Zestien (!) dapperheidsonderscheidingen

oa de Bronzen Leeuw, Vliegerkruis, Kruis van Verdienste, Bronzen Kruis, etc.

Voor de Militaire Willems-Orde zie Ridderorden.
ErikMuller

Re: Zestien (!) dapperheidsonderscheidingen

Berichtdoor ErikMuller » 08 Okt 2009, 20:54

Roel,

Thanks! Wat is je bron?

Erik

JMJansen

Berichtdoor JMJansen » 08 Okt 2009, 22:07

ErikMuller schreef:Roel,

Thanks! Wat is je bron?

Erik

Factsheet dat via www.defensie.nl moet te zijn benaderen.

Thijs

Tiger

Invasiekoord

Berichtdoor Tiger » 09 Okt 2009, 06:07

Ralph,

Iedere militair registratief ingedeeld (of als Infanterist beedigd als Fuselier en op een algemene functie geplaatsd) is gerechtigd om het Invasiekoord te dragen.
Tijdens uitzendingen ( of bijzondere gelegenheden van het Regiment) wordt dit koord zelfs op het gevechtstenue gedragen ( nu zelfs (weer) door mariniers).
Het baretembleem Prinses Irene wordt alleen door de Infanteristen van het regiment gedragen, dus er zijn veel combinaties baretembleem met Invasiekoord mogelijk ( Logistiek, Gnk, etc) mits bij het bataljon ( of nu Battlegroup) ingedeeld.

Ik ben zelf in het verleden bij 13 Painfbat GFPI geplaatst geweest.

Groeten,
Marc.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 13 Okt 2009, 18:22

Hoge onderscheiding voor Zwolse luitenant

ZWOLLE - De Zwolse eerste luitenant Alex Spanhak ontving op 7 oktober het Bronzen Kruis uit handen van minister Eimert van Middelkoop.

Het Bronzen Kruis is een zeer zeldzame onderscheiding en werd voor het laatst uitgereikt in 2001. Zwollenaar Alex Spanhak kreeg deze onderscheiding voor zijn moedige optreden tijdens zijn uitzending naar Afghanistan.
Hij vertelde zijn verhaal exclusief aan de Peperbus. Lees woensdag over zijn belevenissen in Afghanistan en over de gebeurtenis waaraan hij zijn onderscheiding te danken heeft.

BRON: De Peperbus
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

HJdeSpanjaard

Berichtdoor HJdeSpanjaard » 10 Dec 2009, 20:26

Ralph Kolen schreef:
Tiger schreef:Sgt Vissers draagt zijn invasiekoord als grenadier omdat hij ten tijden van de verrichtingen ingedeeld was bij het regiment GFPI, hij stond tijdens de ceremonie ook ingetreden bij het detachement van dit regiment en heeft daarom zijn invasiekoord weer omgedaan.

Niets mis mee.

Marc.

Oh, zo bedoelde ik het ook niet :)

Er is mij alleen altijd verteld, door al die mooie, grappige, oude, knakkers van de Prinses Irene Brigade, dat alleen zij die "Prinses Irene" op hun baret dragen een invasiekoord mogen dragen, vandaar mijn vraag.

Maar aangezien ik niet (zo) heel goed ben in dit soort dingen, hoe moet ik dit dan zien? Is Sgt. Vissersvan de Garde Fuseliers Prinses Irene naar de Grenadiers gegaan?

Ja

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 11 Dec 2009, 00:11

HJdeSpanjaard: Dank u wel voor uw antwoord.

Toevallig heb ik dinsdag een antwoord op deze vraag gekregen van een vriend van mij die oorspronkelijk bij de Garde Fuseliers Prinses Irene hoort (en eind vorige week is teruggekomen van een uitzending).

Toen ik mijn vraag stelde en hem nog niet half gesteld had wist hij al wat en wie ik bedoelde, hij heeft namelijk zelf met Sgt Vissers gediend.

Het blijft een kleine wereld nietwaar.....? :wink:

PS. Sorry Tiger, ik zie nu pas dat ik over uw reactie heen heb gelezen. Maar bij deze ook bedankt voor het antwoord :)

Terug naar “Onderscheidingen voor Dapperheid”