45 Onderscheidingen voor Dapperheid voor Afghanistan

oa de Bronzen Leeuw, Vliegerkruis, Kruis van Verdienste, Bronzen Kruis, etc.

Voor de Militaire Willems-Orde zie Ridderorden.
officier

45 Onderscheidingen voor Dapperheid voor Afghanistan

Berichtdoor officier » 21 Dec 2010, 15:55

Tot op heden zijn er voor optreden in Afghanistan 45 onderscheidingen voor Dapperheid uitgereikt aan 44 militairen.

Hierbij gaat het om:

1x Ridder Militaire Willems Orde, 4e Klasse
2x Bronzen Leeuw (waarvan 1x postuum)
9x Bronzen Kruis
31x Kruis van Verdienste (waarvan 1x postuum)
2x NATO Meritorious Service Medal (waarvan 1x postuum). Dit is officieel geen onderscheiding voor Dapperheid, maar is wel voor dergelijk optreden toegekend.

Het gaat in alle gevallen om onderscheidingen toegekend aan militairen voor acties in 2005, 2006, 2007 en 2008. De toekenning van enkele van deze onderscheidingen hebben meer dan 3 jaar op zich laten wachten. Gezien de tijd dat het onderzoek voor het toekennen van dergelijke onderscheidingen met zich meebrengt, lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat er in de (nabije) toekomst nog meer onderscheidingen voor Dapperheid voor acties in Afghanistan aan militairen worden toegekend.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Re: 45 Onderscheidingen voor Dapperheid voor Afghanistan

Berichtdoor Roel » 22 Dec 2010, 15:40

Ik hoor nog altijd dat er diverse hogere dapperheidsonderscheidingen in de "pipeline" zitten.... Defensie en de diverse commissies willen eerst zeer zorgvuldig onderzoek doen om problemen, zoals ook bijv. met Kroon, te voorkomen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

HJdeSpanjaard

Re: 45 Onderscheidingen voor Dapperheid voor Afghanistan

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 26 Dec 2010, 22:23

Voorkomen kan ook niet. En trouwens bij Kroon is er ook 4 jaar onderzoek overheen gegaan.
En na de uitreiking lijken er dingen te gebeuren met hem of word hij er in geluisd....

het gaat om de daden in afghanistan of waar dan ook!

Terug naar “Onderscheidingen voor Dapperheid”