Bronzen kruis met 3 eervolle vermeldingen

oa de Bronzen Leeuw, Vliegerkruis, Kruis van Verdienste, Bronzen Kruis, etc.

Voor de Militaire Willems-Orde zie Ridderorden.
Alex87

Bronzen kruis met 3 eervolle vermeldingen

Berichtdoor Alex87 » 26 Jan 2011, 12:20

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum, dus zal mij eerst even snel voorstellen!

Ik ben Alex, 23 jaar en verzamel hoofdzakelijk Nederlandse militaria voor 1940.
Nu ben ik 2 aparte medailles tegenkomen, welke ik door hun 'bijzonderheid' toch wel in mijn collectie wil hebben.
Hele goede foto's heb ik op het moment nog niet, maar deze komen er zeker aan!

Het gaat hier om een Bronzen Kruis met 3 eervolle vermeldingen, oftewel een bronzen kruis met het cijfer 3 op het lint. Ik heb zelf gelezen op internet dat deze in de wo2 maar 4 keer uitgereikt is, allen aan marine officieren. Nu wil ik graag weten of dit waar is, wie deze kregen en wat de waarde van de medaille ongeveer is.
Als ik de fotos heb, zal ik ze hier posten, en dan wil ik ook graag jullie mening over deze medaille horen.

Verder heb ik nog op het oog: Een bronzen leeuw met doosje, is goede staat. Graag wil ik weten wat deze ongeveer doen dezer dagen.

Alvast bedankt,

Alex

Ralph Kolen

Re: Bronzen kruis met 3 eervolle vermeldingen

Berichtdoor Ralph Kolen » 26 Jan 2011, 12:25

Hallo Alex, toevallig bij jkmilitaria gekeken? ;)

Even een kleine verbetering; het cijfer 3 staat voor 3 Bronzen Kruizen en niet voor 3 Eervolle Vermeldingen (want die worden uitgebeeld met een kroontje).

Alex87

Berichtdoor Alex87 » 26 Jan 2011, 12:34

Hallo Ralph,

Dat is dan een foutje van mij, bedankt voor de verbetering! Maar ben daar via via inderdaad terecht gekomen!
Jij al eerder zaken gedaan met deze man? Goeie site/slechte site? En ik zal eerlijk zeggen: Geen idee of hij goede prijzen hanteert!

Groeten,

Alex

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 26 Jan 2011, 17:45

Alex,

Ik vind hem persoonlijk hoog aan de prijs, ook als ik kijk naar zaken waar ik wel verstand van heb, maar goed hij heeft er nu wel wat leuke Nederlandse artikelen op staan

De Bronzen Leeuw is de na-oorlogse door Begeer gemaakte variant. Toch minder verzamelwaardig (vind ik persoonlijk) dan de Engelse (Garrard) variant (ik heb ergens op dit forum hier fotos van geplaatst), waarvan ik weet dat die nog tot eind jaren 40 is uitgereikt (maar met een Rijksmunt teken). Ik heb er zelf 1 die nog in 1948 is uitgereikt voor acties in de meidagen. .
Ik meen dat de Begeer nooit "officieel" is uitgereikt maar een vervangingsexemplaar is, maar de aanwezige kenners op dit forum mogen mij daarin verbeteren . Wat wel leuk is dat deze in goede staat is en nog in het originele doosje zit, dat zie je niet vaak. Een originele Bronzen Leeuw heb ik de laatste tijd voor zo tussen de 200 - en 300 euro zien gaan, afhankelijk van uitvoering en staat.

Het Bronzen Kruis met cijfer 3 is bijzonder, al zal de cynische verzamelaar zeggen dat iedereen een "3" erop kan monteren, dus moet je een beetje op je gevoel af gaan of het origineel zo hoort of niet. Het zou mooi zijn als de papieren erbij waren. Het is wel een Gaunt type Bronzen Kruis en die zie je minder vaak aangeboden dan de Spink type. Ik zou vragen naar de herkomst. Er is er net 1 aangeboden , uitvoering Spink (en zonder papieren) op MP voor 250 meen ik

hoop dat dit je op weg helpt,

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 26 Jan 2011, 20:45

Hij is al verkocht ....
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

Alex87

Berichtdoor Alex87 » 31 Jan 2011, 20:52

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties tot nu toe..
Ik heb de man nog even gemaild voor extra informatie en de medaille zou van een in Canada levende Nederlander afkomen die in Nove Scotia woont.. De man wilde verder anoniem blijven dus daar heb ik ook niet echt veel aan! Zit wel te twijfelen of ik deze medaille koop, toch omdat het een hoop geld is en de zekerheid er waarschijnlijk ook niet echt komt!

Alex

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 01 Feb 2011, 09:43

Zou heel makkelijk na te zoeken moeten zijn, zoveel mensen zijn er niet die het BK maar liefst drie keer hebben ontvangen.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 01 Feb 2011, 10:04

Klopt, het zijn er (zo uit mijn hoofd) maar 4, allen marineofficieren (wederom zo uit mijn hoofd) maar dan blijft nog steeds het probleem om deze te linken aan de betreffende onderscheiding die hier aangeboden wordt.

Zoals een verzamelaar al eens gezegd heeft "Een Bronzen Kruis met het cijfer 3 zou zijn opgemaakt in een groep aangezien deze niet postuum uitgereikt is". Of dit waar is of niet, het punt blijft dat er geen enkele vorm van zekerheid bij deze medaille zit (buiten de goede naam van de verkoper en de verkleuring op het lint).

Het zou, in een extreme gedachtespinsel, ook net zo goed een Bronzen Kruis met cijfer 3 zijn die ooit, jaren geleden, door een museum er op is gezet om het ten toon te stellen. Weet dat dit wel heel ver gezocht is maar zonder papieren, of de rest van de set, blijft het altijd maar gokken.
Laatst gewijzigd door Ralph Kolen op 01 Feb 2011, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

arwanda1465

Berichtdoor arwanda1465 » 01 Feb 2011, 15:08

Ralph Kolen schreef:Klopt, het zijn er (zo uit mijn hoofd) maar 4, alleen marineofficieren (wederom zo uit mijn hoofd) maar dan blijft nog steeds het probleem om deze te linken aan de betreffende onderscheiding die hier aangeboden.

Voor de puzzelaars onder ons;

Ltz. J.F. Drijfhout van Hoof (geboortejaar 1912),
Adjudant onderofficier B.C. van Gent (geboortejaar 1899),
Ltz. P.C. Kiepe (geboortejaar 1914) en
Ltz. C.E. Woldering (geboortejaar 1919).

Succes verder met het oplossen van deze puzzel. :roll:

Mvg, André 8)
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 02 Feb 2011, 01:13

Hij woont in Canada, Nova Scotia en wil niet bekend worden en is dus nog in leven als je de beschrijving moet geloven.
Dus vier mensen nazoeken of ze nog leven en zo jaa waar lijkt me niet zo heel moeilijk.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 02 Feb 2011, 01:16

Kiepe en Wolderling zijn overleden, dus blijven Drijfhout van Hoof en van Gent over.

arwanda1465

Berichtdoor arwanda1465 » 02 Feb 2011, 08:07

Wilco Ver. schreef:Kiepe en Wolderling zijn overleden, dus blijven Drijfhout van Hoof en van Gent over.

Goedemorgen,

Drijfhout van Hoof is ook overleden.

Of Van Gent overleden is .......???
Het lijkt mij van wel, gezien zijn geboortejaar 1899.
Hij zou dan nu de respectabele leeftijd hebben van 112 jaar........

Mvg, André 8)

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 02 Feb 2011, 09:58

Dat is dan heel interessant en werpt een ander licht op de onderscheiding en de vraag of het wel om een echt uitgereikte gaat dan wel of een familielid de onderscheiding stiekum wil verkopen, immers de verkoper zou aangegeven hebben: citaat: "de medaille zou van een in Canada levende Nederlander afkomen die in Nove Scotia woont.. De man wilde verder anoniem blijven"

arwanda1465

Berichtdoor arwanda1465 » 02 Feb 2011, 10:10

Wilco Ver. schreef:Dat is dan heel interessant en werpt een ander licht op de onderscheiding en de vraag of het wel om een echt uitgereikte gaat dan wel of een familielid de onderscheiding stiekum wil verkopen, immers de verkoper zou aangegeven hebben: citaat: "de medaille zou van een in Canada levende Nederlander afkomen die in Nove Scotia woont.. De man wilde verder anoniem blijven"

Kan nog steeds "te goeder trouw" zijn.

Er staat niet dat geschreven dat de "decorandi zelf" een in Canada levende Nederlander is.
Het zou, inderdaad, zo maar kunnen dat het de kleinzoon is van..., of een verre achterneef/nicht van...
Ik vraag mij af of er naast het BK 3 tegelijkertijd ook nog andere onderscheidingen worden aangeboden,
die van dezelfde persoon zijn.

De puzzel is nog (lang) niet af ......... :mrgreen:

Mvg, André

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 02 Feb 2011, 11:16

Daarom geef ik ook een andere optie en er zullen er vast nog wel andere zijn. Opvallend is wel in mijn ogen dat iemand het wil verkopen en niet wil dat bekend wordt van wie de onderscheiding is geweest. Of je bent dan niet trots op het feit dat de onderscheidingen zijn ontvangen, of je bent er niet trots op dat je ze verkoopt of vind dat je ze moet verkopen, of het is niet ter goeder trouw, althans dit zijn de opties in mijn ogen.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 02 Feb 2011, 12:05

In de mail die ik van Kris kreeg, op 28 november 2010, zegt hij dat hij:
Ralph,
Thank you for email.
First of all, there is no paper work with neither award.
According to our research of the 4 names awarded the Bronze Cross 3 times only one name has no list of other awards and none of the others received the Bronze Lion. Even though we purchased both of those from same collection - we do not believe these 2 awards were issued to one person.
(Kris begreep mijn vraag niet helemaal, ik vroeg om een combinatieprijs voor de Bronzen Leeuw en Bronzen Kruis met het cijfer 3, niet of ze van dezelfde ontvanger waren geweest).

Persoonlijk denk ik dat de onderscheidingen van een in Canada levende Nederlanders is en niet van een in Canada levende ontvanger van het Bronzen Kruis met het cijfer 3.

Alex87

Berichtdoor Alex87 » 02 Feb 2011, 23:42

Ik had het ook gevraagd aan de verkoper, en de medaille is samen met een paar anderen losse medailles in een keer overgenomen van iemand. Hierbij zaten ook 3 nederlandse ww2 marine uniformen bij.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 03 Feb 2011, 09:39

Als ik de mail lees, wordt gesteld dat beide onderscheidingen uit een collectie komen, van een verzamelaar dus. Er is dan volgens mij geen enkele zekerheid of het hier ook om daadwerkelijk uitgereikte onderscheidingen gaat en zo ja inderdaad niet vast te stellen van wie ze zijn geweest.

Bas1962

Berichtdoor Bas1962 » 03 Sep 2014, 11:36

Een beetje late reactie: ik kwam via Google bij toeval op dit forum terecht.

Het betreffende bronzen kruis is niet van B.C. van Gent ( mijn grootvader). Dit bronzen kruis is nl in mijn bezit!

mvr. gr.

Bas

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 03 Sep 2014, 14:27

Welkom op het forum Bas! Als je de mogelijkheid hebt zou het heel interessant zijn om daar iets meer over te lezen, zien etc.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Onderscheidingen voor Dapperheid”