu was dusdanig bijzonder dat dat een vaandelopschrift rechtvaardigt maar dan verwacht je ook de nodige dapperheidsonderscheidingen, ofwel er waren geen uitzonderlijk dappere daden en dan is dus een vaandelopschrift in mijn ogen niet heel logisch. Van iemand die een jaar of wat geleden deel uitmaakte van de Traditiecommissie van de KL hoorde ik eens dat bij de KL een vaandelopschrift "gedrenkt in bloed" is (ofwel, verkregen door grote persoonlijke offers), wellicht heeft men daar bij de KLu andere criteria voor.

Uit bijgevoegd artikel (met daarin de link naar een artikel in de militaire spectator) blijkt dat er in voorkomend geval een verificatieonderzoek wordt uitgevoerd door de Traditiecommissie Krijgsmacht en het Nederlands Instituut Militaire Historie. Er zijn dus niet echt aparte criteria voor KL of KLu (of ander krijgsmachtdeel).

http://www.defensie.nl/luchtmacht/uitgelicht/archief/koninginreiktluchtmachtcravateuit

Om het vaandelopschrift te verkrijgen moest de Koninklijke Luchtmacht, met inachtneming van de hiervoor geschetste context van de operatie, voldoen aan een toetsingsnorm. Deze telt vijf criteria:
- voldoet het gewapend treffen aan de definitie van gevecht of gewapende strijd?;
- hebben de betrokken eenheden zich boven andere Nederlandse eenheden onderscheiden?;
- is voldaan aan eisen van moedig, beleidvol en dapper optreden?;
- is de actie toe te rekenen aan een (deel van de) eenheid of aan het samenstel van deelnemende onderdelen?;
- zijn de Conventies van Genève en het Humanitair Oorlogsrecht nageleefd?

Bron: Artikel Militaire Spectator

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Jan 2014, 21:55

RbP schreef:Uit bijgevoegd artikel (met daarin de link naar een artikel in de militaire spectator) blijkt dat er in voorkomend geval een verificatieonderzoek wordt uitgevoerd door de Traditiecommissie Krijgsmacht en het Nederlands Instituut Militaire Historie. Er zijn dus niet echt aparte criteria voor KL of KLu (of ander krijgsmachtdeel).
Het artikel uit de Militaire Spectator is mij bekend en de criteria voor vaandelopschriften ook. Persoonlijk vind ik de beschreven afweging van het criterium "is voldaan aan eisen van moedig, beleidvol en dapper optreden?" niet heel sterk, zeker ook als je dat "dapper" afzet uit slechts één dapperheidsonderscheiding voor een Nederlander voor die missie.

Overigens zijn die criteria terug te lezen in DP 20-30 hoofdstuk 4 ("Opschriften op vaandels en standaarden").

Begrijp me niet verkeerd, dat opschrift is de KLu wat mij betreft van harte gegund want het was het eerste grootschalige optreden van de KLu sinds WOII maar ik kan het niet zo goed met de criteria rijmen. Wellicht zit er voor verschillende eenheden (waar onder wat mij betreft zeker ook de KLu!) ook nog een vaandelopschrift voor Afghanistan in? Zou wat mij betreft meer dan terecht zijn!

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Jan 2014, 22:30

Spraakverwarring schreef:...Wellicht zit er voor verschillende eenheden (waar onder wat mij betreft zeker ook de KLu!) ook nog een vaandelopschrift voor Afghanistan in? Zou wat mij betreft meer dan terecht zijn!

Gezien de criteria zou dat zeker mogelijk moeten zijn.

Het vaandelopschrift voor Allied Force kwam overigens pas 14 jaar na dato, dus men heeft nog even tijd. Zou overigens wel mooi zijn als het toch in het jubileumjaar van de Koninklijke Landmacht zou kunnen plaatsvinden.

Ik vraag me dan alleen af of er dan gekozen wordt voor een opschrift op één vaandel of op meerdere vaandels van betrokken eenheden.

Rob

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 08 Jan 2014, 10:05

RbP schreef:Wat betreft het gevechtsinsigne ben ik persoonlijk overigens van mening dat ook de artillerist bij de PzH2000 die een gevechtscontact met indirect vuur heeft ondersteund in aanmerking zou moeten komen voor het gevechtsinsigne. Die heeft immers ook actief en "voor het eggie" deelgenomen aan een gevecht. Nu is het mijns inziens te veel een "onderscheiding" voor "beschoten zijn" in plaats voor "gevochten hebben".

Tsja, aan de ene kant wel, aan de andere kant niet; gaan we dan ook de mensen die een mortier-/ raketbeschieting hebben meegemaakt op een FOB/COP etc voordragen voor een gevechtsinsigne? Dat staat namelijk ook in de toekenningscriteria... In het begin is hij wel aan jan en alleman uitgereikt, daarna aan (misschien wel) te weinig mensen. Het blijft een "commandantending" en zolang men geen echte, eenduidige regelgeving kun produceren blijven we dit gezeik nog wel even hebben denk ik. Onlangs hierover contact gezocht met Bureau C&P CLAS en ook zij kunnen geen normaal antwoord geven, zelfs niet op een voorgelegde casus waarbij de vraag "wel of geen gevechtsinsigne in dit voorbeeld" niet wordt beantwoord.
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Jan 2014, 11:26

Over het wel of niet toekennen van een Vliegerkruis vind ik persoonlijk de actie van Kolonel Tankink een goed voorbeeld. Het (als eerste en enigste) neerhalen van een vijandelijk vliegtuig.

Volgens de strikte omschrijving:

"die zich door initiatief, moed en volharding tegenover de vijand dan wel in verband met vijandelijke actie, hebben onderscheiden en deze daden hebben bedreven gedurende een of meer vluchten in een luchtvaartuig"

Zou het neerhalen van een vijandige vliegtuig, zou dus daar goed onder kunnen vallen. Toch heeft hij hiervoor niets ontvangen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Hbo

Berichtdoor Hbo » 08 Jan 2014, 17:30

Als ik de motieven voor toekenning van het Vliegerkruis tijdens WO2, blijf ik het gevoel houden dat er meer mensen moeten zijn die in aanmerking zouden moeten komen voor deze onderscheiding de 2 reeds aangehaalde personen.
Is de Commissie Dapperheidsonderscheidingen dan strenger/scherper of is de onderscheiding te onbekend bij commandanten en zijn er simpelweg geen decoratievoorstellen geweest?

Terug naar “Onderscheidingen voor Dapperheid”