Zestien (!) dapperheidsonderscheidingen

oa de Bronzen Leeuw, Vliegerkruis, Kruis van Verdienste, Bronzen Kruis, etc.

Voor de Militaire Willems-Orde zie Ridderorden.
JMJansen

Zestien (!) dapperheidsonderscheidingen

Berichtdoor JMJansen » 07 Okt 2009, 17:46

Bron: www.defensie.nl

"Dapperheidsonderscheidingen voor Afghanistangangers

7 oktober 2009, 16.33 uur

Zestien militairen hebben vandaag een dapperheidsonderscheiding ontvangen vanwege uitzonderlijke prestaties onder extreme en gevaarlijke omstandigheden tijdens acties in Afghanistan. Namens koningin Beatrix reikte minister Eimert van Middelkoop de versierselen uit op de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda. “Vandaag is een dag van trots voor de hele Nederlandse krijsmacht.”

De militairen krijgen de koninklijke onderscheiding omdat zij hun persoonlijke belangen ondergeschikt hebben gemaakt aan de belangen van collega’s en medemensen. Tijdens verschillende operaties hebben zij hun eigen leven en gezondheid geriskeerd ten dienste van anderen. Twee willekeurige onderscheiden acties. Een commando heeft tijdens vijandelijke hinderlagen succesvol luchtsteun ingeroepen en aangestuurd. Hij deed dit samen met Marco Kroon, die hiervoor in mei dit jaar werd onderscheiden met de Militaire Willems-Orde. Een sergeant-majoor van 45 Pantserinfanteriebataljon zwom op eigen initiatief de Helmand rivier over en begaf zich tot 2 keer toe in een brandende en deels exploderende nederzetting om ISAF en Afghaanse militairen te redden.

Boven de norm
“Wij eren hen voor bijzondere daden onder vuur. Daden van moed. Daden van beleid. Daden van trouw. Al onze militairen doen goed werk in de vele operaties die zij namens Nederland uitvoeren”, zei Van Middelkoop over motivatie de militairen te onderscheiden. “Maar soms stijgen militairen uit boven de norm. Soms verrichten zij daden die buitengewoon zijn. Soms handelen zij op een wijze die wij niet meer kunnen scharen onder wat militairen zelf vaak duiden als ‘Ik deed gewoon mijn werk’.”

Besloten
Met de uitreiking van 2 Bronzen Leeuwen, 3 Bronzen Kruizen en 11 Kruizen van Verdienste wordt de maatschappelijke waardering, trots en respect voor deze heldendaden getoond. Eén van de Bronzen Leeuwen, de hoogste dapperheidsonderscheiding na de Militaire Willemsorde, is postuum uitgereikt commando Björn Peterse. Dit gebeurde tijdens het besloten deel van de uitreiking waarin ook 7 andere leden van het Korps Commandotroepen (KCT) werden onderscheiden. Deze militairen kunnen vanwege hun bijzondere taken niet herkenbaar in de media verschijnen.

Initiatief
Tijdens een operatie voerde kapitein Peterse het bevel over een Special Forces detachement. Zijn eenheid raakte verwikkeld in een zwaar gevecht met een numeriek sterkere vijand. Peterse wist echter het initiatief te verkrijgen en het gevecht in zijn voordeel te beslechten. Kapitein Peterse verongelukte op 27-jarige leeftijd na de missie waarvoor hij vandaag is onderscheiden. Hij overleed op 7 maart 2007 tijdens een parachuteoefening met het KCT in Amerika.

Dapperheid
Tijdens de publieke ceremonie ontvingen 8 korporaals, onderofficieren en officieren van de landmacht hun onderscheidingen. Minister van Middelkoop tijdens de uitreiking: “U behoort tot het wapen der infanterie, het wapen der cavalerie en het dienstvak van de logistiek. U laat ons zien dat moed vele gezichten kent. Dat dapperheid niet is gebonden aan rang of stand, wapen of dienstvak. Ik vind dat een wijze les. Moed is niet te koop. Moed is niet te leren. Moed is niet te voorspellen. Pas als het er op aankomt, toont zich deze ware aard. Onder hoge druk ontstaan de mooiste diamanten.”

Bij de uitreikingen waren verschillende eenheden van de krijgsmacht, officieren in opleiding, familieleden en genodigden aanwezig. Ook enkele Ridders Militaire Willemsorde woonden de ceremonie bij."

Kijk, daar hou ik van.

Ben benieuwd naar de foto's en het 8u-journaal !

Thijs

Henk-Willem
Moderator

Re: Zestien (!) dapperheidsonderscheidingen

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Okt 2009, 17:51

Zestien onderscheidingen uitgereikt op de KMA

BREDA - Zestien militairen, die ieder in Afghanistan hun leven gewaagd hebben om een collega te redden of in veiligheid te brengen, zijn woensdagmiddag door minister Eimert van Middelkoop onderscheiden op de KMA in Breda.

Acht commando's, waarvan een posthuum, werden om veiligheidsredenen geëerd in een besloten bijeenkomst. Acht anderen ontvingen tijdens een massale en twee uur durende plechtigheid op de Parade hun onderscheiding. Onder hen sergeant Maurice Vissers uit Breda (tweede van links).

Behalve Van Middelkoop waren ook de Commandant der Strijdkrachten, generaal Van Uhm, en verscheidene dragers van de Militaire Willems-Orde (de hoogste militaire onderscheiding in Nederland) aanwezig.

BRON: BN De Stem

Afbeelding
Sergeant Maurice Vissers uit Breda (tweede van rechts) bij de plechtigheid. Foto: Ramon Mangold

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-hxroXwFzcA&feature=player_embedded[/youtube]
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Okt 2009, 17:55

Hoge koninklijke onderscheiding Zwolse militair

Breda - Zwollenaar J.A. Spanhak (geb. 27-3-1977) heeft vandaag in Breda uit handen van Minister van Defensie Eimert van Middelkoop de dapperheidsonderscheiding Bronzen Kruis ontvangen. Eerste luitenant der infanterie Spanhak is bij Koninklijk besluit onderscheiden vanwege zijn moedige en beleidvolle optreden in Afghanistan. De Zwolse militair van de landmacht heeft zich vorig jaar tijdens gevechtshandelingen in Afghanistan meerdere malen, met gevaar voor eigen leven, ingezet om collega’s te helpen en te beschermen. Het Bronzen Kruis is een van de hoogste militaire onderscheidingen, na de Militaire Willemsorde.

Het Bronzen Kruis is in 1940 door toenmalig koningin Wilhelmina ingesteld voor onderscheidend moedig of beleidvol optreden tegen de vijand. De onderscheiding bestaat uit een vierarmig bronzen kruis met aan de voorzijde een opgelegde, gekroonde W, omringd door twee lauwertakken. De achterzijde van het kruis toont in het midden het jaartal 1940, twee lauwertakken en de woorden ‘trouw aan’, ‘Koningin’, ‘en’ plus ‘vaderland’. Bij het Bronzen Kruis hoort een oorkonde en het Koninklijk besluit van toekenning. Burgemeester Henk Jan Meijer was namens de gemeente Zwolle aanwezig bij de uitreiking van de onderscheiding aan Spanhak.

BRON: WeblogZwolle.nl
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Okt 2009, 17:57

Bredase militaire ‘held’ krijgt onderscheiding

BREDA – De Bredase militair Maurice Vissers kreeg woensdag een militaire onderscheiding voor zijn ‘heldendaden’ in Afghanistan. De sergeant die woont in de Haagse Beemden blijft nuchter: “Ik heb gedaan wat ik moest doen.

Op de Koninklijke Militaire Academie in Breda werden door minister van Defensie Eimert van Middelkoop 8 militairen geëerd voor hun verdiensten op het slagveld. Zo ook Vissers die zijn eigen leven riskeerde door onder zwaar vijandelijk vuur gewonde collega’s te evacueren.

“De onderscheiding is opgedragen door andere mensen, omdat ik in een bepaalde situatie op deze manier heb gehandeld. We kwamen terecht in een hinderlaag, waarbij onze commandant gewond raakt. Ik was aangewezen als tweede in lijn. Dat heb ik weten uit te voeren”, luidt de koele verklaring van de sergeant.

Vissers kreeg het Kruis van Verdienste voor zijn acties in Afghanistan. “Ik voel me wel vereerd. Maar op dat ene moment maak je het mee en dan handel je. Zo’n 10 a 15 seconden en ik herpakte mijzelf.”

Ondanks dat militairen zich niet uitlaten over de politiek beladen missie in Afghanistan wilde de sergeant kwijt dat het geen nutteloze uitzending is. “Ik vind het goed dat we we daar zijn. Het is belangrijk om het land op te bouwen. We leveren goed werk.”

BRON: Bredavandaag.nl

Afbeelding
De Bredase sergeant Maurice Vissers. foto Erik Eggens
Henk-Willem

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 07 Okt 2009, 18:40

Eerste luitenant Spanhak uit Zwolle heeft een hoge koninklijke onderscheiding gekregen voor zijn moedig optreden in Afghanistan.

Hij heeft zich vorig jaar tijdens gevechtshandelingen meerdere malen ingezet om collega's te helpen en te beschermen, met gevaar voor eigen leven. Minister Van Middelkoop van Defensie heeft hem vanmiddag in Breda het Bronzen Kruis uitgereikt. Het Bronzen Kruis is een van de hoogste militaire onderscheidingen, na de Militaire Willemsorde. De onderscheiding is in 1940 door toenmalig koningin Wilhelmina ingesteld voor onderscheidend moedig of beleidvol optreden tegen de vijand.

BRON: RTV Oost
Henk-Willem

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 07 Okt 2009, 21:10

eerste aanzet voor een lijst;

Bronzen Leeuw eerste-luitenant Björn Peterse - Postuum
Bronzen Leeuw Kapitein Gijs

Bronzen Kruis Eerste luitenant Alex Spanhak
Bronzen Kruis kapitein Arthur
Bronzen Kruis sergeant-majoor Maurice

Kruis van Verdienste sergeant-majoor Jacob van Velsen
Kruis van Verdienste sergeant Maurice Vissers
Kruis van Verdienste korporaal Mark Groen
Kruis van Verdienste eerste luitenant Robbert
Kruis van Verdienste kapitein Bart
Kruis van Verdienste sergeant Sven
Kruis van Verdienste korporaal der eerste klasse Robin
Kruis van Verdienste opperwachtmeester Marc Hammink
Kruis van Verdienste korporaal der eerste klasse Martijn Nieuwenhuis
Kruis van Verdienste wachtmeester Dayrohn Wiesken
Kruis van Verdienste Sergeant René Neef
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 07 Okt 2009, 22:34

Waarom draagt sergeant Vissers een invasiekoord? Dat mag toch alleen gedragen worden door militairen van de Prinses Irene Brigade?

Tiger

Berichtdoor Tiger » 07 Okt 2009, 23:39

Sgt Vissers draagt zijn invasiekoord als grenadier omdat hij ten tijden van de verrichtingen ingedeeld was bij het regiment GFPI, hij stond tijdens de ceremonie ook ingetreden bij het detachement van dit regiment en heeft daarom zijn invasiekoord weer omgedaan.

Niets mis mee.

Marc.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 09:54

eerste luitenant Alex Spanhak - Bronzen Kruis
Bijlagen
eerste luitenant Alex Spanhak - Bronzen Kruis.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 09:55

korporaal der eerste klasse Martijn Nieuwenhuis - Kruis van Verdienste
Bijlagen
korporaal der eerste klasse Martijn Nieuwenhuis - Kruis van Verdienste.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

korporaal Mark Groen - Kruis van Verdienste
Bijlagen
korporaal Mark Groen - Kruis van Verdienste.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

opperwachtmeester Marc Hammink - Kruis van Verdienste
Bijlagen
opperwachtmeester Marc Hammink - Kruis van Verdienste.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 09:56

sergeant Rene Neef - Kruis van Verdienste
Bijlagen
sergeant Rene Neef - Kruis van Verdienste.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

sergeant-majoor Jacob van Velsen - Kruis van Verdienste
Bijlagen
sergeant-majoor Jacob van Velsen - Kruis van Verdienste.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

wachtmeester Dayroh Wiesken - Kruis van Verdienste
Bijlagen
wachtmeester Dayroh Wiesken - Kruis van Verdienste.jpg
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 08 Okt 2009, 10:51

Mooie foto's. Het zou helemaal mooi zijn als we een complete lijst van foto's van de militairen met onderscheiding(en) bij elkaar kunnen krijgen.
Henk-Willem

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 10:54

Enkele foto's
Bijlagen
D091007DV1431.jpg
D091007DV1224.jpg
D091007DV1143.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 10:55

meer foto's
Bijlagen
D091007DV1487.jpg
D091007DV1465.jpg
D091007DV1460.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 10:55

Meer
Bijlagen
D091007DV1496.jpg
D091007DV1494.jpg
D091007DV1492.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 10:56

Etc
Bijlagen
D091007DV1503.jpg
D091007DV1501.jpg
D091007DV1498.jpg
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 10:57

De laatste
Bijlagen
Uitreiking.jpg
D091007DV1507.jpg
Lid van SRO en OMSA

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 08 Okt 2009, 11:53

Tiger schreef:Sgt Vissers draagt zijn invasiekoord als grenadier omdat hij ten tijden van de verrichtingen ingedeeld was bij het regiment GFPI, hij stond tijdens de ceremonie ook ingetreden bij het detachement van dit regiment en heeft daarom zijn invasiekoord weer omgedaan.

Niets mis mee.

Marc.

Oh, zo bedoelde ik het ook niet :)

Er is mij alleen altijd verteld, door al die mooie, grappige, oude, knakkers van de Prinses Irene Brigade, dat alleen zij die "Prinses Irene" op hun baret dragen een invasiekoord mogen dragen, vandaar mijn vraag.

Maar aangezien ik niet (zo) heel goed ben in dit soort dingen, hoe moet ik dit dan zien? Is Sgt. Vissersvan de Garde Fuseliers Prinses Irene naar de Grenadiers gegaan?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 15:50

De Bronzen Leeuw

Kapitein van het wapen der infanterie Björn (J.C.) Peterse (postuum)
Eenheid: Korps Commandotroepen
Besloten uitreiking: Bronzen leeuw

In 2006 heeft kapitein Peterse als pelotonscommandant van de 2e (Nederlandse) Special
Forces Task Unit in Afghanistan aan meerdere operaties in Afghanistan deelgenomen.
Hierbij heeft hij herhaaldelijk blijk gegeven van het bewust en weloverwogen nemen van
grote persoonlijke risico's. Tijdens een operatie wist hij tijdens een vuurgevecht het
initiatief te herkrijgen waarbij hij zijn eenheid uit haar benauwde positie wist te
manoeuvreren. Tijdens een andere operatie voerde hij het bevel over het Special Forces
detachement van de met de operatie belaste taakgroep. Zijn eenheid raakte hierbij
verwikkeld in een zwaar gevecht met numeriek sterkere vijandelijke eenheden. Kapitein
Peterse wist ook hier het initiatief te verkrijgen, waarbij het gevecht in zijn voordeel werd
beslecht. Bij weer een andere operatie, ter ondersteuning van Amerikaanse en Afghaanse
coalitiepartners, heeft kapitein Peterse de hem beschikbare middelen effectief ingezet.
Hierdoor slaagde hij erin, ondanks munitieschaarste, de eenheden binnen het
coalitieverband inzetbaar te houden. Bij al deze operaties wist hij door zijn doortastende,
beleidvol en moedig optreden, onder veelal zware geografische en klimatologische
omstandigheden, levens te redden onder eigen troepen, coalitiegenoten en Afghaanse
eenheden. Hierbij kans ziend de hem gestelde opdrachten alsnog uit te voeren.
Björn Peterse is op 9 maart 2007 op 27-jarige leeftijd om het leven gekomen door een
ongeval bij het parachutespringen.

Eerste luitenant van het wapen der infanterie Gijs
Besloten uitreiking: De Bronzen Leeuw

In 2006 heeft eerste luitenant Gijs in voorbereiding en uitvoering van opdrachten in
vijandelijk beheerste gebieden, uiterst professioneel opgetreden. Dit deed hij naast zijn
functie als ploegcommandant, als Tactical Air Controller en Forward Air Controller. Door
zijn grondige voorbereiding, excellente leiderschap en moedig optreden heeft de
luitenant Gijs gedurende vele intensieve gevechtsacties en veelal vijandelijke vuur,
telkens kans gezien de vijand effectief te bestrijden. Tijdens een van de gevechtsacties
wist hij, ondanks het intense, directe vijandelijk vuur dat op zijn posities werd
afgegeven, door zijn wijze van handelen het gevecht in zijn voordeel te beslechten. Zijn
optreden droeg ertoe bij dat de vijandelijke invloed in het operatiegebied zodanig werd
verminderd dat coalitiegenoten zich voortaan ongehinderd konden verplaatsen. Voorts
heeft luitenant Gijs tijdens een grootschalig gevecht tussen Taliban en een coalitiemacht,
deze coalitiemacht door effectieve aansturing van zijn eenheid, doeltreffend ondersteund.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 15:51

Het Bronzen Kruis

Kapitein van het wapen der infanterie Arthur
Besloten uitreiking: Het Bronzen Kruis

Kapitein Arthur heeft tijdens een inzet in Afghanistan met zijn ploeg bewust een
kwetsbare positie betrokken om daarmee het vuur van de Taliban weg te trekken van
bedreigde coalitietroepen en Afghaanse militairen. Naast het bewust trekken van het
vijandelijk vuur, bood hij vuursteun aan de bedreigde collega’s en was hij door het
behoud van overzicht in staat om het initiatief tijdens het gevecht te herwinnen. De aard
van het terrein bood hem geen andere mogelijkheden tot steun, anders dan door de
eigen relatieve veiligheid prijs te geven, ten faveure van situationeel overzicht.

Sergeant-majoor van het wapen der infanterie Maurice
Besloten uitreiking: Het Bronzen Kruis

In 2006 heeft sergeant-majoor Maurice als ‘Forward Air Controller’ geopereerd in
Afghanistan. Bij een vijandelijk hinderlaag heeft hij, onder gericht vijandelijk vuur en met
gevaar voor eigen leven, zijn taak als ‘Forward Air Controller’ uitgevoerd. Door zijn
beleidvol en dapper optreden kon zijn eenheid door de gerichte luchtsteun zich zonder
verliezen uit deze zeer bedreigende hinderlaag onttrekken. Tijdens een andere actie
tegen een vijandelijk bolwerk werd zijn eenheid omsingeld. Onder zeer moeilijke
omstandigheden en met gevaar voor eigen leven realiseerde hij een gerichte inzet van
luchtsteun vlak bij hun eigen posities. Door zijn weloverwogen vakmanschap en
professionaliteit wist de eenheid met deze luchtsteun door de omsingeling heen te breken
en de operatie voort te zetten.

Eerste luitenant van het wapen der infanterie Alex (J.A.) Spanhak,
Eenheid: 13 Infanterie bataljon Luchtmobiele Brigade
Publieke uitreiking: Het Bronzen Kruis

De eerste luitenant Alex Spanhak heeft blijk gegeven van
buitengewoon moedig en doordacht optreden en een grote
mate van zelfopoffering. Dit alles met grote persoonlijke
risico’s. Toen een aantal collega´s in een benarde positie zaten
heeft hij, in de wetenschap dat hij veel sneller ter plaatse kon
zijn dan de Quick Reaction Force (QRF) uit Kamp Hadrian,
zelfstandig en op eigen initiatief een QRF op kamp Volendam
geformeerd en is eropuit getrokken om de collega’s te helpen.
Op de locatie aangekomen heeft hij onder zwaar vuur van
Opposing Militant Forces geprobeerd de geraakte soldaat der
eerste klasse Tim Hoogland uit de vuurlinies weg te halen. Zich
bewust van de dood van Tim Hoogland heeft hij alles eraan
gedaan om het moreel van zijn eenheid tijdens het nog steeds
gaande zijnde gevecht zo lang mogelijk hoog te houden. Mede door de initiatieven van
Alex Spanhak was het mogelijk om de eenheid van de gesneuvelde Sld1 Hoogland met
succes te kunnen ontzetten en terug te laten keren.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Okt 2009, 15:52

Het Kruis van Verdienste

Korporaal 1 van het wapen der infanterie Robin
Besloten uitreiking: het Kruis van Verdienste

Korporaal der eerste klasse Robin en sergeant Sven en hebben bewust groot persoonlijk risico genomen door in een hinderlaag hun initiële, relatief veilige positie te verlaten en onder vuur te verplaatsen naar gewonde coalitiegenoten om hun de noodzakelijk medische hulp te kunnen verlenen. De ernst van de situatie en het gevaar waar zij onder werkten blijkt uit het feit dat tijdens de behandeling een van de gewonde Afghaanse collega’s onder hun handen alsnog dodelijk werd getroffen door vijandelijk vuur. Korporaal Robin heeft daarnaast tijdens de evacuatie, die onder vuur plaatsvond, de behandeling van een andere, zwaargewonde Afghaanse collega voortgezet. Daarbij moest hij ook ervoor zorgen dat de eveneens gewonde tolk in staat bleef hem te assisteren.

Sergeant van het wapen der infanterie Sven

Sergeant Sven en korporaal der eerste klasse Robin hebben bewust groot persoonlijk risico genomen door in een hinderlaag hun initiële, relatief veilige positie te verlaten en onder vuur te verplaatsen naar gewonde coalitiegenoten om hun de noodzakelijk medische hulp te kunnen verlenen. De ernst van de situatie en het gevaar waar zij onder werkten blijkt uit het feit dat tijdens de behandeling een van de gewonde Afghaanse collega’s onder hun handen alsnog dodelijk werd getroffen door vijandelijk vuur.

Kapitein van het wapen der infanterie Bart

In 2006 werd kapitein Bart met zijn peloton tijdens het uitvoeren van observaties in Afghanistan, diverse malen beschoten met vuurwapens en raketten en raakte zijn eenheid in hevige vuurgevechten verwikkeld. Door tactisch en moedig manoeuvreren wist hij zijn eenheid telkens van de vijand los te weken. Door het kordaat en moedig optreden van kapitein Bart werd de vijand effectief bestreden zonder verliezen aan eigen zijde.

Eerste luitenant van het wapen der infanterie Robbert

In 2006 heeft eerste luitenant Robbert als ploegcommandant van een door Nederlanders geleide coalitieeenheid in Afghanistan, een grondgevecht geleid. Hierbij wist hij zijn eenheid door kordaat handelen en persoonlijke moed uit de gevarenzone te verplaatsen. Tijdens zware vuurgevechten wist hij de omliggende nederzettingen te bereiken en veilig te stellen. Om daar met zijn een eenheid vanuit een haastig ingerichte versterkte positie, het gevecht af te ronden.

Sergeant van het wapen der infanterie Maurice (W.J.) Vissers
Eenheid: 17 Pantserinfanterie bataljon
Publieke uitreiking: het Kruis van Verdienste

Sergeant Vissers heeft op zeer professionele en adequate wijze de leiding overgenomen toen zijn pelotonscommandant bij een gevechtscontact gewond raakte. Door zijn initiatief, durf en handelen was de eenheid in staat het gevecht succesvol voort te zetten. Bovendien heeft hij bewust groot risico genomen door onder vuur met zijn voertuig voorwaarts te gaan om de gewonden te kunnen evacueren en de geraakte voertuigen weer op weg te helpen. Om overzicht te kunnen behouden en om leiding te kunnen geven bleef hij daarbij onbeschermd boven pantser.

Korporaal van het wapen der infanterie Mark (M.) Groen
Eenheid: 12 Infanterie bataljon Luchtmobiele Brigade

Toen hun uitgestegen eenheid onder vuur kwam te liggen heeft de korporaal Mark Groen zich samen met een collega onder vuur over 700 meter open terrein verplaatst naar hun voertuigen. Zij hebben vervolgens met de boordwapens van deze voertuigen vuurdekking gegeven aan hun eenheid. Hierdoor kon de eenheid zich zonder slachtoffers uit de hinderlaag losmaken. Bij zijn handelen heeft hij bewust grote persoonlijke risico’s genomen en blijk gegeven van initiatief en zelfopoffering.

Sergeant van het wapen der infanterie Rene (B.) Neef
Eenheid: 13 Infanterie bataljon Luchtmobiele Brigade

Sergeant Rene Neef zag tijdens een vuurgevecht dat het de luitenant Spanhak niet lukte om de geraakte collega soldaat eerste klasse Tim Hoogland in veiligheid te brengen. Hij besloot zelfstandig en op eigen initiatief om de bescherming van zijn Bushmaster te verlaten om de luitenant te assisteren bij het ophalen van Tim Hoogland. Hetgeen zij samen onder zwaar vuur uitvoerden.

Sergeantmajoor van het wapen der infanterie Jacob (J.J.) van Velsen
Eenheid: 45 Pantserinfanterie bataljon

Sergeantmajoor Jacob van Velsen is op eigen initiatief de Helmand rivier over gezwommen en heeft zich tot tweemaal toe in een brandende en deels exploderende nederzetting begeven om in nood verkerende ISAF en Afghaanse militairen te redden. Hij heeft een gewond geraakte Afghaanse militair en enkele ISAF militairen uit hun benarde situatie weten te redden en in veiligheid gebracht. Na deze redding, heeft hij zorg gedragen voor de medische evacuatie van de gewonde Afghaanse militair.

Korporaal der eerste klasse van het dienstvak van de logistiek Martijn (M.B.H.) Nieuwenhuis
Eenheid: 43 Herstelcompagnie

Korporaal der eerste klasse Martijn Nieuwenhuis heeft tijdens een aanval op zijn brandstofkonvooi onder aanhoudend vijandelijk vuur met zijn bergingsvoertuig een geschaarde en gevulde brandstofwagen van de weg gehaald. De chauffeur van dit voertuig was door vijandelijk vuur getroffen en zijn voertuig blokkeerde de enige uitweg uit de hinderlaag. Door zijn actie kon het brandstofkonvooi uit de hinderlaag breken. Hij heeft daarbij bovendien de eerder geschaarde brandstofwagen met de voor de Task Force Uruzgan essentiële brandstof alsnog meegenomen.

Wachtmeester van het wapen der cavalerie Dayrohn (D.X.M.) Wiesken
Eenheid: 43 Brigade verkenningseskadron

Wachtmeester Dayroh Wiesken heeft op eigen initiatief en met gevaar voor eigen leven de zwaar gewond geraakte korporaal Van der Kuilen weten af te voeren. Hierbij heeft wachtmeester Wiesken enige tijd alleen met de gewonde opgetreden in afwachting van steun. Hierbij zijn beiden meerdere malen onder gericht vuur komen te liggen. Door zijn doortastend optreden kon korporaal Van der Kuilen snel worden afgevoerd en medisch worden behandeld waardoor zijn leven werd gered.

Opperwachtmeester van het wapen der cavalerie Marc (M.A.) Hammink
Eenheid: 43 Brigade verkenningseskadron

Tijdens de operaties in 2008 in Afghanistan, heeft de toen wachtmeester der eerste klasse Marc Hammink als senior mentor van het ‘Operational Mentoring and Liaison Team’ (OMLT) een Afghaanse eenheid begeleid en gesteund. Door zijn zeer professionele en doordachte optreden wist hij de Afghaanse eenheid snel en tot een hoogwaardig niveau op te werken. Hij is meerdere malen als eerste man quala´s binnengegaan, ook onder vijandelijk vuur, en hij heeft als commandant leiding gegeven aan een ontplooide aanval te voet over een open vlakte van minimaal 150 meter onder zwaar vijandelijk vuur.
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Onderscheidingen voor Dapperheid”