Meer dapperheidsonderscheidingen en MWO's?

oa de Bronzen Leeuw, Vliegerkruis, Kruis van Verdienste, Bronzen Kruis, etc.

Voor de Militaire Willems-Orde zie Ridderorden.
Sjors

Meer dapperheidsonderscheidingen en MWO's?

Berichtdoor Sjors » 24 Feb 2009, 09:29

Tja dat is nog eens een pakkende titel!
Ik maakte deze titel omdat ik me afvroeg of er niet meer MWO's en dapperheidsonderscheidingen uitgereikt zouden moeten worden.

Als ik zo bijvoorbeeld naar het cv van de Kap Kroon kijk, dan is dit een absolute gegronde reden voor de toekenning, maar zou dat in het perspectief van de huidige tijd mischien geen MWO3 kunnen zijn? Daarmee komt er dus ruimte voor meerdere toekenningen MWO 4?
En daarbij als ik de mutaties lees van de kruizen voor verdienste die de laatste jaren zijn uitgereikt, en ze plaats in het perspectief van de huidige tijd, vervolgens vergelijk met de toekenningen uit bijvoorbeeld Nederlands Indie en wereldoorlog 2 dan zijn die toekenningen mischien ook te laag beoordeeld, m.a.w. er zouden dan toch ook bronzen kruizen en bronzen leeuwen bij kunnen zitten i.p.v. enkel kruizen van verdiensten.
En hoe zit het dan met bijvoorbeeld de slag om Chora, daar hebben we nog niets over gehoord m.b.t. dapperheidsonderscheidingen, of moeten er gewonden in het spel zijn?
Al met al een aardig discussiepunt!
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en kennis!

Mvg

Sjors

walterpullens

Re: Meer dapperheidsonderscheidingen en MWO's?

Berichtdoor walterpullens » 25 Feb 2009, 17:52

Sjors,

Ik vind dat je de spijker op z'n kop slaat en ben het helemaal met je eens.
De laatste dapperheidsonderscheidingen die zijn uitgereikt zijn allemaal het Kruis van Verdienste. Dit is op z'n minst opvallend.
Maar goed. De toekenning van de MWO heeft toch een aantal jaren aan onderzoek gevergd. Wie weet komen binnenkort de toekenningen van dapperheidsonderscheidingen voor de slag om Chora aan de beurt...

Walter :D

Alex

Berichtdoor Alex » 15 Mar 2009, 16:27

Deze MWO biedt ruimte om recht te doen aan de overige commando's die vanaf 1995 steeds weer de kolen uit het vuur hebben gehaald, in Bosnie, Irak en vooral in Afghanistan. Omdat duidelijk is dat de kapitein Kroon deze heldendaden niet in zijn eentje heeft verricht, en zijn acties een goed voorbeeld zijn van wat hedendaagse Special Forces doen, zijn er dus ongetwijfeld vele andere Nederlandse commando's en mariniers die op zijn minst een Kruis van Verdienste hebben verdiend.
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

Alex

Berichtdoor Alex » 29 Mar 2009, 16:03

Dit is een bericht uit de laatste Defensiekrant van 26 maart waaruit blijkt dat er ook een Bronzen Leeuw en twee Bronzen Kruizen zijn uitgereikt vanwege ISAF. Dat was mij ontgaan.
Ik dacht trouwens dat het MWO model van de foto niet meer uitgereikt werd. We zullen zien welk model kap Kroon straks krijgt.
Er staat ook weer een interview met kap Kroon in.

http://www.defensie.nl/actueel/defensie ... an_special
Bijlagen
dapper ISAF.jpg
dapper ISAF.jpg (41.97 KiB) 13148 keer bekeken

Herman V

Dapperheidsmedailles

Berichtdoor Herman V » 29 Mar 2009, 18:23

Alex,

het stukje zegt "toegekend". Wellicht worden er dit jaar nog meer medailles uitgereikt gelijk met de MWO4 aan kap Kroon. Het zou dan goed kunnen dat er nog een Bronzen Leeuw en 2 Bronzen Kruizen plus wellicht nog wat Kruizen van Verdienste worden uitgereikt. Ik ben benieuwd.

Herman

Alex

Berichtdoor Alex » 29 Mar 2009, 18:33

Herman,

je hebt helemaal gelijk, ik heb het verkeerd overgenomen. De tijd zal het leren, ik ben ook benieuwd.

Alex

Sjors

Berichtdoor Sjors » 05 Jun 2009, 13:17

Hallo,

Blijkbaar zijn de bronzen kruizen en de bronzen leeuw al uitgereikt of dat gaat apart nog gebeuren, maar in ieder geval niet gelijk met de MWO van de Kapitein Kroon.
Ik ben benieuwd wanneer dan wel???

Mvg
Sjors

RD

Berichtdoor RD » 06 Jun 2009, 00:11

Het verdient misschien ook wel aanbeveling om een beetje op te schieten met het toekennen van deze onderscheidingen. Het komt mij voor dat Defensie wel erg veel tijd neemt voor de procedures.

milww2

Berichtdoor milww2 » 22 Jul 2009, 10:33

:?:
Laatst gewijzigd door milww2 op 22 Jul 2009, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

milww2

Berichtdoor milww2 » 22 Jul 2009, 10:35

:?:
Laatst gewijzigd door milww2 op 22 Jul 2009, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

milww2

Berichtdoor milww2 » 22 Jul 2009, 10:35

Ik heb het idee dat men eigenlijk niet goed weet hoe men een persoon moet voordragen voor een onderscheiding.

Nu er een MWO is uitgereikt staat er op het intranet van Defensie wel wat aanvraagformulieren om iemand voor te dragen, dus het zou kunnen dat men nu "de weg "heeft gevonden !!

We gaan het meemaken !! :D

JMJansen

Berichtdoor JMJansen » 22 Jul 2009, 20:02

milww2 schreef:Ik heb het idee dat men eigenlijk niet goed weet hoe men een persoon moet voordragen voor een onderscheiding.

Nu er een MWO is uitgereikt staat er op het intranet van Defensie wel wat aanvraagformulieren om iemand voor te dragen, dus het zou kunnen dat men nu "de weg "heeft gevonden !!

We gaan het meemaken !! :D

Nou even voor de goede orde; die voorstelformulieren stonden er al een tijdje.

Ik denk dat de eerder genoemde BL gewoon berust op een fout van de redactie van de Defensiekrant hoor.

Zelfs de gevechtsinsignes voor de mensen die zijn teruggekeerd in NLD laten zeer lang op zich wachten.

Thijs

Terug naar “Onderscheidingen voor Dapperheid”